فارس

برای نخستین بار، گیاه سنگ کافتری در اقلید کشف شد

به گزارش برگزیده های ایران از اقلید، با تلاش محققان ایرانی و یکی از اساتید دانشگاه سوئد، برای نخستین بار گونه گیاهی عروس سنگ کافتری با اسم علمی (dionysia splendens) در روستای کافتر شهرستان اقلید استان فارس، کشف  و ثبت شد.

نتایج این تحقیقات که توسط دکتر سجاد علی پور (دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر ایرج مهرگان (دانشیار گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران) و دکتر ماگنوس لیدن (استاد تمام دانشگاه اوپسالا سوئد) انجام شده در مقاله ای علمی توسط مجله معتبر گیاه شناسی (EDINBURGH JOURNAL OF BOTANY) منتشر شده است.

همچنین محققان این گونه کشف شده می گویند، دلایلی همچون خشکسالی های اخیر، رویشگاه بسیار کوچک (کمتر از ۴۰ مترمربع) و جمعیت خیلی کم (کمتر از ۱۰۰ بوته)، این گونه بومزاد را در معرض خطر انقراض شدید قرار داده، که انتظار می رود، تدابیری برای حفظ این گونه اندیشیده شود.

نام علمی لاتین آن به معنی درخشان و تابان بوده و نام فارس آن اشاره به زیستگاه آن در نواحی مرتفع کوهستانی روستای تاریخی کافتر دارد. این گیاه در جمعیت های بسیار محدودی در ارتفاعات صخره ای ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ متری کوه های موسی خانی واقع در جنوب شهرستان اقلید استان فارس می روید.

انتهای پیام/ ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا