فارس

ایجاد فضایی دخترانه برای نگاهی دوباره به زندگی/ “من از تو می‌گویم” طرحی برای آشنایی نوجوانان با بانوان شهید

مدیر تشکل باشگاه دختران جوان فارس، ضمن معرفی فعالیتهای این تشکل در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: ایده اولیه و اصلی تشکل باشگاه دختران فارس از سمت مدیریت مشارکت زنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس ساجده تقی‌زاده به مسئولین مربوطه (اداره کل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کشور) ارائه گردید و تایید شد؛ در ادامه بنا بر این شد که همه ادارات بنیاد حفظ آثار کشور در تمام استان‌ها چنین تشکلی را داشته باشند که در واقع به صورت یک NGO فعالیت کنند.

سونیا تقی زاده ادامه داد : البته این تشکل در بعضی استان‌ها به صورت مستقل و در بعضی استان‌ها هم وابسته به بنیاد حفظ آثار هستند، مثلا تا آنجایی که ما اطلاع داریم استان خراسان جنوبی که برای تشکیل تشکل خود با ما خیلی ارتباط داشتند، راه اندازی آن توسط خود بنیاد حفظ آثار بوده است اما استان فارس به عنوان اولین مجموعه و دارای مستمرترین فعالیت است که این تشکل را برنامه ریزی و شروع به کار کرده است.

وی گفت: طرح باشگاه دختران جوان استان فارس که از سال ۱۳۹۸ از سوی تهران ارائه و تصویب شد، فعالیت خود را نیز از همان زمان شروع کرد؛ البته گروه ما، قبل از تشکل دختران جوان فارس در گروه فرهنگی‌، تحت عنوان رومیسا فعالیت داشت، که البته بیشترین میزان این فعالیت در فضای مجازی بوده است.

معرفی دختران تراز انقلاب به منظور الگوسازی در جامعه

مدیر تشکل دختران جوان بیان کرد: در واقع رومیسا با تشکل باشگاه دختران جوان ادغام شد و تبدیل به بخشی کوچکی از این تشکل گردید، که فعالیت‌هایی را هم به صورت عملی در سطح جامعه و هم به صورت مجازی در بر می‌گیرد.

تقی‌زاده اهداف تشکل را به این صورت شرح داد: برنامه های ما با هدف ایجاد بستر مناسب برای شناسایی، رشد و پرورش استعدادهای دختران نوجوان و جوان و نیز جذب استعداد‌ها، توانمندسازی، تربیت و معرفی دختران تراز انقلاب به منظور الگوسازی و نقش آفرینی آنها در جامعه است که این اهداف کلان مورد پیگیری ما در ۱۰ واحد محدویت، هنر، رسانه، اقتصاد مقاومتی، شهدا و مقاومت، گردشگری و غیره، برنامه ریزی شده است.

مدیریت تشکل باشگاه دختران جوان در خصوص شکل کار گفت: یک تیم روانشناسی و مشاوره حرفه‌ای حضور دارند، که در هنگام مراجعه و یا دعوت دختران، در ابتدا با این تیم در مورد علائق، فعالیت‌ها، توانایی‌ها و استعدادهایشان صحبت می‌کنند و بر این مبنا جهت‌دهی می‌شوند، به عبارتی در واحدهای مختلف با توجه به استعداد و علائق، جهت دهی می‌شوند و امکان رشد و پرورش زمینه مورد نظر فراهم شده و ما نیز حامی آن هستیم تا تاثیر مثبت و مهمی در فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند.

تقی زاده افزود: در نهایت نیت آن است که بتوانند از این استعدادها در حوزه اقتصاد هم بهره‌مند شوند، در واقع علاوه بر آموزش زیر نظر اساتید حرفه‌ای، تلاش می‌شود برای آنان بعد اقتصادی داشته باشد.

مدیر تشکل در خصوص فعالیت‌ها تشکل گفت: در یک سال و نیم اخیر در واحدهای مختلف فعالیت‌های متعدد انجام شده است.

راه‌اندازی صفحه تخصصی بانوان شهید و ایثارگر استان فارس

از آن‌جا که مقوله شهدای زن، نه تنها در استان ما بلکه در تمام کشور مغفول مانده و جز چند شهید شاخص، از مابقی شهدا زن حتی اسمی نیست، ما اولین و تنها تشکل هستیم که به صورت تخصصی روی شهدا و ایثارگران استان فعالیت دارد و صفحه تخصصی شهدا و ایثارگران زن استان را راه اندازی کردیم.

تقی زاده بخشی از فعالیت هفته دفاع مقدس سال جاری تشکل را بیان کرد: در حوزه شهدای زن، ۴۰۰ مورد تولید محتوا در فضای مجازی، ساخت استاپ موشن، موشن گرافی، ایمفوموشن و غیره، انجام شده که تا به امروز سابقه نداشته است.

طراحی چهره بانوان شهید در قالب طرح “من از تو می‌گویم”

وی در ادامه پروژه‌ کنونی تشکل را این گونه معرفی کرد: طراحی چهره شهدای زن که توسط نوجوانان باشگاه با تکنیک آبرنگ و مدادرنگ در حال انجام است که در این برنامه، معرفی شهدا و سبک زندگی آنان به شیوه‌های جذاب دخترانه، با طرح من از تو می‌گویم از زبان دختران نوجوان و به صورت کلیپ‌های یک و دو دقیقه‌ای تهیه شده و به مخاطبان ارائه می شود.

تقی‌زاده ادامه داد: گروه‌های مختلف  از جمله تئاتر و سرود، انیمیشین و گرافیکی ضمن آموزش دیدن در حال فعالیت هستند، در واحد ورزش نیز تیم‌های مختلف ورزشی، راه اندازی شده و آموزش برنامه‌های تفریحی و ورزشی متفاوت در کنار آن انجام می‌شود.

وی افزود: در واحد مهدویت نیز گروهی وجود دارد تحت عنوان کرسی‌ آزاداندیشی که در آن گفتگوها در حوزه‌های مختلفی نظیر: فرهنگی، اجتماعی، مذهبی به صورت گروهی شکل می‌گیرد و به طور کلی هر آنچه که نیاز نسل نوجوان و جوان ما جهت آگاهی از  چالش های پیش رو و  سوالاتی از قبیل، بحث حجاب، فعالیتهای اقتصادی، آگاهی از تولید مستندهای حرفه‌ای ساخته شده  در استان و تولیدات دیگری که نیاز می‌باشد نوجوانان و جوانان ما از آن اطلاع پیدا کرده و به صورت کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و می‌گیرد.

مدیریت تشکل در ادامه برای مثال مستندی از آثار تولید شده باشگاه را معرفی کرد: مستندی به نام (نائب امام) به مدت ۶۵ شب در گروه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و همچنین استقبال بی نظیر همراهان را در پی داشت.

تقی‌زاده در ادامه گفت: بیش از ۸۰۰ گفتگوی گروهی در حوزه‌های مختلف مثل فمنیسم، تفکرات صهیونیستی حاکم بر جهان و موضوعات مذهبی چون پیامبر (ص) یا زندگی حضرت فاطمه (ص) و موارد مختلف دیگری که به صورت گروهی در مورد آن بحث و بررسی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در واحد مشاوره و روانشناسی نیز در این دو سال اخیر به صورت پیوسته در حوزه‌‌های خانواده، تحصیل، حقوقی و موارد مختلف دیگر به صورت‌ کاملا رایگان مشاوره های حضوری، تلفنی و آنلاین به اعضای باشگاه و سایر افراد جامعه ارائه داده‌ایم که در همه این موارد سعی کرده‌ایم جدا از هر گونه نگاه اقتصادی در کنار نوجوانان و جوانان و خانواده‌هایشان باشیم.

مدیر تشکل در واحد اقتصاد مقاومتی، صندوقی به نام مهرآفرینان در نظر گرفته است که توسط کمک‌های مردمی تاسیس شده و این پتانسیل بزرگ به ما این امکان را می دهد که در مرحله اول از دختران جوان و نوجوانی که نیازمند حمایت مالی هستند در کنار حمایت های معنوی صورت گرفته از آنها که قطعا مکمل نیاز اقتصادی می‌باشد، به صورت دائم پشتیبانی شده و در ادامه خانواده‌ها نیز به وسیله این طرح حمایت شوند، در این ۲ سال اخیر نیز سه دوره طرح کمک مومنانه در مناطق محروم شهر شیراز و نقاط مختلف استان داشتیم.

آسیب‌شناسی فضای مجازی و مخاطراتی که در کمین نوجوانان است

مدیریت باشگاه اظهار داشت: به طور کلی اهداف اصلی که ما در باشگاه دنبال می‌کنیم و البته تلاش داریم که بتوانیم این اهداف را عملی و به نتیجه مطلوب برسانیم همان مقوله حمایت از دختران جوان و نوجوان و ایجاد کردن حس خوشایند و در نهایت عملی کردن شعار باشگاه (ایجاد فضایی دخترانه برای نگاهی دوباره به زندگی) می‌باشد.

تقی‌زاده از فضایی دخترانه برای نگاهی دوباره به زندگی این گونه گفت: مهمترین هدفی است که ما آن را دنبال کرده و به این عقیده‌ایم که نیاز نسل نوجوان ما به خصوص دختران عزیز سرزمین‌مان در حال حاضر همین موضوع باشد که به دنبال ایجاد فضایی خارج از فضای وهم آلودی که در حال حاضر به ویژه به خاطر فضای مجازی ایجاد شده است؛ باشند و متاسفانه نوجوانان ما در این دنیای وهم آلود که قرار می‌گیرند حتی متوجه نیستند که اگر حس ناامیدی دارند دلیل آن چیست و یا برعکس اگر حس خوشایندی دارند، ناشی از چیست.

مدیر باشگاه دختران جوان افزود: آگاهی ما از این مورد ناشی از برخوردی است که ما در چند سال اخیر در گروه فرهنگی رومیسا با این نوجوانان داشته و متوجه شدیم که یکی از  معضلات بزرگ پیش روی نوجوانان همین موضوع می‌باشد، در واقع احساس رضایتمندی از خود ندارند و فرقی هم نمی‌کند.

نسخه‌های اشتباه برای دردهای ناشناخته

تقی‌زاده معتقد است که این شرایط ممکن است ناشی از موقعیت اقتصادی یا شرایط فرهنگی جامعه و یا هر نمونه دیگری باشد اما مهم‌تر اینکه این نوجوانان آن احساس مثبتی که باید نسبت به آینده و زندگی خودشان و شرایط پیرامون داشته باشند را از دست داده‌اند و ما فکر می‌کنیم که مهمتربن علت این عدم رضایت همین باشد که احساس مفید بودن ندارند و در واقع جامعه آنها را به چشم بچه‌هایی می‌بیند که صرفا مشغول به فضای مجازی هستند و در هیچ زمینه‌ای بهره وری برای آن نداشته، مفید نبوده و یا صرفا خودشان را به مدرسه و فعالیت‌های بیهوده فضای مجاز سرگرم کرده‌اند.

مدیر تشکل از برخورد نزدیک با نوجوانان این گونه یاد کرد: اما وقتی از نزدیک با این نوجوانان روبرو می‌شویم و پای صحبت هایشان می‌نشینیم متوجه می‌شویم که موضوع آن چنان که جامعه به آن به چشم فاجعه می‌نگرد، نیست و تنها ایراد این است که متاسفانه این نوجوانان دیده نشده‌اند و حرف آنها شنیده نمی‌شود؛ به همین دلیل هر کس نسبت به دیدگاه و تصور بسته خود بدون اینکه پای صحبت آن‌ها بنشین،د برایشان شروع به  نسخه پیچیدن می‌کند.

انتهای پیام/س/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا