خراسان رضوی

ارتقای فضای ایمنی مشهد در طرح «هم‌سایگی ایمن»/ طرح «هم‌سایگی ایمن» خسارات ناشی از بحران را کاهش می‌دهد

به گزارش برگزیده های ایران از مشهد، یوسف اسماعیل‌زاده در آیین افتتاحیه طرح  «هم‌سایگی ایمن» اظهار کرد: در دین مبین اسلام توصیه‌ای جدی پیرامون توجه ویژه‌ نسبت به همسایه و همسایگی شده و حتی در روایات ما بحث همسایه‌داری نسبت به خود فرد در اولویت قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با بیان این که در روش و آیین ملی ما نیز بر مبحث مهمان‌نوازی و همسایه‌داری تاکید و در طول تاریخ این مرز بوم این موضوع دیده شده است، ادامه داد: در همین راستا در ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد موضوع اخلاق اجتماعی سرلوحه حوزه فرهنگی قرار گرفته شده است و برنامه‌های گسترده‌ای را برای این مهم تدارک دیده‌ایم.

وی عنوان کرد: قوانین آپارتمان نشینی و سبک زندگی در کلان‌شهر‌ها و همچنین موضوعات ایمنی از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود؛ در این راستا به عنوان یکی از اولین دوره‌های فرهنگی، طرح «هم‌سایگی ایمن» در مشهد برگزار می‌شود.

اسماعیل‌زاده درباره جزئیات طرح «هم‌سایگی ایمن» توضیح داد: با همکاری شهرداری منطقه ۱۰ مشهد، این طرح به عنوان پایلوت در این منطقه اجرا و پس از استقبال همشهریان، به مناطق ۱۳ گانه شهرداری تعمیم داده می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد اضافه کرد: در فاز نخست این طرح ۲۰۰ مجتمع تجاری و مسکونی در سطح شهر مشهد آموزش‌های مربوط به ایمنی و اصول همسایه‌داری را فرا خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه توجه به همسایه‌داری در افزایش تعاملات اجتماعی تأثیرگذار است، گفت: در پایان این طرح یک منشور ایمنی و همسایه‌داری برای ارتقا این فرهنگ در مجتمع‌ها نصب می‌شود.

لزوم توجه به مباحث ایمنی در حوزه آموزش شهروندی

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم، اظهار کرد: در کنار منشور حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی که باید به صورت ویژه‌ای به آن توجه کنیم، مسائل مرتبط با حوزه ایمنی در آپارتمان‌ها است.

مجید طهوریان عسگری ادامه داد: همچنین مبحث ایمنی در زندگی شهری یکی از موضوعات مهمی است که باید در حوزه آموزش شهروندی نیز به آن نگاه شود.

وی اضافه کرد: در این راستا طرح بسیار خوب «هم‌سایگی ایمن» که با مشارکت سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد و سازمان آتش‌نشانی در حال برگزاری است، می‌تواند نقش موثری در حوزه ایمنی شهروندان داشته باشد. 

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه حضور مؤثر در حوزه‌های آتش‌نشانی، بهداشت و درمان و رعایت اخلاق اجتماعی یکی از ضرورت‌های زندگی در دنیای امروز است، تصریح کرد: امیدوارم شهروندان عزیز مشهدی در راستای حفظ ایمنی خود و فرزندانشان در مسائل مختلف شهری پیشگام باشند.

طهوریان عسکری عنوان کرد: حضور در این طرح و فراگیری مسائل آموزشی مربوط به ایمنی در آپارتمان‌ها کمک می‌کند تا همشهریان در بحران‌ها دچار آسیب نشوند.

طرح «هم‌سایگی ایمن» خسارات ناشی از بحران را کاهش می‌دهد

در ادامه شهردار منطقه ۱۰ مشهد اظهار کرد: امروز مردم به صورت اجتماعی در مجتمع‌های مسکونی ساکن هستند و نیازها و ظرفیت‌های آن‌ها نیز با گذشته متفاوت شده است.

سعید اکبریان ادامه داد: در همین راستا ما در شهرداری بر چند مسئله اصلی مانند ایمنی، سلامت و فرهنگ شهروندی تمرکز کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: طرح «هم‌سایگی ایمن» به شهروندان در همه رده‌های سنی کمک می‌کند تا در مواجه با بحران‌هایی مانند زلزله و آتش‌سوزی، خسارات جانی و مالی حداقلی داشته باشند.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد بیان کرد: شرط لازم برای موفقیت در این طرح این است که مدیران مجتمع آموزش‌های لازم و شیوه استفاده از تجهیزات را بیاموزند و آن را به ساکنان منتقل کرده و از طرفی با تجهیز آپارتمان‌ها، واحد‌های مسکونی ایمنی را ایجاد کنند.

اکبریان افزود: ما نیز در شهرداری آمادگی داریم تا حمایت‌های لازم در حوزه شهرسازی و خدماتی را برای شهروندان و مجتمع‌ها داشته باشیم.

وی همچنین درباره مجتمع مسکونی «آفتاب» که به عنوان پایلوت طرح «هم‌سایگی ایمن» انتخاب شده است، گفت: این مجتمع به جهت امکانات و فضای پرشوری که دارد نه تنها در حوزه ایمنی بلکه در سایر حوزه‌های فرهنگی هم می‌تواند به عنوان پایلوت قرار گیرد.

افتتاحیه طرح «هم‌سایگی ایمن» ظهر یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه در مجتمع آفتاب واقع در اندیشه ۷۹، همراه با مانور آتش‌نشانی برگزار شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا