سیستان و بلوچستان

استقبال بی نظیر بخش خصوصی برای توسعه بخش کشاورزی سیب و سوران

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سیب و سوران، محمد حنیف سپاهی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: برخلاف اینکه تداوم خشکسالی ها سبب کاهش ۶٠ درصدی سطح زیر کشت محصولات کشاورزی سیب وسوران شده،  اما از جمعیت ١٠٢ هزار نفری این شهرستان افزون بر ٨۵ درصد آنها در بخش کشاورزی بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: سیب و سوران استعدادهای خوبی در تولید محصولات زراعی،  باغی و دام و طیور دارد و سالیانه حدود ٧۶ هزار تن مجموع تولیدات بخش کشاورزی این منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی سیب و سوران ادامه داد: از مجموع تولیدات بخش کشاورزی شهرستان، ۴٠ هزار و یکصد تن  محصولات باغی، ٢٨ هزار تن محصولات زراعی و حدود ۵ هزار و ۴٠٠ تن محصولات دام وطیور است.

وی ٨۵ درصد درآمد باغداران سیب و سوران را در تولید انواع خرما برشمرد و گفت: سالیانه از سطح ٣ هزار و ۴۰۰ هکتار نخلستان بالغ بر۲۱ هزار و ٢٠٠ تن خرما تولید و روانه بازار های داخل و خارج کشور می‌شود.

این مسؤول خرما، انار،  انگور و محصولات گلخانه‌ای را عمده ترین محصولات باغی شهرستان معرفی کرد و به ظرفیت بالای شهرستان در تولید محصولات علوفه ای اشاره کرد.

وی اظهار داشت: کشاورزان منطقه سالیانه بالغ بر ٣٣ هزار تن یونجه، سورگوم و خصیل تولید میکنند که معادل ٨١ درصد کل تولید محصولات زراعی منطقه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیب و سوران گندم جو ، یونجه ،پیاز، بادمجان، بامیه را شاخص ترین محصولات زراعی شهرستان اعلام کرد.

وی با توجه به محدودیت منابع آبی،  توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای و کم آب بر واقتصادی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سیب و سوران دارای ۲۰هکتار فضای گلخانه‌ای است که طی سال جاری با سرمایه‌گذاری ۴۰۰میلیارد ریالی بخش خصوصی ۵ هکتار نیز با پیشرفت فیزیکی ١٠ تا ۵٠ درصدی  در حال اجرا است.

سپاهی با اشاره به تلاش جهت افزایش ضریب خوداتکایی شهرستان به گوشت مرغ اذعان داشت در حال حاضر ۱۳واحد مرغداری فعال شهرستان سالیانه ۲ هزار و ٧٠٠ تن گوشت مرغ تولید که کفاف ۸۷ درصد از نیاز مصرف مردم شهرستان است و برای رسیدن به خودکفایی و تولید بیشتر گوشت مرغ،  هم اکنون ۱۶ واحد مرغداری جدید به ظرفیت ۵۲۰هزار قطعه در هر دوره  با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال احداث میباشد که با به تولید رسیدن این واحدها ظرفیت تولید گوشت مرغ در سیب و سوران به رقم ٧ هزار و ٩۵٠ تن در سال ارتقا خواهد یافت.

سپاهی افزود: بهره برداران بخش تولید گوشت مرغ بدنبال تولید مازاد بر نیاز شهرستان هستند تا در تنظیم بازار سطح استان هم نقش ایفا نمایند.

حنیف سپاهی سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان سیب و سوران را ۶ هزار و ۶٠٠ هکتار اعلام کرد و افزود: ۲ هزار هکتار  از اراضی زراعی و باغی  از ۹۹رشته قنات موجود در منطقه مشروب می‌شود.

وی در پایان با توجه به جمعیت اشتغال بکار شهرستان در امر کشاورزی، خواستار مشارکت سرمایه گذاران بومی در اجرای طرح های صنایع تبدیلی و فرآوری خرما ، خوراک طیور و حمایت مسئولین در جهت رفع موانع تولید شد.

انتهای پیام/۳۱۳۹

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا