فارس

آی تی آی معطل فروش یک زمین / زور جلسات مسئولان به زمین بارانداز نمی‌رسد!

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، گرد تکرار بر خواسته های بازنشستگان کارخانه آی تی آی نشسته است. ۱۵ سال از آغاز بحران کارخانه می گذرد. ۷ استاندار در این مدت آمده و رفته اند. سایر مدیران که دیگر  تعدادشان ده‌ها نفر می رسد. حتی از میان ۱۳۰۰ کارگر بازنشسته، تاکنون ۱۰۰ نفر فوت شده اند اما همچنان مطالبات کارگران بازنشسته پرداخت نشده است.

کورترین گره ها نیز با گذشت ۱۵ سال باید باز میشد. همه چیز در گرو فروش یک قطعه زمین معروف به زمین بارانداز است که برای فروشش جلسات متعدد برگزار شده اما اتفاق خاصی نیفتاده است. دومینوی راه اندازی کارخانه با فروش این زمین شروع می شود، مسئولان مداوم جلسه میگیرند که این قطعه از دومینو را حرکت دهند اما نمی توانند.

از آغاز فعالیت محمدهادی ایمانیه، دو جلسه با حضور مقامات استان برگزار شده و خروجی هر دو جلسه این بوده که زمین بارانداز فروخته شود، زمان بندی ارائه شده و وظیفه هر دستگاه هم مشخص شده است. اما در عمل به نامه نگاری مداوم و بی نتیجه ختم شده است.

هاشم شمشیری، رئیس کانون بازنشستگان صنایع مخابرات راه دور ایران در مصاحبه با خبرنگار فارس از شیراز می گوید: آخرین جلسه، ۴ آذر در استانداری برگزار شد. به نظر جلسه خوبی می آمد، بعد از چندین سال، به نظر آمد استاندار جدید رویکرد خوبی دارند؛ تصویب شد که ظرف مدت یک هفته، مالک تقاضای تثبیت نقشه برداری  پلاک هایی که در رهن بانک ملی است را بدهد.

وی افزود: اگر ظرف یک هفته اتفاقی نیفتاد، دادستان به عنوان مدعی العموم ورود کند و اقدام به تثبیت این پلاک ها کند؛ همه مسئولان در جلسه بودند و ما انتظار داشتیم بعد از یک هفته اگر مالک اقدامی نکرد، با توجه به زمان‌بندی، مسئولان انجامش دهند.

نامه‌نگاری و دیگر هیچ

شمشیری ادامه داد: ما یک نامه به سازمان صمت نوشتیم که یک هفته گذشت و مالک اقدامی نکرده، بند دوم کی اجرا می شود؟ سازمان صمت نامه نوشت به دادستان، گفتند باید استانداری، نامه بفرستد. صمت نامه زد به استانداری، معاون اقتصادی استانداری نامه ای نوشت به دادگستری و تا جایی که ما پیگیری کردیم الان این نامه دست معاون قضایی است، اما در عمل همچنان  اتفاقی نیفتاده است.


نامه سازمان صمت مبنی بر عدم همکاری مالک

وی با اشاره به ادامه نامه نگاری افزود: دادستانی یک نامه زد به ثبت اسناد اما در نامه به جای استناد به مصوبه، به نامه کانون بازنشستگان استناد شده و ثبت اسناد نپذیرفت.

رئیس کانون بازنشستگان آی تی آی اضافه کرد: رفتیم دادستانی گفتند صبر کنید پاسخ ثبت اسناد بیاید، رفتیم ثبت اسناد، گفتند خودمان می فرستیم.

شمشیری تصریح کرد: ما هر روز از این سازمان به آن سازمان می رویم، و به خاطر تجربیات تلخی که از این مصوبات  داریم، نگرانیم  مثل مصوبات جلسه ۸/۱۹ فراموش شود.

وی گفت: ما به رویکرد استاندار امیدوار شده بودیم اما مجدد مثل سالهای قبل یکسری نامه نگاری بی نتیجه بین ادارات در حال انجام است و در عمل، چیزی را نمی بینیم.

مسئولین مصوبات خودشان هم را اجرا نمی‌کنند!

شمشیری با بیان اینکه مسئولانی که در جلسات شرکت می‌کنند به مصوبه خودشان و زمان‌بندی آن پایبند باشند، تصریح کرد: گره کار چیست که اینها نمی توانند مصوبه خودشان را حتی اجرا کنند؟ واقعا ما ماندیم، استاندار دستور می دهد اجرا نمی شود; دادستانی مصوب می کند اجرا نمی شود، پس چه کسی باید مصوب کند؟

این همه مصوبه! یکی را اجرا کنید

وی به تجمعات متعدد مقابل استانداری اشاره کرد و گفت: تجمع می‌کنیم، می گویند از مجاری قانونی اقدام کنید، مجاری قانونی هم می‌رویم اتفاقی نمی افتد.

وی خاطرنشان کرد: امسال، جلسه ۴ آذر چهارمین جلسه ای بود که انجام شده و مصوباتش دست ما رسیده، غیر از جلسات متعددی که به این منظور برگزار شده و ما مطلع نشدیم; چه فایده دارد این همه جلسه، این همه مصوبه، یکی از آنان را عملی کنند.

شمشیری تاکید کرد: امیدوار بودیم زمان دکتر ایمانیه با رویکرد مثبتی که داشتند، مصوبات عملی شود.

کاش یک مسئول همت کند

رئیس کانون بازنشستگان آی تی آی با بیان اینکه گفتند ملک مازادی که بر تولید اثرگذار نیست و باید فروخته شود، گفت: شهرداری اعلام آمادگی کرده اگر از طرف دادستانی یا مالک به ما اعلام شود، ظرف یک هفته در کمیسیون ماده ۵ ، نسبت به تغییر کاربری اقدام می‌کنیم، اما اقدامات اولیه اش انجام نمی شود که به آن مراحل برسد.

شمشیری با استناد به انتظار مسئولین از مالک گفت: مالک اگر می‌خواست کاری انجام دهد، همان ۱۵ سال قبل انجام می‌داد، اگر اراده ای هست از طرف استانداری و دستگاه قضا، اقدامی کنند، ما دیگر عاجز شدیم، به چه کسی بگوییم؟ یک مسئول بلند شود.


صورت جلسه ۴ آذر استانداری

وی افزود: در مصوبه مهر ماه قرار بود هر دو هفته به نهاد ریاست جمهوری گزارش داده شود، که انجام نشد، اصلا مصوبه مهر ماه به کلی فراموش شده است!

شمشیری ادامه داد: در مصوبه ۴ آذر قرار شد، هفته بعد یک نفر از طرف استانداری یا دستگاه قضا انتخاب شود که مختص پیگیر این مسئله شود، از مدیران ارشد که ما به آن دسترسی داشته باشیم عملا آن هم انجام نشد. دستورهایی که خودشان می‌دهند هم اجرایی نمی‌شود.

شخص استاندار ورود کند

من به نمایندگی از همکاران از استاندار تقاضا دارم شخصا به این موضوع ورود کند، اگر شخص استاندار ورود کند و مستقیم پیگیر این مسئله باشد، شاید حل شود.

همچنین عبدالعظیم خادم حمزه،  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: ما مصوبه ای در کارگروه تسهیل موانع تولید داریم که مالک باید درخواستی بدهد تا ما بتوانیم بر روی زمین هایش اقدام کنیم.

وی بیان کرد: در صورت جلسه ذکر شده اگر ظرف مدت مشخص شده مالک درخواستی ارائه نداد، اعلام شود تا از طریق دادستانی پیگیری شود. ما بعد از دریافت نامه از سازمان صمت طبق مصوبه به دادستان نامه ای مبنی بر عدم اقدام مالک می زنیم.

این مسئول افزود: من شخصا با معاون رئیس صمت صحبت کردم، گفت نامه آماده شده است و بعد از نامه صمت نیز حوزه قضایی باید وارد شود.

خادم حمزه در پاسخ به چرایی عدم رعایت زمان بندی مصوبه و  اطاله اقدامات گفت: اگر قرار بود همه چیز سر موعد مقرر انجام شود که ما این مشکلات را نداشتیم و مسائل خیلی تفاوت داشت!

وی در خصوص فراموش شدن جلسه مهر ماه گفت: جلسه مهر ماه، زمان‌بندی داشت، اما بیشتر مانورش روی فروش ساختمان خیابان اردیبهشت بود.

خادم حمزه افزود: بعد از آن ما چند جلسه به شکل محدود با معاون دادستان، اداره ثبت و بانک تجارت داشتیم. یک مشکل حقوقی دارد که به مرور برطرف می شد و مقرر شد این دستگاه ها با پیگیری این گره حقوقی را برطرف کنند ما هم به موازات از مسیر زمینهایی که در محل کارخانه است و اثری روی خط تولید ندارند مثل زمین بارانداز جلو برویم تا سریعتر برخی از این دارایی های غیرنقدی را به نقد تبدیل شود و بتوانیم بخشی از مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم؛ همچنین آقای شمشیری را برای پیگیری این مسائل فرستادیم.

مطالبات بازنشستگان به حوزه اقتصادی ربطی ندارد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پاسخ به این پرسش که چرا نماینده بازنشستگان باید پیگیر امور باشد و دستگاه ها و سازمان ها، به شکل معمول و درون سازمانی با یکدیگر ارتباط نمی گیرند و نیرویی از بیرون باید پیگیری کند، گفت: هر وقت من ۲۰۰ تا نیرو داشتم، آن موقع یک نیرو را برای آی تی آی اختصاص می‌دادم، وقتی از تعداد نیروهای و حجم کار ما اطلاع ندارید، چنین توقعی نداشته باشید! ضمن اینکه این کارها اصلا ارتباطی با حوزه کاری من ندارد.

وی همچنین با اشاره به حوزه کاری اقتصادی تصریح کرد: من به همه هم گفتم حتی به آقای فولادی، مدیرکل بازرسی دفتر رئیس جمهور هم گفتم، یک عده طلبکارند، یک عده بدهکارند. کسی که طلبش را می‌خواهد باید به سراغ حوزه قضایی برود، حوزه اقتصادی فقط در بحث راه اندازی مجدد کارخانه باید ورود کند، ولی توپ را می اندازند در حوزه اقتصادی.

وی با بیان اینکه به حوزه اقتصاد ربطی ندارد، تاکید کرد: ما داریم لطف می‌کنیم که این حوزه را پیگیری می کنیم وگرنه مربوط به حوزه‌های دیگر است.

این مسئول گفت: بازنشستگان چون می‌دانند از طریق مراجع قضایی به نتیجه نمی رسند جلو استانداری تحصن می‌کنند، مسئله را امنیتی می‌کنند تا پای استانداری را وسط بکشند. در این شرایط هم حوزه امنیتی باید پیگیری کند نه اقتصادی.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: حوزه اقتصادی فقط برای راه اندازی کارخانه باید ورود کند، پس من دارم کارهایی را انجام می‌دهم که در این حوزه تعریف شده اما وظایفم نیست، این یک احساس مسئولیت نسبت به همشهری‌هایمان است.

خادم حمزه تاکید کرد: دفتر اقتصادی فقط در بحث راه اندازی کارخانه باید ورود کند، ما که کمک می کنیم به حل مسئله چون راه اندازی کارخانه منوط به حل مشکل بازنشستگان است و با اینکه وظیفه ما نیست برای راه اندازی مجدد، به حل مشکل بازنشستگان کمک می کنیم.

وی در مورد تغییر کاربری زمین بارانداز گفت: شهرداری نامه داده که اگر ما بخواهیم در زمینه تفکیک و فروش زمینها و تغییر کاربری اقدام کنیم تا با ارزش افزوده بالاتری فروخته شود، مالک باید درخواست بدهد. ما هم متعاقب آن، نامه نوشتیم به مدیران شرکت که به شهرداری درخواست بدهند.


اعلام آمادگی شهرداری برای تغییر کاربری زمین

خادم حمزه اظهار کرد: مالکان یک درخواست تثبیت باید به اداره ثبت اسناد بدهند، یک درخواست هم به شهرداری، در واقع در همه موارد باید مالک اقدام کند; حالا که مالک در مدت مشخص اقدام نکرده، پس از نامه سازمان صمت نامه مبنی بر عدم اقدام مالک، از طرف ما نامه ای  برای رئیس کل دادگستری زده شد، رونوشتی هم به  دادستان فرستاده شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: طبق مصوبات داریم پیگیری می‌کنیم; مابقی در حوزه قضایی است که دادستان باید ورود کند.

ورود دادستان باید با در نظر گرفتن جوانب باشد

در عین حال کوروش زارعی، معاون قضایی دادگستری استان فارس و  دبیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان در گفتگو با خبرنگار فارس از شیراز گفت: جلسه ۴ آذر تصمیم خیلی خوبی داشت که استاندار در مصوبه گنجاند، که با تغییر کاربری زمین و ایجاد ارزش افزوده برای آن، هم دیون شرکت پرداخت شود و هم مبلغ کلانی برای راه اندازی کارخانه باقی می ماند و این به نفع مالکان بود، در جلسه هم پذیرفتند که پای کار بیایند.

زارعی در خصوص ورود دادستان  گفت: آی تی آی یک شرکت خصوصی است و اموال متعلق به مالک است. درست است که در مصوبه ذکر شده دادستان ورود کند اما کیفیت و چگونگی آن مشخص نشده است.

وی اظهار داشت: این اقدام باید کاملا قانونی و مستحکم باشد، اگر بدون در نظر گرفتن جوانب اتفاق بیفتد، چه بسا به عنوان مثال سالهای بعد حکم به غیرقانونی بودن آن داده شود.

دبیر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در استان فارس گفت: طبق صحبتی که با معاون اقتصادی استاندار داشتیم ایشان گفتند مالکین، علیرغم پذیرفتن در جلسه به هر دلیلی پای کار نمی آیند و تا به حال دلیل موجهی هم اعلام نکرده اند، از سوی ما نیز پیشنهاداتی به معاون استاندار داده شده که به نظر می آید بتواند گیر شرکت را برطرف کند و در جلسه ای که با حضور معاونت اقتصادی استاندار، رئیس کل دادگستری، دادستان، مدیر کل صمت و بنده یک جلسه در ابتدای هفته آینده برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد.

معاون قضایی استان فارس  تاکید کرد: در حقیقت، یکی از بزرگترین دغدغه های بنده و رئیس کل دادگستری استان، کارگران آی تی آی است و امیدواریم در جلسه آتی، این گره باز شود.

به گزارش فارس، کارخانه آی تی آی پس از خصوصی سازی به دلایل مختلف از جمله از دست دادن مشتری و نداشتن برنامه از سوی مالک رو به ورشکستگی نهاد.

همین امر سبب شد با خلع ید مالک کارخانه بار دیگر به دولت و تحت پوشش هیئت حمایت از صنایع کشور قرار گیرد. اکنون که ۱۵ سال از بحران کارگری و ۱۲ سال از خاموشی کارخانه می‌گذرد، همچنان نامه نگاری ها و جلسات ادامه دارد و احیای کارخانه و مطالبات کارگران بازنشسته، با فرسودگی زمانی به امری ملال آور برای مسئولین تبدیل شده است.

برگزیده های ایران به پیگیری های خود در این خصوص و ردیابی نامه های مداوم مسئولان ادامه خواهد داد، به این امید که روزی به عمل تبدیل شود.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا