مازندران

این قصه تکراری باز می‌بارد/ حکایت سیل “ازارک” چالوس

به گزارش برگزیده های ایران از چالوس، سال‌هاست مردم مازندران شاهد خسارت‌های جانی و مالی سیل و بی‌تفاوتی مسؤولان هستند و مسؤولانی که با گرفتن عکس‌های انجام عملیاتی جزئی و مختصر بلافاصله بعد سیل و نداشتن برنامه جامع و کامل برای رفع تدریجی معضل سیل در مناطق مختلف پدیدآورنده این قصه تکراری برای مردم هستند.

در همه جای دنیا رودخانه باعث توسعه در حوزه‌های مختلف می‌شود و اما دیده می‌شود در برخی از مناطق رودخانه برای تخلیه رسوبات معادن، زباله‌ها و فاضلاب‌ها استفاده می‌شود و با هر بارش سنگین باید شاهد ویرانی، تخریب و کشته شدن افراد از رودخانه خروشان باشیم.

اما قصه تکراری ازارک چالوس که هر ساله به دلیل سیل‌خیز بودن این منطقه با بارش شدید دچار خسارت سنگین می‌شود در سیل ۲۰ آبان ۱۴۰۰ به علت بارش شدید و با وجود آبراهه‌هایی که در جنگل به وجود آمد مقدار زیادی املاح و سنگ عظیم را با خود به سمت جاده هدایت کرد و سرنشینان خودروهایی که در نبود و آماده‌باش مسؤولان توسط مردم نجات یافتند.

 

جایی بس تامل دارد که خودروی ۲۰۶ که در این سیل میان گل و لای حبس شده بود سرنشینان آن توسط مردم و به وسیله برش سقف خودرو با داس و تبر نجات یافتند.

وجود دو جاده کنار هم و کانال‌های باریک، بند مشبک کارشناسی نشده و نبود دیوارهایی که می‌توانست از سرزیری این حجم املاح به جاده‌ها کمک کند از عوامل بسته شدن جاده چالوس به مرزن‌آباد و خسارت سنگین هر ساله به این جاده می‌شود.

با توجه به اعلام هواشناسی از قبل و داشتن زمان کافی مسؤولان برای دومین‌بار در یک هفته اقدامات پیشگیرانه و کارساز را انجام ندادند.

احداث بندهای مشبک در جنگل ازارک

هادی بزرگی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس ضمن گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این زمینه به شکستن بند مشبک در جنگل ازارک اشاره کرد و افزود: بارندگی شدید و احداث بند گابیونی در جنگل ازارک در گذشته توسط آزادراه و در اثر شکسته شدن بند موجب سرریز شدن این حجم املاح در جاده شده است.

وی افزود: با توجه به سیل‌خیز بودن این منطقه و پل باریک که در جاده قدیم و نیز توسط آزاد راه برای هدایت آب باران به رودخانه چالوس احداث شده در بارندگی شدید جوابگو این حجم از آب نیست و موجب سرریز شدن به جاده می‌شود.

بزرگی در ادامه با بیان اینکه باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد به اهمیت اجرای درست پدافند غیرعامل جهت پیشگیری از خطرات سیل گفت: ادارات متولی در شهرستان چنانچه درختی را مزاحم بستر و مسیل‌ها اعلام کنند در اولین فرصت بعد از بررسی لازم اقدامات لازم برای قطع و جمع‌آوری درختان را انجام خواهیم داد.

وی افزود: طبق مصوبه جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان، برای آبراهه‌ها در جنگل ازارک با هزینه آزادراه و اجرای پروژه توسط منابع طبیعی بندهای آبخیزداری فنی و مناسب احداث می‌شود تا در مواقع بارندگی شدید از ورود آورده به جاده جلوگیری شود.

بزرگی به پاکسازی پل‌ها و آبراهه ها قبل از شروع بارندگی اشاره و اظهار کرد: با توجه به اعلام نارنجی بودن هواشناسی قبل از بارندگی باید آب راهه‌ها و پلها پاکسازی تا آب روان به سمت رودخانه هدایت شود.

وی با بیان اینکه سدهای سرشاخه‌گیر در رودخانه‌های غرب مازندران بسیار مفید بوده است، افزود: با توجه به سدهای سرشاخه‌گیر در رودخانه کشکسرا و تعدادی از رودخانه‌های خروشان حوزه اداره کل، طغیان رودخانه خسارت کمتری به بار می‌آورد، از متولیان امر خواست تا در رودخانه خروشان چالوس نیز سد سرشاخه‌گیر جهت جلوگیری از خطرات احتمالی سیل در آینده احداث شود.

انتهای پیام/۸۶۰۶۱/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا