فارس

اشتغال؛ حلقه گم‌شده توان‌خواهان/ معلولان توجه می‌خواهند نه ترحم!

به گزارش برگزیده های ایران از فیروزآباد، معلولیت به ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت های روزمره فرد اطلاق می شود که این نقص ممکن است به صورت مادرزادی و یا اکتسابی باشد و طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت معلولیت به ایجاد اختلال در رابطه بین فرد و محیط گفته می شود.

افراد دارای معلولیت اکثر اوقات در خانه هستند و زمانی که تصمیم به یادگیری حرفه ای برای سرگرمی و اشتغال می کنند با موانع و مشکلات بسیاری روبه رو هستند و یکی از این مشکلات، موانع شهری است که افراد معلول نمی توانند از این امکانات استفاده کنند و در نتیجه اشتغال یک فرد معلول با چالش های چند برابری نسبت به یک فرد سالم روبه رو است.

در کنار خدمات توانبخشی و درمانی باید خدمات آموزشی و اشتغالزایی بیشتر برای این قشر از افراد جامعه ارائه شود و ضروری است که دگرگونی اساسی برای تخصیص بودجه در این زمینه ها انجام گیرد تا شرایط تحصیل و اشتغال برای معلولان آماده شود.

در دسترس نبودن ساختمان ها و محیط های مختلف و هم چنین عدم مناسب سازی فضای شهری از دیگر مشکلاتی است که معلولان از آن رنج می برند و همگان باید به این امر مهم توجه داشته باشند که معلولان هم شهروندان این جامعه هستند و حق و حقوقی مانند افراد سالم دارند و تمام تلاش خود را برای راحتی و آسایش آن ها بکنند.
 
به علت وضعیت اجتماعی و مناسب سازی بسیاری از معلولان وضع روحی مناسبی ندارند و هم چنین در جامعه دید مناسبی نسبت به معلولان وجود ندارد؛ همه افراد به معلولان با دید ترحم آمیز و تاسف بار می نگرند که این کار نه تنها از درد آن ها نمی کاهد بلکه باعث درد مضاعف برای فرد معلول و خانواده اش می شود و همه ما باید این قشر را در یابیم و در صورت نیاز به آن ها کمک کنیم.

 

در گفتگوهایی که بامعلولان داشتم بیشترین مشکلات آن ها مربوط به اشتغال و وضع نامناسب فضای شهری برای تردد و هم چنین نگاه ترحم آمیز افراد به آن ها بود؛ سید محمد رضوی یکی از این معلولان جسمی حرکتی است که به نمایندگی از جامعه معلولان با او گفتگویی انجام دادم و از او خواستم تا درمورد مشکلات معلولان بیشتر توضیح دهد.

معلولان نیازی به ترحم ندارند

رضوی در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: ۴۲ سال سن دارم و حدود ۲۰سال است که به دلیل مشکل مالی و نداشتن سرمایه کافی در یکی از  پیاده روهای شهر دست فروشی می کنم و با توجه به این که متاهل و دارای یک فرزند هستم این شغل جوابگوی نیاز خانواده نیست.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که حرفه های دیگری هم بلد هستم اما سرمایه کافی برای راه اندازی شغل دیگری ندارم و اگر دولت سرمایه کافی در اختیار من قرار می داد نه تنها برای خودم بلکه برای معلولان دیگر هم ایجاد اشتغال می کردم.

رضوی می گوید: نیازی نداریم به معلولان با  دید ترحم بنگرند چون این باعث تضعیف روحیه ما و هم چنین خانواده ها می شود بلکه ما نیاز به حمایت مالی داریم که خودمان بتوانیم حرفه ای راه اندازی کنیم و این کار علاوه بر درآمدزایی باعث اعتماد به نفس ما نیز می شود.

 

در آرزوی یک مسافرت ساده

وی اظهار می دارد: مشکل دیگر ما تردد در سطح شهر به دلیل عدم مناسب سازی فضای شهر است و علاوه بر این ها در طول این سال ها آرزوی یک مسافرت ساده با خانواده در دل ما مانده؛ آرزویی که شاید خیلی ساده باشد اما برای ما معلولان به دلیل نبود امکانات از جمله نداشتن یک وسیله نقلیه به رویا تبدیل شده است.

ایجاد طرح های متنوع برای اشتغال معلولان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فیروزآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: با اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه که اکثر روستاها را شامل می شود  فردی به نام تسهیل گر رابط بین معلولان و بهزیستی بوده و در واقع رابط بین بخش خصوصی و بخش دولتی است و هم چنین هشت مرکز مثبت زندگی در سطح شهرستان و بخش میمند ایجاد شده است تا مسائل و مشکلات معلولان را بازتاب دهند.

پورآقایی افزود: در زمینه اشتغال نیز مراکز حرفه آموزی برای معلولان بالای ۱۵سال داریم و هم چنین در مراکز جهاد دانشگاهی به صورت رایگان به این افراد آموزش داده می شود تا ایده هایی جدید برای ایجاد اشتغال به دست آورند و با این کار به خودکفایی برسند و در این زمینه هم چنین  طرح کارفرمایی داریم که تسهیلات اشتغالزایی و حق بیمه به کارفرمایانی که معلولان را به کار بگیرند داده می شود و از کارفرما در این زمینه تعهد ۵ساله گرفته می شود.  

وی اظهار داشت: در سطح شهرستان طرحی به نام پایلت به منظور شناسایی مکان های پرتردد در سطح شهر و ایجاد مناسب سازی برای معلولان در حال اجراست و امیدواریم که هر چه زودتر با کمک نهادهای مختلف این طرح نتیجه بخش باشد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر کلینیکی با همکاری خیرین در بخش میمند در حال احداث است تا به معلولان خدماتی از قبیل توانبخشی، گفتار درمانی و کاردرمانی ارائه شود چرا که بیشترین مشکلات معلولان در این زمینه است و به منظور پیشگیری از معلولیت در آینده، ما طرح غربالگری بینایی و شنوایی سنجی را داریم تا با این کار شاهد روزافزون معلولیت در آینده نباشیم.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا