فارس

بی‌توجهی به مناسب‌سازی محیطی در فیروزآباد و درد کهنه معلولان

به گزارش برگزیده های ایران از فیروزآباد، مناسب سازی به مجموعه اقداماتی که در جهت اصلاح معابر، اماکن و ساختمان ها و فضاهای عمومی شهری و روستایی همچنین وسایل حمل و نقل و ارتباط جمعی گفته می شود.

به طوری که افراد دارای معلولیت، قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، با حفظ استقلال فردی و رعایت شان و منزلت انسانی بهره مند شوند.

فضاهای باز شهری یکی از ملزومات زندگی در شهرها می باشند اما گاهی اوقات، بی توجهی به معلولان، به عنوان بخشی از افراد جامعه، شرایط را برای تردد آنها نامساعد نموده و آنها را آزرده خاطر می‌سازد.

فضاهایی که در انتظار تعریض خیابان های مجاورشان هستند، یکی از این گونه فضاها هستند که می‌توان مناسب سازی آنان را به صورت پتانسیلی در خدمت شهر و شهروندان اعم از سالم و معلول دید و نه مشکلی برای خیابان و و معابر آن.

تاکنون این فضاهای خرد به فراموشی سپرده شده و بدون استفاده رها مانده‌اند. در صورتی که توجه جدی به این فضاها و مناسب سازی آنان نشود، این فرصت از دست خواهد رفت.

در این زمان یکی از بهترین راه‌ها، پرداختن به فضاهای پنهان شهری است که پیش از احیا و بازیابی آنها در مرحله طراحی با رعایت معیارها و ضوابط مورد نیاز امکان استفاده معلولان از آنان فراهم گردد.

مرتضوی، کارشناس مناسب سازی شهرسازی بهزیستی فیروزآباد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: ما جلساتی را با عنوان ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی شهر به مدیریت بهزیستی و فرمانداری هر سه ماه یک بار برگزار می کنیم که اعضای این جلسه اداره راه و شهرسازی، شهرداری، نظام مهندسی و آموزش و پرورش هستند.

وی افزود: در این جلسات مصوباتی را تنظیم می کنیم و همه ارگان ها موظفند طی ۳ ماه وظایف خود را انجام دهند و در صورت انجام نشدن وظایف در طول این مدت، چنان چه نیاز به زمان بیشتری داشته باشند؛ بر اساس تصمیمات انجام گرفته در جلسه، به آنها زمان بیشتری تعلق می گیرد.

مرتضوی اظهار داشت: در این مدت، چک لیست هایی برای بهزیستی آمده است که بر اساس این چک لیست ها، نامه هایی به ارگانهای مربوطه زده ایم و همه ارگانها بر اساس اصول مناسب سازی، موظفند اشکالات موجود را برطرف کنند.

این کارشناس مناسب سازی شهرسازی بهزیستی ادامه داد: بر اساس این چک لیست ها نامه های اختصاصی به داروخانه، بانک، درمانگاه و نقاط پرتردد شهر زده ایم چون سطح تردد و تعداد مراجعین در این مکان ها بالا بود و با حضور اعضای شهرداری، فرمانداری و اداره راه و شهرسازی به صورت سرزده در این مکان ها بازدید میدانی داشته ایم.

مرتضوی اظهار داشت: همه ارگانها بر اساس قانون موظفند که کار مناسب سازی را انجام دهند و در صورت انجام ندادن وظایف، ابتدا به صورت نرم به آنها فرصت انجام وظایف را می دهیم و در غیر این صورت طبق قانون سه حمایت از معلولان، از طریق قانون پیگیری می‌کنیم.

اجرای طرح تبدیلی در پرترددترین نقطه شهر

علی نژاد، کارشناس راه و شهرسازی شهرستان فیروزآباد نیز در زمینه مناسب‌سازی معابر گفت: اداره راه و شهرسازی جلساتی را در سطح استان و شهرستان در رابطه با مناسب سازی انجام می دهد که در هفته گذشته در سطح استان جلسه داشتیم که با نظر کارشناس اداره کل بازنگری، طرح تبدیلی شهر درباره افراد توانخواه بود.

وی ادامه داد: ما طرحی را به عنوان طرح پایلوت در سطح شهرستان، از فلکه روزبه تا سه راه بروجردی است انتخاب کرده ایم که این طرح، کارهایی از قبیل کف سازی پیاده رو و نحوه موزائیک کاری و کاشی های شیاری و سکه ای، تابلو، پل استاندارد برای عبور معلولین و ورودی ساختمان های اداری، بانک ها و پاساژهای بزرگ انجام می شود.

این کارشناس بیان کرد: ارگانها موظف به رعایت ضوابط هستند و این طرح،  ۳ سال است که در سطح شهرستان اجرا می شود و اگر به صورت اصولی انجام شود بخش اعظم مشکل هم حل می شود چون در پرترددترین قسمت شهر به اجرا درآمده است.

علی نژاد اظهار داشت: طبق قانونی برای توانخواهان حرکتی، سالانه مبلغی برای مناسب سازی به شهرداری ابلاغ می شود که بر این اساس، طرح باید هر سال باید ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد همچنین علاوه بر اعتبارات سالانه، بخشی از ۳ درصد سهم سالانه نفت و گاز به این طرح اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا