سیستان و بلوچستان

برگزاری آئین شب یلدا در بومگردی‌ها و اماکن گردشگری زابل

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، صادق میرحسینی امروز در جلسه برنامه ریزی مراسم شب یلدا اظهار کرد: مراسم سنتی شب چله با همکاری انجمن شاهنامه‌خوانی نیاتک در اداره شهرستان زابل برگزار می شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زابل افزود: این مراسم محوری باحضور فرهنگ‌دوستان و عموم مردم سیستان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و با توجه به ایام فاطمیه سعی بر اجرای مراسم شب چله با احترام به بانوی اسلام بدون موسیقی و نمایش‌ طنز برگزار خواهد شد. 

وی ادامه داد: قرار است در این مراسم برنامه‌هایی از جمله حافظ‌خوانی، فال حافظ، نقالی، بیان آداب و رسوم مردم سیستان در شب یلدا، برپایی سفره شب چله و پذیرایی یلدایی انجام شود.

وی بیان کرد: مردم سیستان در گذشته شب یلدا را با پخت خوراکی‌های مخصوص، رفتن به منزل بزرگان، پهن کردن سفره‌ای از دست‌بافته زنان منطقه با چیدن خوراکی‌هایی از جمله ستو، لندو، دوشو(دوشاب) و غیره جشن می‌گرفتند.

میرحسینی بیان کرد: از رسم‌های دیگر مردم این منطقه در شب یلدا این بود که هندوانه‌هایی را که در لابه‌لای کاه جمع می‌کردند در آن شب به میان آورده و تناول می‌کردند. 

وی گفت: آئین شب یلدا با محوریت اداره زابل در بومگردی‌ها و اماکن گردشگری با اجرای نشست‌های ادبی به منظور انتقال این آداب و رسوم به نسل‌های آینده اجرا می‌شود.

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا