مازندران

از کشت سبزی در مزرعه تا ایده ساخت مجتمع بزرگ بسته‌بندی محصولات کشاورزی

برگزیده های ایران مازندران ـ سرویس اقتصادی| گاهی مصائب و مشکلات زندگی درست زمانی راه زندگی را سد می‌کند که هیچگاه به ذهن خطور نمی‌کند اما مردمانی شگفت‌انگیز و با عزم راسخ با بالازدن آستین‌های‌شان راه را برای خود و خانواده شان به سادگی هموار می‌کنند و کارآفرینی را راهی برای گذران زندگی با شرافت خود بر می‌گزینند، با این وجود کارآفرین گزارش ما عزمش را جزم می‌کند برای انجام کارهای بزرگتر با علاقه مثال‌زدنی

این روزها به قدری مشغله‌ها زیاد شده که برخی از مواد غذایی به صورت آماده در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد و در این میان افراد خوش فکر هم پیدا می‌شوند که پاسخ این نیاز مردم را بدهند و این می‌شود که در کار تهیه سبزی آماده به مردم خدمات ارائه شود و در قبال آن درآمد خوبی هم کسب می‌کنند.

با زیاد شدن گرفتاری و مشغله خانواده‌ها دیگر کسی حوصله یا وقت سبزی پاک کردن ندارد و همه به دنبال مواد غذایی آماده طبخ هستند تا در کمترین زمان بتوانند غذای خود را آماده کنند که در این بین، بسته‌بندی سبزی آماده طبخ فعالیت مناسبی است که سرمایه زیادی نمی‌خواهد ولی سود خوبی دارد.

کیفیت سبزی و تازگی سبزی‌های مازندران زبانزد همگان شده و با توجه به ظرفیت‌هایی که تولید سبزیجات در این استان دارد جای صنایع تبدیلی و بسته‌بندی آن خالی است اما آقای قاسمی کارآفرینی است که خودش و همسرش شروع به کاشت و بسته‌بندی این محصولات کردند.

 

سبزی پاک کردن امروزه یکی از کارهایی است که بیشتر خانم‌ها وقتی برای آن ندارند اما یکی از آقایان آملی با کمک همسرش با راه‌اندازی کارگاه بسته‌بندی سبزی این مشکل را حل کرده است.

 محمد قاسمی یکی از کارآفرینان شهرستان آمل است که با وجود مشکلات فراوان نه تنها چرخ زندگی خود را بلکه تعدادی از بانوان دیگر را به خوبی چرخانده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که پای صحبت این کارآفرین می‌نشینیم.

این کارآفرین نمونه می‌گوید: کارم را از سال ۸۴ با کشت سبزی به صورت ارگانیک در ۳۰ هکتار زمین آغاز کردم و در روزهای نخستین شروع کارم برای مردم قابل باور نبود و استقبال خوبی از این فعالیتم صورت نگرفت و یکسال دچار ضرر و زیان شدم اما بعد از آن تولیداتم با استقبال مردم مواجه شد.

وی ادامه می‌دهد: تلاشم این است سبزی‌ها را خودم کشت و بسته‌بندی کنم تا این کار برای متقاضیان هم از کیفیت مطلوب برخوردار باشد و هم صرفه اقتصادی داشته باشد و در حال حاضر مشتریان زیادی در بیشتر کشورها دارم.

قاسمی می‌افزاید: برای اجرای این کار و اخذ مجوز، جهاد کشاورزی حمایت های خوبی از کارم داشت و همین امر سبب شد کارم را گسترش دهم و پروژه بزرگتری را استارت بزنم تا براحتی جوابگوی تمامی مشتریان خود باشم.

وی بیان می‌کند: به دنبال این هستم صنایع تبدیلی دیگری را راه‌اندازی کنم تا میوه‌هایی که در برخی از فصول دچار ضایعات می‌شود را به صورت خشک درآورده و روانه بازار مصرف کنم و ضمن ایجاد اشتغال از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کنم.

 

این کارآفرین می‌گوید: در آینده نزدیک کارگاهی احداث خواهم کرد که علاوه بر بسته‌بندی سبزی و صیفی، تمامی مراحل از پاک کردن و شستشو تا بسته بندی آن در معرض دید مشتریان انجام شود و فروشگاهی هم دایر خواهم کرد تا براحتی این محصولات در دسترس همگان قرار گیرد.

قاسمی خاطرنشان می‌کند: برای احداث کارگاه جدیدم نیاز به حمایت تسهیلاتی جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی دارم تا بتوانم کارم را گسترش دهم و با علاقه بیشتری در این راه گام بردارم و محصولی با کیفیت و با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار گیرد.

وی می‌گوید: جرقه انجام این کارم زمانی زده شد که شاهد این بودم سبزی و صیفی‌های با کیفیتی در استان برداشت می‌شود اما با فاصله زمانی چند روزه به دست مشتریان می‌رسد که از کیفیت آن کاسته می‌شد و به همین دلیل تصمیم گرفتم زمان این کار را کاهش دهم و خودم در مزرعه سبزی و صیفی کشت کنم و آن را در فاصله زمانی چند ساعته به دست مشتریان برسانم و کیفیت محصول حفظ شود.

او محصولات بسته‌بندی شده خود را حتی در هایپرمارکت‌ها، بیمارستان‌ها و آشپزخانه‌های مرکزی هم توزیع می‌کند و مشکلی در جذب مشتری ندارد و به راحتی توانسته پاسخگوی مشتریان خود باشد و همین امر سبب شد علاوه بر علاقه شخصی خود برای جوابگو بودن متقاضیان تولیدات خود را گسترش دهد.

قاسمی توانسته در کارگاه بسته‌بندی سبزی و صیفی خود برای ۱۵ نفر به طور مستقیم و ۵ نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کند تا بتوانند کسب درآمدی برای خود داشته باشند.

 

او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ظرفیت‌های خوبی در تولید سبزی و صیفی مازندران وجود دارد اگر حمایت‌های لازم از سوی مسؤولان در بحث مجوز و ارائه تسهیلات صورت گیرد می‌توانم ظرف مدت دو سال برای یک‌هزار نفر شغل ایجاد کنم.

وی همسرش را پشتوانه و مشوق اصلی کارش معرفی می‌کند و می‌گوید: همسرم برای ایده‌هایی که داشتم احترام قایل بود و با توجه به فراز و نشیب‌های فراوانی که در مسیر این کار پشت سر گذاشتم اگر حمایت‌های همسرم نبود شاید نمی‌توانستم به این خوبی موفق شوم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل  نیز در این زمینه با بیان اینکه شهرستان آمل دارای ۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۶ هزار هکتار آن به کشت سبزی و صیفی اختصاص دارد، گفت: در صنایع تبدیلی و تکمیلی سبزی و صیفی خلاهایی وجود داشت و یکی از کارآفرینان این شهرستان اقدام به بسته‌بندی سبزی و صیفی کرد تا این خلا را جبران کند.

سید حسین اسلامی بیان کرد: ۳۰۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی اعم از شالیکوبی‌، کارخانه‌های لبنی و سورتینگ در شهرستان وجود دارد که دارای کد آیسیک وزارت جهاد کشاورزی هستند.

به گزارش فارس؛ دولت می تواند با تسهیل فرایندهای کسب و کار و اعطای تسهیلات کم بهره فرصت مناسبی برای ایجاد انواع کسب و کارهای جدید در کشور به‌وجود آورد که در این بین ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در مازندران می‌تواند هم به توسعه اقتصادی و هم به ایجاد اشتغال کمک زیادی کند. افراد زیادی هستند که به دنبال کمترین تسهیلات و اخذ مجوزهای لازم برای راه‌اندازی مشلاغل مورد نظر خود هستند که اغلب با سنگ‌اندازی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها مواجه می‌شوند و ایده‌های ناب خود را به ورطه فراموشی می‌سپارند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا