کردستان

برگزاری بزرگترین مولودی‌خوانی کشور در سنندج/حضور عاشقانه مردم در یادواره خالق مولودنامه

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، یادواره خالق مولودنامه مرحوم سیدبهاءالدین شمس‌قریشی با حضور پرشور گروه‌های مولودنامه‌خوان و مردم عاشق رسول مهربانی سنندج در جوار مزار آن مرحوم مجموعه ورزشی شهید کاظمی سنندج برگزار شد. 

این مراسم که به عنوان بزرگترین آیین مولودی‌خوانی کشور و جشن بزرگ وحدت در کشور است به صورت زنده هم از شبکه استانی کردستان پخش شد.

چاپ ۱۰ کتاب اهل تسنن و تشیع کردستان

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این مراسم اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سفر پر خیر و برکتشان به کردستان این استان را استانی فرهنگی و سرزمین هنر و فرهنگ نامیدند و برگزاری چنین مراسماتی در سطح استان نیز گواه همین موضوع است.

وی با بیان اینکه عرفان اسلامی سرشار از آموزه‌های اخلاقی و تعالیم الهی است افزود: افراد اهل شعر و ادب از معنویت بالای برخوردار هستند و به همین دلیل دیگر از راه درست منحرف نشده و وارد تکفیر و تنگ نظری نمی‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان بیان کرد: مردم ایران از روح لطیفی برخوردار هستند و از هرگونه  تفرقه‌انگیزی دوری می‌کنند و اگر تفرقه و شکافی نیز باشد مربوط به بیرون کشور است.

وی با بیان اینکه پیام هفته وحدت دوری از تفرقه و حفظ بصیرت برای حفظ اسلام است افزود: بعد از قرآن کریم ۶ کتاب در حوزه اهل تسنن توسط ۶ نویسنده سنی مذهب و ۴ کتاب اهل تشیع توسط سه نویسنده فقه جعفری نوشته شده که در مجموع این کتاب‌ها توسط  ۹ نفر از فقهای شافعی و جعفری مذهب ایرانی به چاپ رسیده است.

حجت‌الاسلام پورذهبی در پایان مردم را به ایجاد وحدت در دین اسلام دعوت کرد و گفت: استکبار امروز تلاش دارد بین مسلمانان اختلاف بیندازد و مسلمانان باید بصیرت خود را حفظ کنند تا اسلام نیز حفظ شود.

گروه‌های تکفیری به دنبال ایجاد تفرقه در جامعه هستند

ماموستا سیدمحسن حسینی از علما و روحانیون اهل‌سنت استان کردستان نیز در این مراسم ضمن تبریک ماه ربیع‌الاول و هفته وحدت گفت: ولادت پیامبر اکرم (ص) همچون نوری جهان هستی را روشن کرده و عالم از این برکت بهره‌مند شده‌اند.

ماموستا حسینی افزود: هیچ اختلافی بین مذهب شیعه و سنت وجود ندارد چرا که همه ما از یک دین واحد، قرآن کریم و  پیامبر اکرم (ص) پیروی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هفته وحدت مایه برکت برای مسلمین و جوامع اسلامی است بیان کرد: بسیاری از گروهک‌های تکفیری و منحرف در جامعه به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف در جامعه مسلمانان هستند که این امر محقق نخواهد شد.

ماموستا حسینی در ادمه گفت: نگاه مقام معظم رهبری به گونه‌ایست که بین شیعه و سنی تمایزی وجود ندارد و ما نیز باید از دستور ایشان پیروی کنیم.

ساخت مقبره ای در خور شأن سید بهاالدین شمس قریشی

سیدانور رشیدی شهردار سنندج نیز در این مراسم اظهار کرد: سیدبهاءالدین شمس‌قریشی از عارفان بزرگ کشورمان است که آثار فاخر ایشان پس از سال‌ها همچنان مزین بخش مراسمات دینی و مذهبی در منطقه کردستان است.

وی افزود: با همراهی اعضای شورای شهر تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مرقد مطهر شمس قریشی به نحو احسن تکمیل شود.

شهردار سنندج خاطرنشان کرد: سنندج شهر خلاق موسیقی است و بدون شک موسیقی خانقایی پایه اصلی ثبت جهانی سنندج در حوزه موسیقی بوده است.
وی تاکید کرد: در برنامه های آینده شهرداری توجه ویژه‌ای به دف و دف نوازی و فعالان عرصه موسیقی خانقاهی خواهیم پرداخت.

شهردار سنندج تصریح کرد: فراخوان طرح و ایده برای ایجاد مقبره‌ای در خور شأن سیدبهاالدین شمس قریشی را اعلام خواهیم کرد.

رشیدی اظهار داشت: به پاس معرفی شخصیت شمس قریشی به جهانیان، این مقبره را خواهیم ساخت و در قالب برنامه‌های جهانی شهر خلاق موسیقی سنندج به معرفی آثار ایشان خواهیم پرداخت.

وی در پایان سخنان خود از تلاش‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در برگزاری این یادواره و همراهی ناحیه مقاومت بسیج سپاه سنندج تقدیر کرد و گفت: امیدواریم شاهد برپایی اینگونه برنامه های فرهنگی در شهر فرهنگی سنندج باشیم.

پیامبر اکرم رکن تحکیم وحدت و همدلی است

امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان نیز در این مراسم گفت: یادواره خالق مولودنامه مرحوم سیدبهاءالدین شمس‌قریشی محوری‌ترین برنامه هفته وحدت در استان کردستان است که از سال ۸۴ تاکنون هرسال توسط حوزه هنری برگزار می‌شود.

مرادی ضمن اشاره به اهمیت حفظ وحدت و همدلی در جامعه، اظهار کرد: وجود پیامبر نازنین اسلام حضرت محمد المصطفی (ص) مهمترین رکن برای تحکیم پایه‌های وحدت و همدلی است و به همین دلیل در عصر کنونی باید مولفه‌های این وحدت و همدلی بیش از گذشته تقویت شود.

وی کردستان را مهد عرفان و مردمان آن را از عاشقان و ارادتمندان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) اعلام کرد و افزود: اولین دوره این یادواره در سال ۸۴ و با حضور ۲۰۰ نفر برگزار شد که با پوشش خوب رسانه ای و اطلاع رسانی به مردم شور و اشتیاق حضور در این مراسم هر سال افزایش یافت و امروز این آیین به عنوان بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی در کشور ثبت شده است.

مرادی اضافه کرد: هجدهمین دوره این یادواره نیزامروز  ۲۹ مهر همزمان با هفته وحدت در مجتمع ورزشی شهید کاظمی سنندج ، مولودنامه مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی با حضور گروه‌های برتر مولودی خوان قرائت شده و گروه‌های مولودی خوان به اجرای دف‌نوازی و مولودی‌خوانی می‌پردازند.

وی با اشاره به فرمایش رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی) که وجود مقدس نبی و رسول اعظم(ص) مهمترین نقطه ایجاد وحدت است، یادآور شد: این برنامه در راستای تحقق منویات رهبری، تقویت وحدت وهمگرایی و اهداف والای انقلاب برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری کردستان ضمن اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در ایام هفته وحدت، اظهار کرد: حوزه هنری به عنوان نهادی برآمده از متن انقلاب اسلامی، هر ساله در مناسب‌ها و ایام‌الله فعالیت‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده و تلاش می‌کند که مردم محور اصلی این فعالیت‌ها باشند.

مرادی گفت: امسال نیز برای ایام هفته وحدت فعالیت‌های مختلف از سوی واحدهای تخصصی حوزه هنری طراحی شده و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این فعالیت‌ها در ایام هفته وحدت برگزار می‌شود.

مرادی در پایان ضمن تقدیر و مشارکت و همراهی همه اصحاب فرهنگ و هنر با فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، عنوان کرد: اعتماد و همراهی اصحاب فرهنگ و هنر مهمترین سرمایه حوزه هنری انقلاب اسلامی در استان کردستان است.

مرحوم سیدبهاءالدین شمس‌قریشی ازعارفان نامی کُرد است که در سال ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی در روستای “سه‌ردی” از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه متولد شد.

وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرد و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد “هه‌ژاره” به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول شد.

شمس‌قریشی تالیفات متعددی به برگزیده های ایرانی و کُردی از جمله معراج‌نامه، مولودنامه، شمس‌العقائد و دیوان شعر سروده است.

وی در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی در سن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاءالله پیوست و در آرامستان آن زمان سنندج تایله به خاک سپرده شد، آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج در خیابان طالقانی (فیض آباد) واقع شده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا