کردستان

اجرای پروژه باستان‌شناسی هورامان با همکاری دانشگاه‌ هایدلبرگ آلمان

پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سنندج از اجرای پروژه مشترک باستان‌شناسی دوران تاریخی هورامان با همکاری این پایگاه‌ و دانشگاه هایدلبرگ آلمان خبر داد و اظهار داشت: این پروژه مطالعاتی با سرپرستی مشترک مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان و شلیر عاملی‌‌راد نماینده دانشگاه هایدلبرگ آلمان، با هدف بازنگری و شناسایی آثار باستانی دوران تاریخی منطقه هورامان در استان کردستان انجام شده است.

مدیر پایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان عنوان کرد: لزوم بررسی سیستماتیک منطقه، نیاز به بازنگری و تهیه گزارش‌های دوره‌های باستان‌شناسی، مطالعات تخصصی بر مبنای دوره‌های فرهنگی، آگاهی از وضعیت دوران تاریخی منطقه هورامان و تکمیل مطالعات پیشین از ضرورت‌های انجام این پژوهش بود.

وی افزود: نخستین فعالیت‌های باستان‌شناسی انجام شده در راستای ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در قالب برنامه بررسی و شناسایی باستان‌شناسی هورامان، در سال ۱۳۹۷ توسط مسعود صادقی‌راد انجام شد.

طالب‌نیا یادآور شد: پس از آن بر مبنای نتایج حاصله برنامه‌ریزی‌هایی لازم انجام شده تا مطالعات باستانشناسی و تاریخ هورامان در راستای اهداف عالیه پایگاه جهانی به صورت سلسله مراتبی و هدفمند پیگیری شود.

مدیرپایگاه جهانی منظرفرهنگی تاریخی هورامان ادامه داد: شناسایی چند محوطه و آثار باستانی جدید، تغییر در توالی گاه‌نگاری برخی از محوطه‌های باستانی و بررسی سیستماتیک راه‌های باستانی منطقه همچنین بالا رفتن غنای بانک سفال پایگاه هورامان، از جمله نتایج این فصل از بررسی‌های باستان‌شناسی بود.

به گفته وی، تهیه بیش از ۲۰ پرونده ثبتی آثار باستانی و تعیین عرصه و حریم منظری قلعه‌های باستانی شاخص منطقه از دیگر دستاوردهای این پروژه مشترک بود.

طالب‌نیا افزود: این پروژه نخستین پژوهش‌های تخصصی است که بر مبنای دوره‌ فرهنگی (دوران تاریخی)، با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در آبان ماه و آذر ماه سال جاری انجام شده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا