مازندران

بخش تاریخی موزه آمل بسیار غنی و نفیس است

بخش تاریخی موزه آمل بسیار غنی و نفیس است

به گزارش برگزیده های ایران از مازندران، برزگر، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: موزه تاریخ آمل در سال ۱۳۱۵ به عنوان اداره مالی (دارایی) شهرستان آمل بنا گردید و در سال ۱۳۸۷ با کاربری فرهنگی در اختیار میراث فرهنگی مازندران قرار گرفت و پس از مرمت و احیا در بهمن ۱۳۸۹ رسما به عنوان موزه تاریخ آمل افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه ساختمان این موزه دو طبقه است و به دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تقسیم شده، افزود: بخش مردم‌شناسی بیشتر شامل اشیای معاصر می‌باشد و قدمت آنها به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بر می‌گردد. مجموعه ظروف چوبی که به آن هنر “لاک تراشی” می‌گویند و بخشی از دسته های گسترده صنایع دستی مازندران است در این قسمت قرار دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی مازندران؛ مجموعه ظروف مسی، منسوجات و دستبافته های مازندران، لباس های سنتی استان و مجموعه اسنادی که متعلق به دوران قاجار و پهلوی می باشد را بخش های دیگر بخش مردم شناسی موزه تاریخ آمل برشمرد.

برزگر با بیان اینکه طبقه باستان‌شناسی خود به سه بخش پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی دسته بندی شده است، گفت: بخش پیش از تاریخ شامل مجموعه آثار بدست آمده از عصر آهن است که ظروف سفالی، ابزارآلات جنگی و مجموعه ظروف از محوطه باستانی سیلک کاشان را شامل می شود.

وی افزود: بخش تاریخی مجموعه بسیار غنی و نفیسی را در بر می گیرد که شامل اشیای تمدن عیلام، جیرفت و آشور، همچنین مجموعه ای از سکه های دوران سلوکی، اشکانی، ساسانی و تبرستانی می شود و مجموعه ای از مهره های دوران آشورا، عیلام، اشکانی و ساسانی، همچنین مجموعه‌ای از زیورآلات از جنس طلا، مفرغ، شیشه و سنگ های نیمه قیمتی را در بر می گیرد.

برزگر تصریح کرد: بخش اسلامی، مجموعه ای از کاشی‌های دوره صفویه ظروف سفالی منقوش دار و لعاب دار، ظروف فلزی و شیشه‌ای همچنین مجموعه غنی از سکه‌های از صدر اسلام تا دوران قاجاریه می باشد.

وی از جالب توجه بودن بخش های مختلف موزه تاریخ آمل سخن گفت و افزود: علاقمندان می توانند در ایام نوروز و سایر روزهای تعطیل و غیرتعطیل از این موزه بازدید نمایند

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا