اخبار روز

انتقادها در عربستان بابت بی‌توجهی به زلزله ترکیه و سوریه

انتقادها در عربستان بابت بی‌توجهی به زلزله ترکیه و سوریه

 این حزب در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن را «سعودی لیکس» دریافت کرد، تأخیر مقامات سعودی و تنها ماندن مقامات سوریه در ارائه پشتیبانی فوری و مورد نیاز در مناطق آسیب‌دیده را محکوم کرد.

این حزب اعلام کرد، فاجعه زلزله کاهش نقش مقامات سعودی در حمایت مؤثر و فوری از ملت‌های عرب را آشکار کرد.

حزب تجمع ملی عربستان از همه اقشار جامعه سعودی خواست همبستگی خود را نشان داده و کمک‌های لازم را به نهادهای قابل اعتمادی برسانند که در حال حاضر با ساده‌ترین آمادگی‌ها به ویژه در سوریه برای کمک رسانی و پناه دادن آسیب دیدگان تلاش می‌کنند.

این حزب از ملت‌های عرب و متحد خواست اقدامات لازم را در حمایت از طرف‌های مورد اعتماد امدادرسانی انجام دهند از جمله اینکه در حوزه سیاسی برای بازگشایی گذرگاه‌ها برای ارسال کمک‌های انسانی تلاش کنند.

فعالان سعودی از موضع رسمی عربستان در مورد این فاجعه و کندی آن در حمایت از طرح‌های اجتماعی برای جمع آوری کمک‌های مالی برای قربانیان انتقاد کردند. آنها این تأخیر را نشان دهنده کاهش نقش عربستان در جهان اسلامی و عربی به دلیل سیاست‌ها و مواضع محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دانستند.

در همین راستا، عبدالحکیم الدخیل، فعال مخالف سعودی، با انتقاد از موضع رسمی عربستان، گفت: به نظر می‌رسد عربستان سعودی در صحنه بین‌المللی برای امداد رسانی فوری به آسیب دیدگان زلزله ترکیه و سوریه غایب است، صحنه‌ای که نشانگر عقب نشینی عربستان از جایگاه پیشرو خود در سطح منطقه است.

فهد الغفیلی، پژوهشگر مسائل حوزه خلیج‌فارس در مجموعه‌ای از توئیت‌های خود نوشت: «آنچه در ترکیه و سوریه می‌گذرد فراتر از حد تصور است، آسیب بزرگی که متوجه برادران ما در دو کشور شده است بسیار دردناک است. ما یک ملت هستیم، اسلام و تاریخ ما را متحد می‌کند.»

وی افزود: «مجمع جهانی جوانان مسلمان یکی از مؤسسات پیشرو در جهان بود که همواره در زمینه کمک‌های مالی و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان اثر متمایزی از خود بر جای می‌گذارد. رژیم بن سلمان با آن جنگید و محدودش کرد و تاکنون هیچ ابتکاری برای کمک به زلزله زدگان ترکیه و سوریه اعلام نکرده و به تسلیت بسنده کرده است!

ناصر العربی، فعال اپوزیسیون سعودی گفت: یکی از شاخص‌های کاهش نقش عربستان در منطقه عدم ابتکار این کشور در امداد رسانی و کمک به زلزله زدگان سوریه و ترکیه است. بن سلمان درگیر مسائل بی‌اهمیت است. همبستگی در فرهنگ لغت او وجود ندارد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا