زنجان

افزایش ۷۶۲ بابی کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، مراسم تجلیل از مقام کتاب، کتابدار و کتابخانه‌های برتر ظهر امروز در زنجان برگزار و در این مراسم از نفرات برتر در این حوزه تقدیر شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با توجه به حوزه فعالیتی که در کتابخانه‌های عمومی شکل گرفته، این مراکز دیگر صرفاً محلی برای امانت و قرائت کتاب نیستند، بلکه به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شدند که خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند.

مهدی توکلیان با اشاره به اینکه هر یک از اعضای بزرگ خانواده کتابداران ایران در نهاد کتابخانه‌های عمومی، نقش یک پیام‌رسان را دارند و در حال آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی به مردم هستند، افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و همچنین افزایش سرانه مطالعه در کشور انجام شده است.

وی تصریح کرد: امروز مفتخریم اعلام کنیم که با تلاش صورت گرفته ۲۱۴ هزار متر مربع و ۷۶۲ باب کتابخانه به کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه شده است که همین موضوع جهش بزرگی در ترویج فرهنگ مطالعه خواهد بود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به برنامه‌های هفته کتاب هم اشاره کرد و گفت: طرح پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی در ایام هفته کتاب با شعار (با اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی؛ کتاب را همنشین خانواده‌های ایرانی کنیم) در حال اجراست که امیدواریم گام مثبتی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه باشد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در این مراسم ضمن اشاره به شعار هفته کتاب اظهار کرد: شعار امسال هفته کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» انتخاب شده است تا کتاب به نوعی جا‌های خالی را پر کند.

وی با اشاره به اینکه شعار انتخاب شده برای هفته کتاب طبق شرایط جامعه مطرح شده و بر اساس آن می‌توانیم جای خالی کتاب را در همه مراکز فرهنگی و حتی در منزل پر کنیم، بیان کرد: مطالعه عامل افزایش معرفت است و ابزار کسب این آگاهی، کتاب است و باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه به خوبی تبیین و تشریع شود.

صادقی با اشاره به برخی از برنامه‌های اجرا شده طی هفته کتاب از جمله رونمایی از کتاب، برگزاری نشست کتابخوان، تجهیز کتابخانه‌های روستایی و… افزود: خوشبختانه زنجانی‌ها علاوه بر مشارکت فعالانه در سایر کارهای خیر در بحث کتابخانه‌سازی نیز فعالیت خوبی دارند و در این هفته نیز شاهد افتتاح کتابخانه خیرساز بودیم.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰ باب کتابخانه در استان زنجان فعال است، تصریح کرد: از این تعداد ۳۶ باب کتابخانه به صورت مشارکتی فعالیت دارد و ۸ باب نیز توسط خیرین ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه مجهزترین کتابخانه خیر ساز کشور در زنجان واقع شده است، گفت: این امر نشان از توجه ویژه خیرین به بحث مطالعه است.

صادقی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستانی در هفته کتاب افزود: همچنین در یکی از روستاهای زنجان کتابخانه خیر ساز تحویل نهاد شد و از این تاریخ قابل استفاده برای عموم روستائیان است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان زنجان به موفقیت کتابداران و کتابخانه‌های روستایی در هفته کتاب نیز اشاره کرد و گفت: دو کتابخانه روستایی از استان در سطح کشور برتر شدند که موفقیت بزرگی برای زنجان محسوب می‌شود.

در ادامه نیز نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز با بیان اینکه اسلامی که شروعش با علم، دانایی و فهم است، آن وقت نباید ما در جامعه افرادی را داشته باشیم که بی‌سواد باشند، ابراز داشت: بیش از ۹۳ درصد جمعیت کشور باسواد است، ولی این قدم اول است.

آیت‌الله شیخ علی خاتمی با بیان اینکه کتاب باعث افزایش دانایی می‌شود، تصریح کرد: رسانه‌ها باید فرهنگ مطالعه را در جامعه بیاندازند.

وی  با بیان اینکه یکی از وظایف و رسالت‌های مهم و تاثیرگذار متولیان فرهنگی شهرستان ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی و تسهیل امر مطالعه برای علاقمندان است بر ضرورت توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اهمیت مطالعه در دین مبین اسلام گفت: دین، فرهنگ و تاریخ ما همواره الفتی دیرینه و همیشگی با کتاب و کتابخوانی داشته است و مصداق بارز آن معجزه پیامبر گرامی اسلام، قرآن کریم است.

خاتمی تصریح کرد: گفت: یکی از رسالت‌های اصلی همه آحاد مردم ترویج کتاب‌های خوب و مناسب است،چرا که گاهی زندگی افراد با مطالعه یک کتاب مناسب عوض می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان نیز با اشاره وضعیت استان در ارتباط با مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: زنجان جزو استان‌های برتر در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

مسیح‌الله سلطانی با اشاره به اینکه مطالعه بالا در زنجان موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی شده است؛ گفت: خوشبختانه از ۱۷ آسیب احصا شده در کشور زنجان فقط در ۵ مورد از نرم کشوری بالاست.

وی افزود: برای دستیابی به رشد علمی و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید مفهوم «یار مهربان» بودن کتاب به معنای واقعی کلمه در جامعه نهادینه شود.

سلطانی با تاکید بر ضرورت دقت در نوع کتاب‌های عرضه شده به بازار تصریح کرد: کتاب باید متناسب با فرهنگ کشور ما بوده و سبک زندگی جامعه را برهم نزند.

در پایان این مراسم از کتابداران، کتابخوانان، خیرین و فعالان حوزه کتاب تقدیر شد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵


 2021-11-24 18:07:08

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا