فارس

استغاثه به پرودگار جهت رفع خشکسالی/ نمازی برای نجات زمین

حجت الاسلام سید محی الدین طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به شرایطی که نماز باران را الزام می بخشد، اظهار داشت: هنگامی که بارش رحمت الهی کم شود و رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها خشک شوند و کمبود آب مشهود گردد، برای طلب نزول رحمت الهی و آمدن باران ، نماز باران می خوانند.

تولیت آستان مقدس حضرت سید علاالدین حسین (ع) شیراز گفت: سفارش به خواندن این نماز، یک درس توحیدی و توجّه دادن به قدرت و رحمت الهی است، زیرا در خشکسالی و قحطی و بی آبی، از دست هیچ کس کاری برنمی آید، تنها خدا است که می تواند با فرستادن ابرهای باران زا، رحمت خویش را بر سر مردم بگسترد.

وی با اشاره به اینکه این روزها بیشتر استان های مرکزی ایران، درگیر خشکسالی شده اند، اضافه کرد: توصیه شده که این نماز هم در هنگام خشکسالی از جهت نیامدن باران خوانده شود و هم در هنگام خشک شدن چشمه ها و چاه ها، و اگر اجابت این خواسته از ناحیه خدای تعالی به تاخیر افتاد مردم می توانند این مراسم را آن قدر تکرار کنند تا رحمت الهی آنان را دریابد، پس در این شرایط بهتر است به صورت جمعی در شهرها و روستاهای مختلف این نماز خوانده شود و من به این امر توصیه می کنم.

حجت الاسلام طاهری همچنین افزود: خواندن این نماز وقتی مستحب است که نهرها خشک شود و باران نبارد و آسمان از ریختن بارانش بخل بورزد، به جهت شیوع گناهان، کفران نعمت های خدا، ندادن حق مردم، کم‌فروشی، خیانت در کیل، ظلم و نیرنگ زدن، ترک امر به معروف و نهی از منکر، ندادن زکات همچنین حکم کردن برخلاف آن چه خدا نازل کرده و گناهانی که خشم پروردگار را برمی انگیزد و از آمدن باران جلوگیری می نماید.

دبیر جامعه روحانیت شیراز درباره کیفیت خواندن این نماز هم اضافه کرد: کیفیت نماز باران در روایات آمده است، به این صورت که مردم سه روز روزه بگیرند و روز سوم برای نماز بیرون بروند و امام جماعت به اتفاق مردم به طرف صحرا یا محیط بازی حرکت کند؛ حرکتشان با وقار، خشوع و با حالت درخواست باشد و با ظاهر و هیئتی باشد که رحمت خدا را جلب کند مثل پا برهنه بودن و امثال آن.

وی اضافه کرد: اما کیفیت نماز عید دو رکعت است، که به جماعت برگزار می شود و فرادی خواندنش نیز بامید اینکه مستحب باشد اشکالی ندارد، در نماز باران بعد از حمد و سوره رکعت اول پنج بار تکبیر می گوید و بعد از هر تکبیر قنوت می گیرد و در رکعت دوم بعد از حمد وسوره چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر یک قنوت انجام می دهد و بهتر آن است که قنوت ها مشتمل بر طلب باران باشد، همچنین اذکار و خطبه های بعد از نماز باید با بیان نکات اخلاقی همراه باشد.

حجت الاسلام طاهری اظهار  داشت: از خدای رحمان طلب می کنیم که عطوفت و رحمتش را شامل ما و مردم کشورمان بسازد و درهای آسمان را به رحمت و باران خود بگشاید به حرمت محمد (صلی الله علیه و آله) و آل او.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا