کردستان

ایران در اوج عزت و اقتدار آماده مذاکره است/رویکرد دولت جدید، مذاکره برای مذاکره نیست

دکتر علی محمدپناه استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سنندج، اظهارکرد: در تمام مذاکراتی که هر کشوری با هر جایی انجام می‌دهد اصول این مذاکره بحث منافع ملی و اهداف ملی یک کشور است، ما هم در تمام مذاکرات و ارتباطاتی که با تمام دنیا داریم دنبال تامین منافع ملی خودمان هستیم.

وی خاطرنشان کرد:برای هر موضوعی که مذاکره انجام شود، منافع ملی و اهداف ملی ما ثابت است و راهبردهای ملت ایران ثابت و غیرقابل تغییر هستند.

وی افزود: ایران با پشتوانه عظیم مردمی و با توجه به توانمندی‌های دفاعی خود می‌تواند در عرصه‌های جهانی بازیگری موثری داشته باشد و یکی از این بازیگری‌هایی که می‌تواند در آن نقش‌آفرینی کند مسئله مذاکرات هسته‌ای است که در ادامه مذاکرات قبلی قرار است ادامه داشته باشد.

هیچ پیش‌شرط و تهدیدی را در مذاکرات نمی‌پذیریم

وی خاطرنشان کرد: ایران در  اوج عزت و اقتدار آماده مذاکره است و طرف مقابل ما باید بداند کشوری که در اوج عزت و اقتدار می‌خواهد مذاکره کند هیچ پیش شرط و تهدیدی را نمی‌پذیرد و تیم مذاکره‌کننده ما هم با این پشتوانه پای میز مذاکره قرار می‌گیرد.

محمدپناه با طرح این سوال که طرف مقابل ما یعنی نظام سلطه در مذاکرات دنبال چیست؟‌ عنوان کرد: نظام سلطه  هرگز دلسوز ایران نیست و دنبال منافع خود هستند، هوشمندی مذاکره کننده ما در این مذاکرات و توجه به اصول ثابت و غیرقابل تغییر می‌تواند منافع کشور را تامین کند. 

مذاکره باید در فضای برابر و بدون تهدید انجام شود

این تحلیلگر سیاسی کردستانی افزود: برای هر نظام سیاسی در روابط بین‌الملل مذاکره حائز اهمیت است که در شرایط برابر و بدون تهدید مذاکره کنند، لذا مذاکره باید در فضای برابر و بدون تهدید و رعایت احترام متقابل برگزار شود.

وی با تاکید براینکه دوران مذاکره برای مذاکره پایان پذیرفته است، تصریح کرد: ما در طول سالیان متمادی که با اروپایی‌ها و طرف‌های مذاکره در مورد مسائل هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، چیزی از مذاکرات آنها بدست نیاورده‌ایم، آنها اگرچه مذاکره را برای مذاکره می‌خواهند، باید بدانند رویکرد دولت جدید ایران مذاکره برای مذاکره نیست و اینچنین روشی برای ما معنا ندارد.

محمدپناه افزود: آنها ادعا می‌کنند امکان انحراف ایران از برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای وجود دارد و این را بهانه قرار داده‌اند این در حالی است که منابع فقهی و شرعی و فتوای رهبر معظم انقلاب اجازه چنین کاری را به ما نمی‌دهد که هسته‌ای ما به سمتی که امروز آنها ادعا می‌کنند و بهانه می‌آورند کشیده شود.

وی اظهار کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، ما به لحاظ شرعی نمی‌توانیم دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای باشیم، در پاسخ به ادعای آنها فعالیت‌های هسته‌ای ما دقیقا صلح‌آمیز و مبتنی بر مقررات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.

ملت ایران با اقتدار به شرط تامین منافع کشور مذاکرات را ادامه می‌دهد 

وی افزود: ملت ایران با اقتدار و عزتمندانه به شرط تامین منافع کشور مذاکرات را ادامه می‌دهند اما تلاش غربی‌ها این است که ایران را مهار کنند و یا تغییر در رفتار ما را با این مذاکرات به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی آنها مولفه‌های اقتدار ایران است و می‌خواهند مذاکره را به مذاکره بگذارند، تصریح کرد: برجامی که روزی قرار بود رفع تحریم‌ها و گشایش اقتصادی در روابط خارجی و تجاری ما را به ارمغان بیاورد اکنون مشخص شده که نه تنها هیچ دستاوردی برای کشور نداشته است، بلکه توانمندی‌های هسته‌ای را مذاکرات قبلی محدود کرده است.

راهبرد نظام سلطه در برجام محدودسازی ایران بود

وی عنوان کرد: راهبرد نظام سلطه در برجام محدودسازی ایران بود راهبردی که با خارج شدن آمریکا از برجام هنوز هم دنبال می‌شود.

محمدپناه با عنوان این مطلب که، راهبرد نظام سلطه این است که نفوذ ایران در منطقه و بازدارندگی قدرت موشکی ایران در مذاکرات به مذاکره ببرند، عنوان کرد: طرف مذاکره کننده ملت ایران باید بدانند اینها اصول غیرقابل تغییر ملت و غیرقابل مذاکره است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:‌ مذاکره کردن بر اثر مولفه‌های بازدارندگی ما همچون توانمندی موشکی و سلاح‌های راهبردی به این معنا است که به دست خودمان می‌خواهیم فرایند خلع سلاح را انجام دهیم که این نه تنها هیچ مبنای متعارف بین‌المللی ندارد، بلکه خلاف منطق عقلی هم است.

غربی‌ها نمی‌توانند ایران را به عنوان بازیگر مهم در منطقه‌ای نادیده بگیرند

وی تصریح کرد: غربی‌ها امروز دیگر نمی‌توانند ایران را به عنوان بازیگر مهم و تعیین کننده منطقه‌ای نادیده بگیرند ما نیز نباید بر سر اصل بازیگری و راهبردها و تاکتیک‌های خودمان در منطقه با کسی مذاکره کنیم.

محمدپناه عنوان کرد: تیم مذاکره کننده ما نباید به هیچ وجه زیر بار مذاکره بر سر اقتدار منطقه‌ای خود برود، حتی مذاکره به بهانه حقوق بشر در حکم دخالت طرف غربی در مسائل داخلی ما است و این قابل قبول نیست به هیچ وجه نباید این موضوعات را تیم مذاکره کننده ما بپذیرد.

 تیم مذاکره کننده ایران اشتباه تیم قبلی را تکرار نمی‌کنند

وی با بیان اینکه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دقیقا در چهارچوب قوانین و مقرارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است، افزود: کسانی که در صدد تحمیل اراده ایران هستند باید بدانند به هیچ وجه تیم مذاکره کننده ما اشتباه تیم قبلی را تکرار نمی‌کنند و بنا ندارد از موضع به حق ملت کوتاه بیاید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اذعان کرد: نظام سلطه امروز از عوامل اقتدار ایران وحشت دارد و درصدد آن است این اسلحه و عامل ایران را از دست ملت ما بگیرد و به تعبیری ما را خلع سلاح کند، بنابراین تیم مذاکره ایران با هوشمندی و هوشیاری و رعایت اصول راهبردی در مذاکره با عزت و اقتدار در میز مذاکره حضور و از منافع به حق و ملی ما دفاع خواهد کرد و یک دستاورده عزتمندانه توام با اقتدار را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا