مازندران

اساسنامه زیرپای هیأت مدیره خانه مطبوعات مازندران

برگزیده های ایران مازندران ـ عمران اکبرنژاد| با نگاه به تبصره‌های اساسنامه خانه مطبوعات و فعالیت‌های اعضای این خانه در استان مازندران به تناقض‌های واضح می‌رسیم که علاج آن وابستگی مستقیم به ادامه حیات آن دارد.

نیمی از خبرنگاران استان مازندران هنوز عضو خانه مطبوعات نشدند که بخشی از آن به عدم علاقه این خبرنگاران به عضویت بستگی دارد که این عدم علاقه هم باید کالبد‌شکافی شود و به نظر می‌رسد درصد قابل توجهی از آن به رویکرد‌ها و رفتارهای اعضای خانه مطبوعات دارد و عامل دیگر در عدم عضویت خبرنگاران مازندران در خانه مطبوعات را باید در ضعف هیأت مدیره خانه مطبوعات و اعمال سلیقه‌ای در عضویت یا مانع‌گذاری جستجو کرد و طبق ماده ۲۲ اساسنامه خانه مطبوعات که در سامانه آن موجود است، عضویت یا عدم عضویت به اعضای هیأت مدیره بستگی دارد که انتظار چندساله برخی خبرنگاران و عضویت چندروزه برخی دیگر را می‌توان دلیل ادعا بیان کرد.

احترام به چارچوب‌ها و اساسنامه باید توسط متولیان آن مورد نظر باشد که ضرورت عضویت نمایندگان یا رابطان خانه مطبوعات در این تشکل صنفی در بازه  زمانی تعیین شده یک اصل است و برخی از این نمایندگان بدون عضویت در خانه مطبوعات استان مازندران، حکم نمایندگی خانه مطبوعات دریافت کردند!

ارائه گزارش توسط هیأت مدیره و بازرسان از اصول‌بیان‌شده در اساسنامه است که در این باره شاهد سکوت و عدم ارائه گزارش هستیم.

توجه به اولویت‌های مرتبط با توانمندی‌ها و مشکلات خبرنگاران هم از وظایف دیگر هیأت مدیره و بازرسان است که وضعیت جامعه رسانه‌ای استان و اعتبار سطح پائین رسانه‌ها را باید در این موضوع جستجو کرد.

دسترسی به اساسنامه از انتظاراتی است که اعضای آن تشکل حق دسترسی را دارند و اساسنامه موجود در سایت خانه مطبوعات به صورت کلی و بدون مهر و امضا و در ۵۰ ماده است، در حالی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه تبدیل ۵۰ ماده به ۵۲ ماده اساسنامه را در سال ۱۳۹۸ برای روزنامه رسمی ارسال و ثبت کرد.

حق عضویت یا سلب عضویت اعضای خانه مطبوعات بر عهده هیأت مدیره است که برای روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و پایگاه‌های خبری سقف عضویت در خانه تعیین‌شده است ولی برخی اعضای هیأت مدیره، تعداد اعضای خود را چند نفر بالاتر از سقف‌ تعیین‌شده عضو خانه مطبوعات کردند که سواستفاده از ماده اساسنامه توسط مجریان تعیین عضویت است.

فعالیت رسانه‌ای از شاخص‌های واضح برای عضویت در خانه مطبوعات است ولی اعضای جدید در طول روزهای اخیر از رسانه‌های استان‌های دیگر به عنوان خبرنگار سرپرستی آن رسانه‌ها عضو خانه مطبوعات مازندران شدند که در طول ۱۰ سال اخیر یک خبر هم از مازندران در آن رسانه‌ها نیست.

همراهی همه اعضای یک تشکل می‌تواند عامل مهمی در ارتقای جایگاه مجموعه و دست‌یابی به اهداف آن باشد ولی همراهی و همگامی اعضای هیأت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات در مازندران به زیر‌پا‌رفتن مواد و تبصره‌های اساسنامه خانه مطبوعات منجر شد و اقبال جامعه رسانه‌ای مازندران را تنزل داد که رأی حدود یک پنجم اعضای خانه مطبوعات مازندران به انتخابات سال دوم بازرسان دوره هشتم خانه مطبوعات استان مازندران، دلیلی بر ادعای بالاست.

انتهای پیام/۸۶۰۱۵/غ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا