اخبار روز

افزایش فشارها بر دولت بایدن برای تحویل اف ـ۱۶ به اوکراین

افزایش فشارها بر دولت بایدن برای تحویل اف ـ۱۶ به اوکراین

تارنمای خبری «هیل» (TheHill) با انتشار این خبر نوشت: دولت بایدن طی هفته گذشته با فشارهای فزاینده نمایندگان کنگره و همچنین مقام های اوکراینی جهت تجهیز کی‌یف به جنگنده های اف-۱۶ و آنهم در آستانه یکسالگی جنگ اوکراین، قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید: اندک زمانی پس از موافقت واشنگتن برای تحویل ۳۱ عراده تانک «آبرامز» به اوکراین، مقام های کی‌یف درخواست خود مبنی بر دریافت جنگنده های پیشرفته از آمریکا را تکرار کردند اما بایدن در پاسخ با تحویل جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین مخالفت کرد.

هیل نوشت: اکنون فشارها در داخل آمریکا برای حمایت هرچه بیشتر نظامی از اوکراین درحالی که نگرانی از تشدید حملات روسیه به اوکراین وجود دارد، افزایش یافته است.

«مایکل مک کوال» (Michael McCaul) نماینده جزب جمهوریخواه ایالت تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز گذشته (یکشنبه) ابراز امیدواری کرد که آمریکا در نهایت این جنگنده ها را تحویل اوکراین دهد.

وی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، گفت: واقعیت این است که هرچه آنها (اوکراین ) بیشتر در انتظار دریافت تسلیحات پیشرفته به سر برند این جنگ طولانی تر خواهد شد، ما باید هر کاری که برای برنده شدن در این جنگ است به عمل آوریم و تصور می کنم حرکت و شتابی برای محقق شدن این امر در حال وقوع است.

این گزارش به نقل از رویترز می افزاید: برخی از مقام های اوکراین در جریان نشست امنیتی مونیخ با تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا برای تحت فشار قرار دادن جو بایدن جهت تحویل جنگنده های اف-۱۶ گفت‌وگو کرده‌اند.

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» (Politico ) نیز هفته گذشته گزارش داده بود که پنج نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نیز تاکید کردند که تحویل این جنگنده ها به اوکراین، قادر است از ابعاد این جنگ بکاهد.

هیل درادامه نوشت: افزایش فشارها بر دولت بایدن برای تحویل جنگنده های اف-۱۶ بدنبال نگرانی کمک تسلیحاتی چین به روسیه است.

«لیندا توماس گرینفیلد» (Linda Thomas-Greenfield) سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز روز گذشته (یکشنبه) نسبت به عواقب حمایت نظامی پکن از مسکو هشدار داد و در خصوص تحویل جنگنده های اف-۱۶ به کی‌یف گفت: آمریکا همچنان سرگرم مذاکره با اوکراین است و همانطوری که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز بدان اشاره کرد، طرف اوکراینی نیازمند آموزش و توانایی استفاده از سیستم های تسلیحاتی است که آمریکا به آنها می دهد.

درخواست سناتور آمریکایی برای آموزش خلبانان اوکراینی

 درحالی خبرها از افزایش فشارها بر دولت بایدن جهت تجهیز اوکراین به جنگنده اف-۱۶ حکایت دارند که لیندسی گراهام سناتور تندرو جمهوریخواه آمریکایی خطاب به دولت بایدن خواستار آموزش خلبانان اوکراینی برای جنگنده اف۱۶ شد.

گراهام طی مصاحبه‌ای با شبکه‌های خبری در نشست امنیتی مونیخ گفت: به نظر من در اینجا باید واشنگتن تصمیم جدی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده اف۱۶ بگیرد که به نظر می‌رسد جو بایدن تمایل زیادی به آن ندارد.

گراهام افزود: دو کار باید با سرعت انجام شود. روسیه را کشوری حامی تروریسم معرفی کنیم و آموزش خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های اف۱۶ را آغاز کنیم.

مسکو که از تابستان سال گذشته نسبت به اعمال نفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای غربی روسیه هشدار داده و آنرا تهدیدی برای امنیت خود معرفی کرده بود، سرانجام در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در ۵ اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد، طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلا ح های پیشرفته تر و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

کرملین طی این مدت بارها به غرب به سرکردگی آمریکا نسبت به تحویل تسلیحات پیشرفته به اوکراین هشدار داد و آنرا عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده بود، اما کشورهای عضو ناتو بار دیگر با نادیده گرفتن این هشدارها، تلاش به تجهیز اوکراین با تانک های پیشرفته «لئوپارد۲» آلمانی و آبرامز آمریکایی کرده و حال تحویل جنگنده های اف-۱۶ ، می تواند غرب بویژه اروپا را که همواره دنباله رو دست و پا بسته سیاست های جنگ افروزانه واشنگتن در افغانستان، عراق و منطقه بوده و نتیجه ای جز خسران برای آنان به همراه نداشته، این بار با خطری بس دهشتناکتر از جنگ اوکراین مواجه سازد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا