سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

آلونسو: امباپه رکوردی تاریخی ثبت کرد/ درباره هو شدن وینیسیوس حرفی نزدیم

آلونسو: امباپه رکوردی تاریخی ثبت کرد/ درباره هو شدن وینیسیوس حرفی نزدیم

16 ساعت پیش
اولویت‌های سرپرست اداره کل ورزش و جوانان تهران/ فعلاً خبری از تغییر نیست

اولویت‌های سرپرست اداره کل ورزش و جوانان تهران/ فعلاً خبری از تغییر نیست

16 ساعت پیش
تمجید از تلاش‌های ایران در کنگره جهانی اسکیت رولبال

تمجید از تلاش‌های ایران در کنگره جهانی اسکیت رولبال

16 ساعت پیش
اسپالتی: تیم‌های گاسپرینی زندان‌های کوچک ایجاد می‌کنند/ تا آخرین لحظه تلاش کردیم

اسپالتی: تیم‌های گاسپرینی زندان‌های کوچک ایجاد می‌کنند/ تا آخرین لحظه تلاش کردیم

16 ساعت پیش
نفرات برتر مرحله نخست انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

نفرات برتر مرحله نخست انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

17 ساعت پیش
امباپه پس از تکرار رکورد رونالدو: کریستیانو الگوی من و مرجعی برای دنیای فوتبال است

امباپه پس از تکرار رکورد رونالدو: کریستیانو الگوی من و مرجعی برای دنیای فوتبال است

17 ساعت پیش
تجلیل از پیشکسوتان و ملی‌پوشان سابق ژیمناستیک

تجلیل از پیشکسوتان و ملی‌پوشان سابق ژیمناستیک

17 ساعت پیش
حلالی: عیار اوسمار در آخر فصل مشخص می‌شود/ من با ۵۲ سال سن از اوریه بهترم

حلالی: عیار اوسمار در آخر فصل مشخص می‌شود/ من با ۵۲ سال سن از اوریه بهترم

17 ساعت پیش
آرتتا: حاشیه امنیت‌مان باید بیشتر از این می‌بود/ داشتن ثبات در این لیگ بسیار دشوار است

آرتتا: حاشیه امنیت‌مان باید بیشتر از این می‌بود/ داشتن ثبات در این لیگ بسیار دشوار است

17 ساعت پیش
برگزاری لیگ ملت‌های آسیا در آینده‌ای نزدیک

برگزاری لیگ ملت‌های آسیا در آینده‌ای نزدیک

17 ساعت پیش

Home » اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوش‌تان نیاید

اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوش‌تان نیاید

زمان انتشار: 21 اردیبهشت 1403 ساعت 17:48

دسته بندی: سبک زندگی

شناسه خبر: 523314

زمان مطالعه: 10 دقیقه

اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوش‌تان نیاید

اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوش‌تان نیاید

علی سلیمی: در دنیای امروز برندها و علائم تجاری اهمیت دوچندانی پیدا کرده‌اند و برای ارائه کالاهای باکیفیت که نیازهای انسان‌ها را به شکل مطلوب‌تری برآورده کنند با یکدیگر در رقابت هستند. اکثر افراد تا آنجایی که منابع مالی‌شان به آنها اجازه دهد دوست دارند که در کالاهای مختلف از جمله لباس، ساعت، ادکلن، تلفن همراه و امثال این‌ها از برندهای معروف و معتبر استفاده کنند که کارایی بهتری دارند. البته در عین حال امروزه برندهایی نیز وجود دارند که شهرت آنها به خاطر کارایی‌شان نیست و اصطلاحا برندهای باکلاس و لاکچری هستند.

معمولا کالاهای گران‌قیمت کیفیت بالاتری دارند، کار کردن با آنها آسان‌تر است و کارایی انسان را افزایش می‌دهند اما در این بین این سوال برای برخی پژوهشگران به وجود آمد که سهم تلقین، باورهای اجتماعی و فشارهای جمعی در این بین چقدر است. یعنی وقتی یک کالا قیمت بالاتری دارد و مرغوب‌تر است، آیا صرف همین قیمت بالاتر صرف نظر از کارکرد آنها، آیا می‌تواند روی کارکرد افراد تاثیر‎ بگذارد.

پژوهشگران در سلسله پژوهش‌های متفاوت و جذاب به این نتیجه رسیده‌اند بخش عمده‌ای از مغز ما به این اختصاص دارد که ببینیم دیگران در مورد مسائل مختلف چه فکری می‌کنند و این موضوع شامل تفکر دیگران در مورد کالاهای مختلف نیز می‌شود. تصمیم‌گیری‌ها و قضاوت‌های ما تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر فشار جمع و باورهای دیگران است. و جالب اینکه افرادی که کارایی بالایی در یک حوزه دارند نسبت به استفاده از برند وسایل مورد نیاز آن حوزه کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوش‌تان نیاید

برندها می‌توانند اثر دارونما داشته باشند

اثر دارونما یا اثر پلاسیبو (placebo) به معنای استفاده از روش‌های تلقینی و صوری است که در صورت عدم اطلاع فرد از صوری بودن آنها می‌تواند اثربخشی داشته باشد. در پژوهش‌ها از اثر پلاسیبو بسیار استفاده می‌شود. به عنوان مثال به گروهی داروهایی که صرفا دارای مواد قندی هستند داده می‌شود اما به آنها گفته می‌شود که این دارو در کاهش اضطراب موثر است و پس از آن اضطراب افراد کاهش پیدا می‌کند. اثر دارونما درباره ارتباط قیمت کالاها و عملکرد افراد نیز مشخص شده است. به عنوان مثال در مطالعه‌ای محقق اثر قیمت چوب گلف را بر عملکرد گلف‌بازها بررسی کرده است:

به این صورت که تعدادی گلف‌باز با توانایی یکسان را در دو گروه تقسیم بندی کرده است و به هر دو گروه بهترین و معروف‌ترین برند چوب گلف برای بازی را داده است. اما یک گروه می‌دانستند که برند چوب گلف آنها بهترین است و برای گروه دیگر، علامت برند روی چوب جدا شده و علامت یک برند معمولی به روی آن زده شده است و آن گروه گمان می‌کرده که با یک چوب گلف معمولی قرار است، بازی کند.

به طرز جالبی افرادی که فکر می‌کردند چوب گلف معمولی در اختیار دارند (در حالی چوب گلف آنها بسیار مرغوب بوده صرفا آنها نمی‌داستند) عملکرد ضعیف‌تری در بازی گلف از خود نشان دادند. محققین نتیجه گرفتند که همین که فردی خیال و تصور می‌کند که در حال استفاده از یک برند خوب و معتبر است کارایی او افزایش پیدا می‌کند و برعکس آن.

همین روش پژوهش در مورد ارتباط استفاده از گوش‌گیرهای اسفنجی و عمکلرد دانشجویان در پاسخگویی به سوالات ریاضی انجام شد و نتایج مشابهی به دست آمد. یعنی دانشجویانی که می‌دانستند از گوش‌گیرهای مرغوب استفاده می‌کنند در مقابل دانشجویانی که این از این موضوع اطلاعی نداشتند عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

نکته قابل تامل این پژوهش‌ها اینجاست که استفاده از یک برند خوب صرفا یک احساس درونی در آنها ایجاد نکرده است و در عمل کارایی آنها را تغییر داده است.

اگر خیلی شیفته برند و قیمت هستید، شاید چندان از این مطلب خوش‌تان نیاید

چه افرادی بیشتر تحت‌تاثیر قیمت کالاها قرار می‌گیرند؟

پژوهش‌های دیگر در مورد اینکه واقعا چقدر از قدرت یک برند در کیفیت آن است و چقدر در ذهنیت افراد نسبت به آن برند و اینکه چه افرادی بیشتر تحت‌تاثیر نام برندها قرار می‎گیرند انجام شده است. به طور کلی ذهنیت افراد هنگام برخورد با مشکلات استرس‌زا می‌تواند به دو سو کشانده شود. برخی این‌گونه هستند که هنگام موقعیت استرس‌زا عملکردشان بهتر می‌شود یعنی زمانی که موضوعی را جدی و سرنوشت‌ساز می‌بینند حواس‌شان جمع می‌شود و عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

برخی دیگر این‌گونه هستند که وقتی استرس دارند کارایی‌شان افت می‌کند که این افراد اصطلاحا ذهنیت ناتوان‌کننده دارند. مشخص شده است که برندهای معتبر یا تصور استفاده از برند معتبر در این دسته افراد اثرگذاری بیشتری دارد. پژوهشگران اینگونه استدلال می‌کنند که احساس استفاده از برند بهتر و معتبر از طریق کاهش اضطراب و پایین آوردن احساس درماندگی در افرادی که در مواقع استرس ذهنیت ناتوان‌کننده دارند، باعث عملکرد بهتر می‌شود.

یافته جالب دیگر این است که افرادی که کارایی بالایی در یک حوزه دارند نسبت به استفاده از برند وسایل مورد نیاز آن حوزه کمتر تحت تاثیر قرار می‎گیرند اما افرادی که در آن حوزه کارایی ضعیفی دارند، خیال اینکه از برند بهتری استفاده می‌کنند می‌تواند عملکرد آنها را افزایش دهد.

پژوهشگران مشخص کرده‌اند که این تصمیم‌‎گیری‌ها و قضاوت‌ها به شکل ناخودآگاه اتفاق می‌افتد و تامل افراد روی این موضوعات و پردازش آگاهانه این موارد می‌تواند به تصمیم‌گیری و قضاوت‌های منطقی بیشتر کمک کند.

منبع: academic

بیشتر بخوانید: بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟

حتما بخوانید : معمای کف و سقف مجاز حجاب

برگزیده های ایران

برچسب ها
استرس اضطراب افزایش قیمت‌ها برند روانشناسی سبک زندگی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد
    فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد 2 روز پیش
  • فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد
    فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد 2 روز پیش
  • فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد
    فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد 2 روز پیش
  • فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد
    فعال طب اسلامی: واگیردار بودن کرونا دروغ بود؛ من حودم با یک بیمار کرونایی که بعدا فوت شد روبوسی کردم، هیچ اتفاقی برای خودم و خانواده ام نیفتاد 2 روز پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15753
  • اخبار ورزشی 20990
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8556
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5954
  • تبلیغات 53
  • تهران 750
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 738
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 3634
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19842
  • قزوین 770
  • قم 875
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1186
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • نامه تذکر به پزشکیان درباره پرستاران
    نامه تذکر به پزشکیان درباره پرستاران 14 ساعت پیش
  • قیمت بالای فاکتور ۷ هموفیلی؛ تأمین اجتماعی زیر بار نرفت
    قیمت بالای فاکتور ۷ هموفیلی؛ تأمین اجتماعی زیر بار نرفت 14 ساعت پیش
  • واکنش مقام سازمان غذا و دارو به درخواست رئیس این سازمان از طالبان برای خرید تریاک مکشوفه
    واکنش مقام سازمان غذا و دارو به درخواست رئیس این سازمان از طالبان برای خرید تریاک مکشوفه 14 ساعت پیش
  • هشدار! این بیماری شوخی نیست؛ عوارض خطرناک مصرف آسپیرین در بیماران/ دو روز طلایی درمان را از دست ندهید
    هشدار! این بیماری شوخی نیست؛ عوارض خطرناک مصرف آسپیرین در بیماران/ دو روز طلایی درمان را از دست ندهید 14 ساعت پیش
  • چگونه از خشکی چشم در هوای سرد زمستان پیشگیری کنیم؟
    چگونه از خشکی چشم در هوای سرد زمستان پیشگیری کنیم؟ 14 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025