لرستان

آغاز کوچ پاییزه عشایر لرستان / تامین ۲۵ درصد پروتین استان توسط عشایر

آغاز کوچ پاییزه عشایر لرستان / تامین ۲۵ درصد پروتین استان توسط عشایر

به گزارش برگزیده لرستان، هوشنگ نورمحمدی با بیان اینکه کوچ پاییزه عشایر لرستان از اوایل مهرماه شروع شده است ، اظهار کرد: در لرستان یک میلیون و ۵۰۰ واحد دامی وجود دارد که در حال حاضر ۲۵ درصد پروتئین استان را عشایر تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۱۴ هزار خانوار جمعیت عشایری استان را تشکیل می‌دهند افزود:عشایر لرستان در فصل سرما در جنوب لرستان، شمال خوزستان و شرق ایلام زمستان گذرانی می‌کنند.

مدیر کل امور عشایری لرستان سیاست عشایر را در ارائه خدمات کوچ دانست و خاطر نشان کرد:کوچ عشایر یک نوع فرهنگ، تمدن و آداب رسوم است که باید حفظ شود.

وی گفت: سابقه کوچ عشایر چهار هزار ساله است که اگر اسکان ثابت پیدا کنند به روستا تبدیل خواهند شد و فرهنگ خود را از دست می دهند.

نورمحمدی بیان کرد:در حال حاضر در شهرستان‌های خرم‌آباد و الیگودرز اسکان ثابت داریم که از امکانات اولیه لازم برخوردارند.

وی با اعلام اینکه عشایر لرستان دارای ۱۴ ایل و ۱۵ طایفه است ، تصریح کرد: زندگی عشایر تعریف شده از اینکه باید ریشه ایلی و قبیله ای داشته باشد و در آمد آنها از دامپروری و زندگی آنان مبتنی بر کوچ باشد.

مدیر کل امور عشایر لرستان با اعلام اینکه در سال ۱۳۶۰ حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دادند و الان کمتر از ۳درصد است ، تاکید کرد:سختی و مرارت کار سبب شده است عشایر رو به شهرنشینی بیاورند در حال حاضر ۵ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند.

وی گفت:مقدار تولید عشایر استان مجموعه آن بالغ بر ۱۳۰ هزارتن محصولات دامی، باغی و زراعی بوده است.

نورمحمدی با بیان اینکه ۸۵۰ کیلومتر راه دسترسی برای عشایر ساخته شده است، عنوان کرد: تنها ۶۵ درصد جمعیت عشایر از خدمات بهداشتی برخوردارند که این مقدار کم است.

اداره کل امور عشایر لرستان برحسب وظایف سازمانی خدماتی از قبیل آرد خانه پزی، علوفه دامی، توزیع نفت، توزیع سیلندر گاز و آبرسانی سیار و مرمت و نگهداری ایلراههای عشایری را انجام می دهد و از سایر دستگاههای اجرایی انتظار می رود که عشایر را در مسیر کوچ برحسب وظایف سازمانی یاری نمایند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا