فارس

بام سبز شیراز میزبان کوهنوران طبیعت‌دوست شد

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز،  ۱۱ دسامبر هر سال، روز جهانی کوهستان نامیده شده است به همین مناسب امروز در منطقه بام سبز شیراز، مراسمی توسط هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس با برگزاری چندین کارگاه آموزشی و تقدیر از زحمتکشان عرصه کوهنوردی و نیز باشگاه‌های استان برگزار شد.

دبیر برگزاری مراسم روز جهانی کوهستان در شیراز گفت: کوهستان ها با تامین ۸۰ درصد آب آشامیدنی مردم دنیا در واقع بزرگترین منبع آب شیرین جهان هست که ۲۵ درصد مردم جهان وابسته به معادن کوهستان ها و تمامی گیاهان و جانوران برای حیات، محتاج کوهستان هستند و از این نظر ما وظیفه داریم این منابع خدادادی را حفظ و نگهداری کنیم.

حسین وهابی اظهار نمود: در برنامه امروز هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس با همکاری شهرداری شیراز و نهادهایی همچون، محیط زیست و منابع طبیعی همزمان با سایر استان‌ها و کشورهای دنیا این مراسم را برگزار نموده است تا به هم استانی ها و همشهریان عزیزمان مسئله حیاتی حفاظت از کوهستان ها را یاد آوری نماید.

رئیس کارگروه محیط‌ زیست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس افزود: در برنامه امروز تعدادی از باشگاه‌های معتبر و مجوز دار شیراز، ۱۶ کارگاه  آموزشی از جمله، پزشکی کوهستان، غارنوردی، دره نوردی، سنگ نوردی، دیواره نوردی، محیط زیست کوهستان، اسکی کوهستان و هواشناسی کوهستان را تدارک دیده اند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان، رشته کوهنوردی را از جمله رشته های خاص و متمایز با سایر رشته های ورزشی عنوان نمود و افزود: کوهنوردان فارس امروز در همه صحنه های خاص از جمله آتش سوزی، زلزله و سایر مواقع نیازمند امداد و نجات حضور دارند و فداکاری می آفرینند.

عباس حاجی زاده اظهار کرد: کوهنوردی فارس هم در بعد قهرمانی و هم در بعد همگانی در کشور همیشه مطرح است و در چندسال اخیر شاهد قهرمانی کوهنوردان و صعودهای افتخارآمیز آنان در سطح جهانی بوده ایم.

وی با اشاره به بیماری کرونا گفت: به یاری خداوند شاهد کاهش  بیماری کرونا هستیم و به همین خاطر زمان آن رسیده که بعد همگانی رشته های ورزشی از جمله کوهنوردی را فعال تر نماییم و در چنین مراسماتی پذیرای خانواده های محترم هم استانی باشیم.

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس در این مراسم ضمن تبریک مراسم روز جهانی کوهستان اظهار نمود: کوهنوردان فارس در جهت صیانت از منابع طبیعی استان همواره پیشقدم و یاری دهنده ارگان های مختلف از جمله محیط زیست و منابع طبیعی بوده اند.

محمدحسین ایزدی گفت: امروز به مناسبت روزجهانی کوهستان، باشگاه‌های کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گردهم آمده اند تا با برگزاری کارگاههای مختلف کوهنوردی که متمایز و متفاوت با بکدیگرند، فرهنگ کوهنوردی را اشاعه دهند و اعلام نمایند برای حفظ محیط‌ زیست کوهستان از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

وی ادامه داد: چنانچه کوهنوردان ما کوهستان ها را از زباله ها پاکسازی و حتی در مرتفع ترین قله ها هم زباله ها را تا پایین حمل می کنند امیدوار هستیم این فرهنگسازی تا عمق جامعه نهادینه گردد که حفظ محیط‌زیست کوهستان برای همه ما واجب است.

ایزدی با اشاره به افتخارآفرینی کوهنوردان فارس افزود:  با توجه به اینکه از ابتدای امسال پنج مقام جهانی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه و روسیه توسط کوهنوردان، سنگ نوردان و هیمالیا نوردان استان کسب شده است می توان گفت، خوش بختانه فارس در رشته کوهنوردی حرفهای بسیار دارد.

در این مراسم مدیرکل محیط زیست فارس نیز طی سخنانی اظهار کرد: کوهنوردان فارس تاکنون یکی از گروه‌های اثرگذار و طبیعت دوست استان بوده اند به همین خاطر ما همیشه از ظرفیت های عزیزان کوهنورد به جهت حفاظت از محیط‌ زیست بهره برده ایم.

حمید ظهرابی گفت: همکاری های چند جانبه ای با هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس داریم و امروز در روز جهانی کوهستان، تفاهم نامه ای در جهت صیانت از محیط زیست خواهیم داشت.

 انعقاد تفاهم نامه میان هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی، اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی فارس در زمینه حفاظت از کوهستانها و سپس تقدیر از زحمتکشان و فعالان ورزش کوهنوردی استان ،پایان بخش این مراسم بود.

انتهای پیام/ ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا