اخبار روز

اروپا در مسیر رادیکالیزم و ستیز با دیپلماسی

اروپا در مسیر رادیکالیزم و ستیز با دیپلماسی

تردیدی نیست که همه عقلای دنیا بر این باور هستند که تحریم ارتش رسمی یک کشور خلاف موازین و مقررات بین المللی است چراکه ارتش های رسمی، مسئول امنیت کشورها، حراست از مرزها، مقابله با دشمنان و مقابله با تهدیدهای جهانی همچون تروریسم هستند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به عنوان یک ارتش رسمی، جلودار و سردمدار مبارزه با تروریسم در منطقه است و این امر کاملا غیرقابل انکار است. حتی برخی از مقامات اروپا هم بر این باور هستند که اگر سپاه با تروریسم مبارزه نمی کرد چه بسا امروز داعش و القاعده در داخل کشورهای اروپایی هم فعال بوده و عرصه را بر آنها تنگ می کردند.

اگرچه قرار دادن نام سپاه در لیست گروه های تروریستی از مدتها پیش در دستورکار پارلمان اروپا قرار داشت اما بنظر می رسد دلیل این اقدام در مقطع فعلی، مرتبط با دستگیری علیرضا اکبری جاسوس انگلیسی است. دولت انگلیس با پرداخت مبالغ هنگفت، این فرد را استخدام و به یک جاسوس حرفه ای تبدیل می کند و برای اعتماد سازی، حتی به او تابعیت انگلیس اعطا می کند. حال که این جاسوس با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر و به خطاهای خود اعتراف کرده، ضربه حیثیتی سختی به انگلیس و و نظام امنیتی اروپا وارد شده است.

بر اساس مقرارت و موازین بین المللی، دخالت در امور داخلی کشورها ممنوع است و زشت ترین اقدام یک کشور این است که علیه کشوری که با آن ارتباط رسمی دارد، فعالیت جاسوسی داشته باشد. دستگیری علیرضا اکبری و مجازات وی، نماد استقلال و اقتدار ایران بود و ضربه حیثیتی سنگینی به انگلستان وارد و افکار جهان و اروپا را علیه این کشور و حامیان آن مانند فرانسه آلمان و آمریکا برانگیخت. لذا آنها باید با یک اقدام دیگر، افکار عمومی جهان را به سوی مسئله ای دیگر منحرف کنند و به همین دلیل قرار دادن نام سپاه در فهرست گروههای تروریستی را انتخاب کردند. طبعا این تصمیم اتحادیه اروپا بسیار زشت و بدون استدلال و منطق و برگرفته از خصومت انگلیس و کشورهایی مانند آلمان و فرانسه و آمریکا علیه ایران است.

این اقدام ضد ایرانی از نظر تمام کشورهایی که به موازین بین المللی پایبند هستند محکوم است اروپا همواره خود را طرفدار موازین و مقررات بین المللی قلمداد کرده و قطعنامه صادره، اعتبار بین المللی اروپا را زیر سوال برده و آن را به عنوان یک قاره «موازین ستیز» معرفی کرده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه سپاه پاسداران در راه مبارزه با تروریسم جدی بوده و در این راه شهدای زیادی از جمله سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم کرده، پارلمان اروپا با صدور این قطعنامه خود را در ردیف حامیان تروریسم قرار داده است.

اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی، اگر در شورای اروپا تصویب شود؛ که البته احتمال آن ضعیف است، قطعا اقدام متقابل ایران را در پی خواهد داشت. با توجه به موقعیت سوق الجیشی و جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در کنار خلیج فارس و دریای عمان و اشراف بر تنگه هرمز، این امکان که اقدام متقابل بتواند اروپا را پشیمان کند، وجود دارد.

البته احتمال می رود شورای اروپا مانند پارلمان اروپا غیرمنطقی عمل نکند و خود را در معرض ناامنی و خطر قرار ندهد چرا که پیروی پارلمان اروپا از سیاست های آمریکا و لابی صهیونیسم به ضرر خود اروپا خواهد بود. اروپا باید بداند که چنانچه ایران تمام نهادهای نظامی اروپا را در فهرست گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده قرار دهد، بطور طبیعی خود را موظف به مبارزه با آنها برای ریشه کن کردن تروریسم خواهد دانست.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا