سیستان و بلوچستان

افزایش فعالیت‌های اقتصادی یک اولویت در سیستان و بلوچستان است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، حسین مدرس خیابانی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در زاهدان اظهار کرد: باید برای ایجاد اشتغال در سیستان و بلوچستان ترکیبی از بنگاه‌های بزرگ و صنایع کوچک و خرد را داشته باشیم زیرا این بنگاه‌های بزرگ درصورت حضور در استان عامل ایجاد صنایع کوچک شده و محیط اطراف خود را خیلی تحت تاثیر قرار خواهند داد.

وی بیان کرد: همه بنگاه‌های فولادی و معدنی در سیستان و بلوچستان به جز ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان حضور داشتند که آنهم با پیگیری‌های انجام شده زمینه حضور و سرمایه‌گذاری آنها نیز فراهم شده است.

مدرس خیابانی بیان کرد: هیچ مانعی بر سر راه سرمایه‌گذاران در سیستان و بلوچستان وجود ندارد و همه دستگاه اجرایی هدف آن‌ها تنها جذب سرمایه‌گذار باید باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بستر سرمایه‌گذاری در این استان آماده است و هیچ مانعی در سر راه سرمایه‌گذاران وجود ندارد. 

وی تصریح کرد: امروز سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در صدر کارهای استان قرار دارد و در کنار طرح‌های بزرگ و عظیم، سرمایه‌گذاری صنایع خرد و صنایع دستی و مشاغل کوچک هم را نیز داریم که برای ما اهمیت دارد.

مدرس خیابانی گفت: اگر سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان اتفاق بیافتد معضل بیکاری، معیشت، امنیت و معضلات موادمخدر در این استان حل خواهد شد.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاران در سیستان‌ و بلوچستان می‌توانند بدون هیچ مانع و در کمترین فرصت نسبت‌به اخذ مجوز سرمایه گذاری اقدام و کار خود را آغاز کنند.

مدرس خیابانی با اشاره به اهمیت منطقه آزاد سیستان بیان کرد: دفتر اجرایی منطقه آزاد با توجه به اینکه هنوز محدوده آن آماده نشده راه اندازی و مدیر اجرایی آن منصوب شده و زیر نظر منطقه آزاد چابهار فعالیت می‌کند.

منطقه آزاد سیستان باید زودتر مستقل شود

وی تصریح کرد: منطقه آزاد سیستان باید زودتر مستقل شود و سریع از فاز مطالعاتی به فاز واگذاری زمین رود زیرا این منطقه آزاد پتانسیل خیلی خوبی برای توسعه منطقه دارد. 

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر تامین آب آشامیدنی از اولیت های این استان است تا مردم دچار مشکل در این زمینه نشوند.

وی بیان کرد: تامین آب آشامیدنی در سیستان و بلوچستان هم‌اینک جزء دغدغه های ملی شده  و این مساله در دستور کار دولت قرار دارد.

مدرس خیابانی اظهارداشت: در بحث تامین آب آشامیدنی در سیستان و بلوچستان چند اقدام اضطراری شامل آبرسانی سیار با استفاده از تانکر، حفر چاه‌های حرمک،آبرسانی از چاه نیمه ها با استفاده از انتقال آب از چاه نیمه چهار به یک، استفاده از آب سد زیردان، سد پیشین و سد ماشکید، کف شکنی ۱۵۰ سد، گسترش چاه‌های ژرف، انتقال آب از تهلاب که در این زمینه ۲۰۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده، انتقال آب از دریای عمان و استقرار آب شیرین کن در شهرهای ساحلی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در نملیش دستاوردهای نظام و انقلاب، گفت:  رسانه نقطه تلاقی صدای مردم و اقدامات مسوولان است بنابراین رسانه‌ها نقش مهمی در انعکاس خواسته‌های مردم به دستگاه‌های اجرایی دارند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: حضور رسانه ها در صحنه های اجرایی برای کشور و مسوولان اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی اظهارداشت: با توجه به شرایط آب و هوایی سالانه ۹۰ هزار تن موز در سیستان و بلوچستان تولید می شود که این استان ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن موز در سال را نیز دارد.

مدرس خیابانی افزود: با وزیر جهاد کشاورزی نامه نگاری شده تا ارز اختصاص یافته یک سال برای ورود موز را به سیستان و بلوچستان اختصاص دهند تا با گسترش باغات موز در جنوب این استان کشور را در زمینه تولید این میوه گرمسیری خودکفا کنیم.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با درا بودن آب و هوای متنوع زمینه کشت بسیاری از میوه های گرمسیری و منحصر به فرد خود این استان را دارد که باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل زنجیره نخیلات، کاشت پسته و گیاهان دارویی و افزایش سطح زیرکشت محصولات گرمسیری در این استان در دستور کار قرار دارد.

شایسته سالاری ملاک انتخاب فرمانداران سیستان و بلوچستان

وی بیان کرد: کارآمدی و شایسته سالاری ملاک انتخاب فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سیستان و بلوچستان بوده در این زمینه تحت فشار هیچ کسی تصمیمی نگرفته‌ایم.

مدرس خیابانی افزود: برای اینکه فردی قوی و توانمندی را برای پست های مدیریتی انتخاب کنیم با صاحبنظران، گروه‌های مرجع و افراد تاثیر گذار مشورت می‌کنیم اما انتخاب آخر و تصمیم گیری برای انتخاب مدیر بر عهده شخص استاندار است.

وی تصریح کرد: تا کنون هیچ انتصابی در سیستان و بلوچستان تحت فشار و سفارش هیچ کسی در این استان انجام نشده و شخص استاندار تصمیم گیر در این زمینه است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ریس جمهور و معاون اول رییس جمهور به وزا دستور دادند که بدون هماهنگی با استاندار هیچ مدیری انتخاب نشود.

وی بیان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی که عزل و نصب را انجام می دهند باید با اطلاع و اجازه استاندار آن استان انجام شود.

مدرس خیابانی اظهارداشت: توزیع اعتبارات در سیستان و بلوچستان بر اساس سند آمایش انجام می شود و این سند به تمام فرمانداران برای اجرا ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: تمام تصمیم گیری هایی که در سیستان و بلوچستان انجام می شود بر اساس سند آمایش هست و اگر تا کنون این سند اجرا می شد در بسیاری از شاخص ها در وضعیت بسیار خوبی قرار داشتیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخص‌ها نسبت به سایر استانها از شکاف بیشتری برخوردار است و امیداوریم سند آمایش این شاخص‌ها را ارتقا دهد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با وزارت نیرو اظهارداشت: یکی از مزیت‌ها و قابلیت‌های سیستان و بلوچستان به دلیل اینکه در اطلس تابش خورشید و تونل باد قرار دارد اجرا و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و نیروگاه‌های بادی است که پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه در استان وجود دارد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: در تفاهم‌نامه منعقد شده با وزارت نیرو ۱۰هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: احداث پنل خورشیدی در مناطق روستایی و در مناطقی که خانوارها شغل و درآمدی ندارند و تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه پنج هزار خانوار با اجرای این طرح حمایت می‌شوند افزود: با اجرای یک پنل خورشیدی بر روی بام یک خانه یک خانوار روستایی که به دلیل خشکسالی، کشاورزی و دامپروری آن‌ها آسیب دیده و این خانواده ها مستمری بگیر شده‌اند، درآمد ثابتی برای آنان ایجاد می‌شود.

وی اظهارداشت: اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه احداث پنل از طریق اعتباراتی که UNDP گذاشته شده و همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم درصد اجرا خواهد شد.

به شدت نگران قطعی برق در تابستان ۱۴۰۱ هستیم

مدرس خیابانی بیان کرد: ما به شدت نگران قطعی برق در تابستان ۱۴۰۱ هستیم چرا که تولید برق نیروگاه‌های برق آبی ما به دلیل خشکسالی‌ها کم شده و برق مصرفی هم به دلیل افزایش تعداد مشترکین خانوار اضافه شده که اگر بتوانیم از این قابلیت‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سیستان و بلوچستان استفاده کنیم با قطعی کمتری در تابستان روبه رو خواهیم شد.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط دیوار امنیتی در منطقه سیستان گفت: این دیوار مشکلاتی را ایجاد کرده همچنین هجوم ماسه بادی عملا نقاطی از این دیوار امنیتی را بی تاثیر کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: قرار است ۶ تا ۸ کیلومتر از مرز در منطقه سیستان سیم خاردار نصب شود تا از ورود اتباع بیگانه و موادمخدر جلوگیری شود.

ساماندهی حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان از برنامه‌های اصلی دولت است

حسین مدرس خیابانی اظهار کرد: رفع مشکلات حاشیه‌نشینی برنامه اصلی دولت در این استان است، اقدامات لازم در شهرستان چابهار و حاشیه زاهدان در حال انجام است، در عین حال پیشگیری از ایجاد نواحی حاشیه جدید از دیگر برنامه‌ها است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: سپاه، بنیاد مسکن و مسکن شهرسازی همه مشغول فعالیت در نقاط حاشیه شهرها هستند، امیدواریم با اجرای طرح جهش مسکن ساماندهی لازم برای مسکن اقشار کم درآمد انجام شود.

وی ادامه داد: جایگزینی لازم هم برای مسکن کپرنشینان در حال انجام است و خانه هایی که نیاز به مقاوم سازی دارند نیز بهسازی و مقاوم سازی خواهند شد.

مدرس خیابانی گفت: طرح جهش مسکن حتما به بهبود و ساماندهی مسکن در این استان کمک خواهد کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: سپاه، بنیاد مسکن و مسکن شهرسازی همه مشغول فعالیت در نقاط حاشیه شهرها هستند، امیدواریم با اجرای طرح جهش مسکن ساماندهی لازم برای مسکن اقشار کم درآمد انجام شود.

وی ادامه داد: جایگزینی لازم هم برای مسکن کپرنشینان در حال انجام است و خانه هایی که نیاز به مقاوم سازی دارند نیز بهسازی و مقاوم سازی خواهند شد.

مدرس خیابانی گفت: طرح جهش مسکن حتما به بهبود و ساماندهی مسکن در این استان کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا