کرمانشاه

تئاتر مرصاد به جشنواره ملی فرهنگی- هنری تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، بهرام فاضلی در نشست خبری اختتامیه جشنواره ملی تئاتر مرصاد مع در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: جشنواره ملی تئاتر مرصاد با حضور ۲۷ استان در چهار بخش در شهرستان اسلام آبادغرب برگزار شد.

وی ادامه داد: جشنواره ملی مرصاد در کرمانشاه دارای سه بعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است که در بعد سیاسی آن باید به چند نکته مهم اشاره کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه افزود: در سی‌ام آذر سال ۶۵ استان کرمانشاه به مدت ۴۵ دقیقه بدون دفاع مورد بمباران دشمن قرار گرفت، ما در این استان درگیر مصائب و مشکلات زیادی بودیم آخرین  مصیبت زمانی اتفاق افتاد که بعد از اعلام قطعنامه ۵۹۸ که نشان از صلح می‌داد متأسفانه دشمن خودی در قالب منافق با تمام تجهیزات به اسلام آبادغرب و مرصاد حمله کرد و در وحشیانه‌ترین عمل ممکن بیمارستان اسلام آبادغرب که مملو از زنان و کودکان بی‌دفاع بودند مورد حمله بمباران قرار گرفتند، لذا مرصاد از بسیاری جهات دارای اهمیت ویژه است.

وی تصریح کرد: یکی از رسالت‌های مهم جشنواره مرصاد انعکاس مظلومیت مردم بی‌دفاع اسلام آبادغرب و استان کرمانشاه در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی است نباید اجازه دهیم فضای رسانه‌ای معاند و نظام سلطه واقعیت‌های عملیات مرصاد را تحریف کنند، لذا از بعد سیاسی وظیفه ما باز نمایاندن آن چیزی است که وجود داشته است.

فاضلی اضافه کرد: باید فرهنگ ایثار و شهادت به نسل بعد از طریق  هنر منتقل شود، البته جشنواره ملی مرصاد به بهبود اوضاع گردشگری استان کرمانشاه کمک خواهد کرد.

فاضلی تصریح کرد : جشنواره ملی مرصاد در سال آینده با عنوان جشنواره ملی فرهنگی وهنری مرصاد مطالبه خواهد شد تا ندای مظلومیت اسلام آبادغرب و بمباران مرصاد را به گوش جهانیان برسانیم که در این راستا باید از زحمات دکتر بخشی‌پور نماینده مردم اسلام آبادغرب تشکر کرد، وی در این مسیر کمک شایانی داشتند؛ همگان باید این مهم را بدانند که کرمانشاه نقطه آغاز و پایان جنگ بوده است بنابراین در روز ملی کرمانشاه ما جشنواره ملی فرهنگی و هنری مرصاد را مطالبه می‌کنیم و این خواسته مردم، مسؤولین و رسانه‌های استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: قبل از اعلام رسمی جنگ در کشور ماه‌ها قبل کرمانشاه مورد تعرض دشمن قرار گرفت، لذا باید مسؤولین  توجه ویژه‌ای به  این استان داشته باشند و در جشنواره ملی مرصاد فرهنگ جبهه و جنگ و شهادت طلبی جوانان این سرزمین را نمایش خواهیم داد.

نوروزی، دبیر جشنواره ملی مرصاد در ادامه این نشست، گفت: فراخوان این جشنواره از اویل تیرماه ۱۴۰۰ با یاد و خاطره شهید سلیمانی و شهدای اسلام آبادغرب منتشر شد و با حضور ۴۰ نفر از هنرمندان ستاد اجرایی تشکیل داده شد.

وی افزود: امسال برای اولین‌بار دو بخش نمایش نامه‌نویسی و نمایش نامه‌خوانی به جشنواره اضافه شد، که در بخش نمایش نامه‌نویسی ۶۵ اثر از ۱۶ استان کشور به دبیرخانه ارسال شد و همچنین در بخش تئاتر خیابانی ۶۳ اثر از ۱۹ استان که بیشترین مشارکت در این بخش مربوط به استان اصفهان بود و در بخش تئاتر صحنه‌ای ۷۲ اثر از ۱۹ استان شرکت داشتند که بیشترین مشارکت در این بخش مربوط به استان کرمانشاه بوده است.

دبیر جشنواره ملی  مرصاد اظهار داشت: در مجموع ۲۰۵ اثر از ۲۷ استان کشور در چهار بخش در جشنواره امسال حضور داشتند، البته بخش دوم جشنواره مربوط به ۲۲ تا ۲۵ اسفند است که  در آن مجموعه ای از تئاترهای خیابانی برگزار خواهد شد.

گفتنی است، مراسم اختتامیه جشنواره ملی مرصاد رسما ۷ دی‌ماه ساعت ۳ بعدازظهر در آمفی تئاتر غدیر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا