فارس

اخوت و برادری؛ رمز پایداری امت اسلامی

به گزارش برگزیده های ایران از لارستان، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدمختار موسوی‌خرم در آئین عبادی‌سیاسی نماز جمعه این هفته شهر لار با اشاره به سفرهای اخیر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کشورهای روسیه و پاکستان و همچنین پیش از آن به سوریه به عنوان بالاترین مقام نظامی ایران، اظهار داشت: مهمترین نکته این سفر انتقال پیام همگرایی جمهوری اسلامی با رویکرد همگرایی منطقه‌ای است که می‌تواند عاملی برای افزایش امنیت و دفع تهدیدات موجود و بالقوه باشد.

وی با ابراز خرسندی از مذاکرات کشور ایران و عربستان سعودی با هدف رفع تنش بین دو کشور مسلمان، افزود: امید می‌رود بین تمام کشورهای اسلامی اخوت، برادری و برابری و روابط حسنه حاکم شود که می‌تواند منابع آن به همه امت اسلام برسد.

امام جمعه لارستان با یادآوری اینکه امروز کشور عربستان به طور قطع در باتلاق‌های مشکلات اقتصادی به واسطه جنگ ۸ ساله با مردم مظلوم یمن گرفتار است، هزینه نظامی زیادی را متحمل است و از طرفی برای جلب نظر دیگران باج‌های زیادی می‌پردازد، تصریح کرد: جنگ یمن که قرار بود چند ماهه به اتمام برسد، ۸ سال به طول انجامیده و روز‌به‌روز به جهت مقاومت مردم یمن ورق به گونه دیگری برگشته و امروز موجودیت این رژیم در خطر است.

این استاد حوزه و دانشگاه، علت رضایت عربستان برای ورود به پای میز مذاکره را نجات از باتلاق یمن دانست و تأکید کرد: رویکرد عربستان می‌بایست متفاوت با قبل از مذاکرات باشد که یکی از این موارد تغییر رفتار حکومت عربستان با شیعیان ساکن در خاک این کشور است.

وی با بیان اینکه در این ایام مذاکرات به حکم حاکم شرع آنها یک جوان شیعه به جرم خواندن نوحه گردن زده شده و ۸ جوان دیگر نیز در انتظار تصمیمات این‌چنینی هستند، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد مذاکراتی شود، با توجه به آنکه ایران به عنوان پایتخت شیعیان شناخته می‌شود باید برای شیعیان گشایشی ایجاد شود و از برخورد با شیعیان عربستان دست بردارد.

حجت‌الاسلام موسوی راهبرد آمریکا پس از خروج از کشورهای منطقه غرب آسیا را ایجاد تنش در درون کشورها و بین‌ کشورهای اسلامی برشمرد و ادامه داد: مجری طرح این طرح تنش‌زا برعهده جریان‌های افراطی از جمله داعش است.

وی با اشاره به اینکه در کشور افغانستان که قدرت به دست طالبان افتاده، آمریکا در تلاش است با ایجاد جنگ های داخلی و بر هم زدن تمرکز این گروه برای تشکیل دولت با ثبات مشکل بوجود آورد، عنوان کرد: در صورت عدم تشکیل یک دولت با ثبات در کشور افغانستان، آثار امنیتی و اجتماعی آن دامن‌گیر ایران اسلامی می‌شود.

امام جمعه لارستان با یادآوری اینکه سالها است که بیش از ۴ میلیون نفر از ملت افغانستان در ایران حضور دارند، گفت: برخی از افراد غافل با تبعیت از رسانه‌های استکباری این خواسته را القاء می‌کردند که چرا ایران به کمک احمد مسعود نمی‌رود اما باید دانست که این فرد با معمار انقلاب‌های مخملی ارتباط مستقیم دارد، پس چطور می‌توان از این فرد حمایت کرد.

این کارشناس با بیان اینکه طبق دسیسه دشمنان، ایران را می‌خواستند وارد جنگ‌های داخلی افغانستان کنند، افزود: آمریکا به دنبال آن بود تا دخیل کردن کشورهای اطراف افغانستان نظیر ایران، چین و روسیه، از قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی آنها را تضعیف کند و از دیگر سو انفجارهای اخیر توسط داعش در مساجد با هدف ایجاد جنگ‌های مذهبی است که خوشبختانه تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی با اشاره به توطئه آمریکا در کشور لبنان برای تضعیف قدرت حزب‌الله، تصریح کرد: در تجمع اخیر که درخواست حزب‌الله صورت گرفت، تیراندازی انجام شد و آن چیزی که در فضای مجازی آمد، یکی از تک تیراندازان که چند نفر را به شهادت رسانده است، از کارکنان سفارت آمریکا بوده است.

امام جمعه لارستان با گرامیداشت میلاد نبی‌مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و هفته وحدت، از برگزاری جشن ۱۷ ربیع‌الاول با حضور علما و مردم تسنن و تشیع در حسینیه اعظم شهر لار خبر داد و یادآور شد: در همین روز نیز مصادف با ولادت امام صادق(ع) است که سیره آن حضرت در ایجاد وحدت می‌تواند الگویی برای اهل بیان، خطبا و منبری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه چهار امام چهار مذهب اهل سنت، دو نفر با واسطه و دو نفر بی‌واسطه از شاگردان امام صادق(ع) بوده‌اند، عنوان کرد: این رویکرد امام صادق(ع) و نحوه تعامل همراه با حفظ مبانی یک شیوه مطلوب برای همه ما در راستای تعامل علمی با مذاهب مختلف اسلامی است.

امام جمعه لارستان از همه برگزارکنندگان مراسم هفته وحدت در مناطق مختلف نظیر خور، لطیفی، عمادشهر، اوز، کرمستج، براک و غیره تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا