کردستان

اختصاص ۳۴۰ میلیارد ریال به تئاتر/ جشنواره مریوان سرآمد تئاتر خیابانی کشور است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از مریوان، قادر آشنا یکشنبه‌شب در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اظهار داشت: کردستان در عرصه فرهنگ و هنر پیشتاز است و جشنواره تئاتر مریوان سرآمد تئاتر خیابانی و جزو افتخارات در کشور است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تئاتر و حوزه تفکر و اندیشه طرفداران زیادی دارد و شاهد این ادعا همین شوق حضور هنرمندان و استقبال مردم در جشنواره‌ها از جمله تئاتر خیابانی مریوان است.

وی اذعان کرد: در نظام‌های سیاسی میزان مدارا و تحمل با سنجش اهمیت تئاتر انجام می شود و ایران از بهترین‌های تئاتر در جهان است که در شبانه‌روز ۱۳۰ اجرا صورت می‌گیرد.

به گفته آشنا، این به معنای تفکر، خودباوری و خوداتکایی است و اینکه نطام سیاسی اجازه داده تا به وسیله تئاتر به نقد کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد:  تئاتر خیابانی در دوران شیوع کرونا جای تئاتر صحنه‌ای را هم پر کرد و تئاتر خیابانی مریوان توانست چراغ این هنر را روشن نگه دارد.

این مقام مسوول ابراز امیدواریی کرد، جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هرساله رونق یابد، ضمن اینکه امسال بخش بین‌المللی آن تعطیل بود و این نقیصه در جشنواره فجر هم وجود داشت که در تلاش هستیم آن را رفع کنیم.

وی با تاکید بر حمایت از برگزاری جشنواره مریوان در سال آینده، اظهار داشت: بودجه امسال تئاتر در کشور ۱۸۰ میلیارد ریال بود که دولت ۳۴۰ میلیارد ریال اختصاص داد و همه آن جذب شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار اختصاص یافته به استان‌های کشور را ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: امسال ۱۶ بودجه حمایتی از تئاتر مصوب شد که نیمی به حمایت از استانها اختصاص یافت، ضمن اینکه تریبون تئاتر ایران در دوران کرونا راه‌اندازی و مستند تئاتر ایران به ویژه در غرب ایران مصوب شد.

آشنا افزود: باید مختص شهر مریوان برای اجرای تئاتر خیابانی در طول سال برنامه داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم اظهار داشت: در طول برگزاری و قبل از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اهالی رسانه پای کار و گزارشهای تصویری و مکتوب و تلویزیونی بسیار عالی تهیه کردند و اطلاع رسانی بال پروازی برای تئاتر خیابانی مریوان بود.

عبید رستمی بر لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره در سال آینده تاکید کرد و یادآور شد: در زمینه توسعه زیرساختها به تناسب استقبال مردم از هنر، جانمایی‌های درستی در داخل شهر مریوان ایجاد شد اما محوطه دریاچه زریوار مدیریت واحد ندارد با اینکه به دنبال ایجاد جانمایی در چند مکان هستیم.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنجم آبان شروع و تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان ادامه خواهد داشت.

نمایش‌های راه‌یافته به این جشنواره ۴۱ اثر بوده که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آیینی و سنتی، پنج اثر در بخش کودک و نوجوان، سه اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی و پنج اثر هم در بخش ویژه(ایثار و شهادت) به مرحله نهایی راه یافت. ضمن اینکه بخش برگزیده جشنواره(جشنواره جشنواره‌ها) هم برگزار خواهد شد. ۲۷ اثر خارجی هم متقاضی نمایش است که تعدادی از آنها در فضای مجازی و به صورت آنلاین پخش خواهد شد. 

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا