Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
برنامه مدون برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور ضرورت دارد - خبرگزاری برگزیده های ایران
مازندران

برنامه مدون برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور ضرورت دارد

برنامه مدون برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور ضرورت دارد

به گزارش برگزیده های ایران از مازندران، محمدمهدی ناصحی در همایش کشوری پزشکی خانواده در مازندران با بیان اینکه برگزاری این همایش در مقطعی که قرار است کشور طرحی ملی را اجرا کند ضروری بود، گفت: این همایش ارزشمند به همین و تلاش مسئولان علوم پزشکی مازندران برگزار شد. استانی که تجربه اجرا و عملی طرح پزشک خانواده را دارد و اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام داد.

وی با اشاره به نتایج خوب اجرای این طرح مثل کاهش هزینه‌های درمانی مردم، ارتقای سلامت جامعه و… اظهار کرد: حدود ۱۰ سال قبل که این طرح در مازندران آغاز بکار کرد امیدواریم بودیم که سطوح و مراحل مختلف آن اجرا شود. منتها در سطح یک متوقف ماند و به سطوح ۲ و ۳ نرسید که اگر اینچنین می‌شد برکات و فواید برکاتی برای مردم داشت. این طرح چون به طور کامل و جامع در همه مراحل اجرا نشد، همچنان در دست مطالعه است و می‌توان گفت شاید در همه بخش‌ها قابل دفاع نباشد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور تصریح کرد: متأسفانه از زمان آغاز نیز این طرح آن چنان که باید جدی گرفته نشد و با اینکه مازندران و فارس استان‌های بزرگی در کشور هستند و فعالیت‌ها و طرح‌های آزمایشی انجام شده در آنها می‌تواند قابلیت تعمیم به کل کشور را داشته باشد، در اجرای این طرح موفقیت‌های مد نظر در سطوح مختلف حاصل نشد و اگر بخواهم نمره بدهم در استان مازندران به پزشکان و همکاران اجرایی نمره ۲۰ می‌دهم و به مسئولان کشوری نمره زیر ۱۰.

ناصحی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله طرح پزشک خانواده در کشورهای توسعه یافته بیان کرد: اجرای جدی و صحیح این طرح نیاز به برنامه مدون، حمایت جدی و همدلی دولت و مجلس و همه دست اندرکاران حوزه سلامت دارد که در نهایت موجب نظم دادن و بهیود خدمات دهی به مردم می‌شود و امیدواریم این کار در سال آتی انجام شود و اجرای این کار تیمی قطعاً مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به تفاوت شرایط مازندران با برخی استان‌های دیگر اظهار کرد: استان مازندران زیر ساخت‌های بهتری از برخی استان‌های دیگر دارد، در اجرای این طرح پیشرو بوده در بیماری‌های و مراقبت‌های بهداشتی موفقیت‌های خوبی حاصل کرده اما نیاز است الگوی مازندران با رفع موانع و تکمیل سطوح مختلف و البته فراهم نمودن زیرساخت‌های مورد نیاز چون پشتیبانی مالی مورد نیاز، آموزش تخصصی به کادر درمان و نیروها، و… در استان‌های دیگر اجرایی شود.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور اهداف اجرایی پزشک خانواده را صیانت از جامعه، افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، ارتقای سلامت جامعه، اجرای آن در خانواده و محله محور شدن طرح، تحقق عدالت اجتماعی، محافظت مالی از بیمه شدگان در مقابل هزینه‌های سنگین روان، و کاهش هزینه‌های درمان عنوان کرد و گفت: در حوزه بیمه سلامت نیز خدمات خوبی از جمله بیمه رایگان به دهک‌های پایین جامعه، و حمایت از بیماران صعب العلاج، نسخه الکترونیک و… انجام شد اما همه اینها زمانی اثرگذاری کافی خواهند داشت که زیر مجموعه پزشکی خانواده بیایند.

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا