آذربایجان غربی

با افتتاح سد چپرآباد، دریاچه ارومیه جان می‌گیرد!

با افتتاح سد چپرآباد، دریاچه ارومیه جان می‌گیرد!

به گزارش برگزیده آذربایجان‌غربی، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی در خبری نوشت: مجید رستگاری با اشاره به بهره‌برداری از سد چپرآباد در مهرماه ماه اظهار کرد: سد چپر آباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی می باشد، که‌این سد پس از پایان مطالعات در سال ۱۳۸۲ و شروع عملیات اجرایی آن آماده بهره برداری نهایی قرار گرفته است. طول تاج این سد ۴۸۸متر و عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع از پی ۳۴ متر و مساحت مخزن ۵۵۰هکتار است.

وی گفت: سالانه ۲۷میلیون مترمکعب از آب‌های روان رودخانه کانی رش و حدود ۵۰ میلیون مترمکعب از آب سد سیلوه به مخزن سد چپر آباد هدایت می‌شود.
رستگاری با بیان اینکه این سد دارای مخزن آبی به حجم ۳۸ میلیون و حجم تنظیمی ۷۱ میلیون مترمکعب است، گفت: تأمین بخشی از نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه مهم‌ترین هدف از اجرای سد چپر آباد است که آب رها شده از سد در مسیر رودخانه کانی رش به گدارچای و نهایتاً به دریاچه ارومیه می‌پیوندد.
رستگاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح سد چپر آباد و احداث جاده جایگزین اشنویه به پیرانشهر به طول ۱۴ کیلومتر به اتمام رسیده و همچنین باهدف تقویت زیرساخت‌های ارتباطی حدود پنج کیلومتر از جاده روستایی منطقه احداث و در کنار دیگر ثمرات اجرای این طرح، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .

گفتنی است حوزه آبریز دریاچه ارومیه با نزدیک به یک صد سد بیشترین آمار سدهای کشور را دارد و کارشناسان سدسازی را یکی از عوامل اصلی خشک شدن نگین آبی آذربایجان می‌دانند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا