فارس

از دانایی و ایده تا توانایی و ثروت، در پارک علم و فناوری فارس

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، در همه کشورهای جهان، قسمت اعظمی از زیر ساخت‌ های نوآوری و فناوری، در محیط هایی مناسب برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و تبدیل علم به ثروت و رشد اقتصادی، پی ریزی شده است.

محیط هایی با اسامی مختلف مثلِ پارک فناوری، پارک علمی، پارک صنعتی، پارک تحقیقاتی، منطقه نوآوری و غیره که هدف عمده همه آنها بهبود و تسهیل همکاری پدیدآورندگان دانش و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با بنگاه های اقتصادی است و در کشور ما این محیط ها پارک های علم و فناوری، نام گرفته اند.

امکان سازماندهی محیطی که فعالیت‌های اقتصادی را ارتقاء دهد، مشاغل مناسبی خلق کند و بهینه‌سازی حوزه‌ها را از طریق تأمین مالی شرکت‌های فناورمحور فراهم کند، موجب گسترش استفاده از پارک‌های علم و فناوری شده است. 

انجمن بین‌المللی پارک‌ها در سال ۲۰۰۲، پارک علم وفناوری را به این صورت تعریف کرده است: پارک علمی، سازمانی است که به وسیله متخصصان حرفه‌ای اداره می شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از راه تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکت‌ها و مؤسساتی است که متکی بر علم و دانش در محیط پارک فعالیت می کنند. 

پارک‌های علم و فناوری معمولاً در محیط هایی نزدیک به دانشگاه و مراکز تحقیقاتی ایجاد می‌شود و سه نوع فعالیت عمده را انجام می دهد: مدیریت جریان دانش و فناوری بین مؤسسات تولید‌کننده و مصرف‌کننده، تسهیلِ ایجاد و رشد شرکت‌های نوپای متکی بر نوآوری با استفاده از سازوکار مراکز رشد و فرآیندهای زایشی، ارائه خدمات به شرکت‌های مستقر در پارک که حاصل این فعالیت‌ها، ارتقا و تشویقِ فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت است که به نوبۀ خود به هدف اصلی رشد اقتصادی، یعنی افزایش ثروت در جامعه منجر می شود.

این پارک‌ها، بخشی از نظام نوآوری ملی منطقه‌ای هستند که مدل توسعه آن‌ها معمولاً بر عناصری نظیر تمرکز بر صنایع دارای فناوری پیشرفته، ایجاد تعالی پژوهشی، تشویق شرکت‌های زایشی و جذب شرکت‌های جهانی پایه‌ریزی می‌شود، همچنین پارک‌های علم و فناوری به عنوان مسیری برای اتصال جریان نوآوری از دانشگاه و آزمایشگاه به بازار، دیده می‌شوند.

هدف این پارک‌ها بهره‌گیری از توان آموزش و تحقیق برای ایجاد شغل‌های جدید، صنایع جدید و راهکارهایی برای مشکلات قدیمی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس، در گفتگو با خبرنگار فارس، پارک علم و فناوری فارس را به این صورت معرفی کرد: پارک علم و فناوری فارس در شهریورماه ۱۳۸۱، با استناد به مصوبۀ شورای عالی گسترش آموزش عالی، به منظور ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای توسعه فناوری تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد. 

امین رضا ذوالقدر گفت: رسالت راهبردى پارک علم و فناورى فارس، کارآفرینى و توسعه فناورى به ویژه توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از طریق ایجاد شرکت‌هاى کوچک و متوسط و حمایت ازآن‌ها تا تجارى کردنِ نوآورى‌ها است.

وی افزود: پارک علم و فناورى فارس با سه مرکز رشد تخصصى، یک مرکز رشد فناورى جامع، هفت مرکز رشد اقمارى و نوآورى و صندوق غیر دولتى پژوهش وفناورى فارس، تلاش دارد تا محیطى مناسب براى استقرار و حضور حرفه‌اى شرکت‌هاى فناور، شرکت‌هاى کوچک و متوسط، واحدهاى تحقیق وتوسعه صنایع و مؤسسات پژوهشى تأمین کند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس در ادامه تصریح کرد: پارک علم و فناورى فارس، مطابق با مأموریت خود، سعى در ایجاد فرصت‌هاى شغلى براى فارغ‌التحصیلان، فرصت‌هاى مشاوره‌اى براى اعضاى هیئت علمى دانشگاه‌ها، استفاده از امکانات آزمایشگاهى، مشاوره، آموزش و رشد مؤسسات مستقر در پارک و فراهم کردن فرصت کار آموزى براى دانشجویان دارد.

ویگ در این گفتگو، با تأکید بر نقش حائز اهمیت پارک‌های علم و فناوری بر توسعه اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی گفت: پارک‌های علم و فناوری جایگاهی دارند که شرکت‌های در حال توسعه و هسته‌های فناور در آن شکل می‌گیرند و کار و رسالت خود را تحقق می‌بخشند.

ذوالقدر افزود: مکانیزم دیگر به این صورت است که ابتدا استارتاپ وارد می‌شوند، سپس به کمک ما آموزش داده می‌شوند و مطابق با استانداردها، توسعه یافته و به موفقیت می‌رسند.

وی ادامه داد: ما نیز در پارک علم و فناوری فارس با استمداد از امکانات، می‌توانیم به هسته‌های فناور و شرکت‌های فناور کمک کنیم، هنر ما این است که در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی با توجه به زنجیره‌ ارزش پارک و با کمک همدیگر، مسیر توسعه‌ای را طی کنیم.

ذوالقدر اضافه کرد: ما با فعالیت هایی که در این بیست سال داشته ایم توانسته ایم که در رده بندی پارک های علم و فناوری، جزو سه پارک برتر کشور، باشیم.

وی گفت: رسالت راهبردى پارک علم و فناورى فارس، کارآفرینى و توسعۀ فناورى، به ویژه توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از طریق ایجاد شرکت‌هاى کوچک و متوسط و حمایت ازآن‌ها تا تجارى کردن نوآورى‌ها است.

ذوالقدر همچنین در مورد اهداف و فعالیت های پارک گفت: پارک های علم و فناوری زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند و خروجی های دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ورودی های پارک های علم و فناوری محسوب می شوند و آموزش ها و اصول علمی و مهارت های کسب شده در دانشگاه ها به همراه ایده های خلاق و نوآورانه، در پارک های علم و فناوری تبدیل به کسب و کار دانش بنیان و در نهایت تولید ثروت، می‌شوند.

رییس پارک علم و فناوری فارس گفت: یکی دیگر از اهداف پارک‌های علم وفناوری، ساماندهی محیط مناسب برای ایجاد و توسعۀ شرکت‌های مبتنی بر دانش و فناوری است که با هم آوریِ مراکز تحقیقاتی، نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی ایجاد شده‌اند که تعامل بین آنها، سبب توسعۀ نوآوری و فعالیت‌های فناورانه می‌شود، زیرا انتقال دانش را تسهیل و هم‌افزایی و هماهنگی میان فرآیندها را تحریک کرده و موجب افزایش کارآیی فعالیت‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری با تسریع انتشار دانش، آن را در اختیار کارآفرینان و بنگاه‌ها قرار می‌دهند تا آنان، دانش انتشار یافته را برای افزایش ثروت در جامعه به کار گیرند، فضاهای کاری و تأسیسات مناسب و کیفی به مؤسسات مستقر در پارک ارائه می کند چرا که معمولا بزرگترین دغدغه شرکت های کوچک و واحدهای فناور، فراهم آوردنِ مکان مناسب و امکانات کارگاهی مناسب و به روز، جهت فعالیت است.

پارک های علم و فناوری، حلقه مفقوده بین دانش و صنعت هستند

ذوالقدر، مأموریت پارک علم وفناوری استان فارس را اینگونه بیان‌کرد: ما با بهره‌مندی از کارکنان متخصص، ماهر و با انگیزه و با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، و با تأکید بر کرامت انسانی، حقوق مالکیت فکری، اخلاق حرفه‌ای، خلاقیت، نوآوری و یادگیری، مشارکت و کار تیمی به عنوان اصلی‌ترین نهاد توسعۀ فناوری در استان و جنوب کشور فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: این پارک به فراهم کردن بستر و زمینۀ لازم برای انسجام کارکردی، شبکه‌سازی، ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار، به منظور توسعۀ فناوری به ویژه فناوری‌های نوین می‌پردازد و از طریق مراکز رشد و فرایندهای زایشی، ایجاد و رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری و فناوری متشکل از سرمایه‌های انسانی ماهر و کارآمد، را تسهیل می‌کند، همچنین زمینه مناسب برای تکمیل زنجیره تبدیل ایده به محصول، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، تبدیل دانش به ثروت و اشتغال دانش‌آموختگان را فراهم می‌کند.

ذوالقدر اضافه کرد: از اهداف دیگر پارک های علم و فناوری می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد: دست‌یابی به زیرساخت‌های مطلوب، برای جذب شرکت‌های دارای فناوری ملی و بین‌المللی، واحدهای تحقیق و توسعه و بخش‌های پژوهشی کاربردی؛ فراهم نمودن شرایط برای دست‌یابی و بهره‌مندی واحدهای فناور از دانش و فناوری روز دنیا؛ تحقق مؤثر زنجیره ایده تا محصول، تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و کمک به شکل‌گیری و رشد شرکت‌های نوپای نوآور و فناور، متناسب با نیازها و توانمندی‌های منطقه‌ای؛ بسترسازی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای دانش‌آموختگان دانشگاهی در زمینه‌های فناوری و ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت؛ خلق و توسعه و زمینه‌سازی انتشار فناوری‌های نوین مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای؛ ایفای نقش مؤثر در نظام ملی و منطقه‌ای نوآوری؛ ایفای نقش موثر در فرایند خلق ثروت و توسعه منطقه‌ای مبتنی بر فناوری.

توصیه رییس پارک علم و فناوری فارس به جوانان تحصیل کرده خلاق استان، این بود که: امیدوار باشید و در راستای اهداف خود تلاش کنید و ایده هایتان را به نتیجه برسانید و هرگز از شکست نهراسید زیرا چیزی به نام شکست وجود ندارد، تنها درس هایی است که برای موفقیت های بعدی، از آنها استفاده می‌کنید.

وی افزود: سعی کنید به صورت تیمی کار کنید و تیم همکاران خود را از افراد پر تلاش، خلاق و از حوزه های مختلف انتخاب کنید وبه این نکته توجه کنید که عامل مهمی که باعث موفقیت می شود، داشتن تیمی قوی است.

ذوالقدر در پاسخ به صیانت از مالکیت فکریِ طرح ها و ایده ها در پارک و ضمانت اجرایی آن به چه صورت است؟ گفت: در پارک علم و فناوری فارس، بخشی تحت عنوان دفتر مالکیت فکری وجود دارد که اصول و روش‌های صیانت از ایده ها و زرح ها به تیم های فناور آموزش داده می شود و آنها با چگونگی ثبت ایده و اختراع آشنا می شوند، تیم ها به هیچ وجه نگران ایده خود نباشند زیرا مهم این است که تیم فناور، ایده خود را اجرا کند و به عمل درآورد.

وی ادامه داد: تیم های فناور باید دقت کنند که طرح و ایده هایی قابلیت حمایت پارک علم و فناوری را دارند که نوآورانه، خلاقانه و فناورانه باشند و مبنتی بر تحقیق و توسعه و دانش بنیان باشند در غیر این صورت، اگر فقط مبتنی بر تکنولوژی و ساخت هستند، شهرک های صنعتی برای فعالیت آنها بهترین گزینه است.

رئیس پارک علم و فناوری فارس، در پایان به صورت خلاصه مراحل فعالیت در پارک را برای تیم های متقاضی به این صورت تشریح کرد: متقاضیان دارای طرح و ایده های نوآورانه، کافی است که با مراجعه به سایت پارک به آدرس: https://fstp.ir ، فرمهای پذیرش را تکمیل کنند تا همکاران ما با آنها تماس گرفته و وقت دفاع و داوری طرح مشخص شود، پس از داوری در صورتی که طرح مورد نظر، پذیرفته شد، تیم با عنوان هسته فناور، برای مدت ۶ ماه فعالیت خود را در پارک شروع می‌کند و در همین مدت باید به ثبت شرکت و گذراندن دوره های آموزشی تجارت، نوشتن مدل کسب و کار، مالیات و بیمه و غیره مبادرت ورزند و پس از گذشت این مدت، به شرکت رشد تغییر نام میدهد و برای یک دوره ۳ ساله می تواند از فضاهای پارک و کارگاه های آن، تسهیلات ویژه، سالن اجتماعات و سالن همایش و اینترنت و… با هزینه های بسیار اندک استفاده کنند و البته هر سال دو مرتبه گزارش روند فعالیت خود را به پارک ارائه کنند و در نهایت بعد از طی مدت ۳ سال، که شرکت به تولید انبوه محصول برسد و نیروهای بیشتری استخدام کند و به بیرون از پارک منتقل شود، می‌تواند در پارک دفتر داشته باشد و به اسم شرکت پارکی در می آید.

لازم به ذکر است، پارک علم و فناوری فارس از ابتدا تا کنون، بیش از ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان را تحت حمایت خود گرفته و همگی موفق شده اند، به مرحله رسیدن به شرکت پارکی برسند و در شهرک صنعتی شیراز فعالیت کنند.

بنابراین، اگر صنعت و تکنولوژی با دانش و فناوری و نوآوری همراه شود، قطعا در آینده شاهد اتفاقات خیلی خوبی در زمینه های رشد و پیشرفت صنعت نوین و تولید ثروت از علم خواهیم بود.

انتهای پیام/د


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا