Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
تجلیل از ۱۰ پیشکسوت شعر و داستان و آغاز طرح‌های فصلی پاییزه در هفته کتاب - خبرگزاری برگزیده های ایران
فرهنگ و هنر

تجلیل از ۱۰ پیشکسوت شعر و داستان و آغاز طرح‌های فصلی پاییزه در هفته کتاب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات برگزیده های ایران، نشست خبری بیست و نهمین دوره هفته کتاب با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و علیرضا اسماعیلی مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

* اسامی روزهای هفته کتاب

رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین دبیر هفته کتاب با اشاره به اسامی روزهای هفته کتاب اظهار داشت: دوشنبه بیست و چهارم آبان ماه به نام «کتاب کتابخوانی و کتابدار»، سه‌شنبه بیست و پنجم آبان‌ماه «کتاب خوب یار همیشه همراه»، چهارشنبه بیست و ششم آبان کتاب، «زبان فارسی شعر و ادبیات داستانی»، پنجشنبه بیست و هفتم آبان «کتاب رسانه و هم‌افزایی و تعاملات»، جمعه بیست و هشتم آبان «کتاب خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی»، شنبه ۲۹ آبان «ناشران کتابفروشان و اصحاب صنعت نشر»، یکشنبه سی ام آبان «کتاب مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس» و دوشنبه اول آذر «کتاب کودک و نوجوان و آینده نسل مجازی » انتخاب شده است.

* تشریح برنامه‌های هفته کتاب

رمضانی در بخش دیگر با بیان اینکه برنامه‌های متعددی از برنامه‌های ملی و استانی به ستاد رسیده، عنوان کرد: با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب در ۲۲ آبان برنامه مشترک برگزار می‌شود و به پیشواز هفته کتاب می‌رویم، این برنامه با عنوان تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدای دفاع مقدس آغاز می شود.

وی ضمن اشاره به برنامه‌ها همانند سال‌های گذشته از تجلیل برگزیدگان حوزه کتابخوانی و معرفی کتابداران برتر همچنین کتابخانه‌های برتر، اشاره کرد و متذکر شد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برگزاری اختتامیه پنجمین جشنواره دانایی و توانایی و دومین دوره کتاب سال معلم، برگزاری جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی و برگزاری  اختتامیه جشنواره ملی کتاب «بچه‌های مسجد» توسط ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد.

* تجلیل از ۱۰ پیشکسوت شعر و داستان از سوی انجمن قلم

دبیر هفته کتاب به برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب سال استانی در بعضی استان‌های کشور خبر داد و ابراز داشت: انجمن قلم ایران اعلام کرد که تجلیل از ۱۰ پیشکسوت شعر و داستان را در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی اختتامیه ششمین کنگره متخصصان اطلاعات و در انجمن علمی بازاریابی، نقش بازاریابی در نابسامانی نظام توزیع و ترویج کتابخوانی را بررسی خواهد کرد.

به گفته وی،  ۱۷ استان آیین مربوط به کتاب سال استانی را برگزار خواهند کرد. همچنین در روز ۳۰ آبان آیین ملی رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یک کتاب در حوزه دفاع مقدس را خواهیم داشت که کلیه استان‌های کشور به صورت برخط در این برنامه حضور دارند.

* برگزاری آیین یادبود زنده‌یاد آذرتاش آذرنوش

رمضانی گفت: موسسه پژوهشی میراث مکتوب نیز آیین یادبود زنده‌یاد آذرتاش آذرنوش را برگزار می‌کند. چهلمین روز درگذشت این مترجم و پژوهشگر فرهیخته مصادف با هفته کتاب شده است. همچنین در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برنامه‌های مفصلی برای هفته کتاب تدارک دیده شده است. اداره کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی آیین انتخاب ناشر نمونه سال و همچنین تقدیر از کتابفروشیان پیشکسوت را خواهد داشت. اداره کل مجامع و تشکل‌ها و فعالان فرهنگی آیین رونمایی از کتب ترجمه شده به زبان چینی در قالب طرح‌های حمایتی از ترجمه آثار ایرانی به زبان‌های دیگر را برگزار می‌کند. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتابخوانی حمایت از برنامه‌های کتابخوانی روستاییان و افتتاح یک کتابخانه در استان سیستان و بلوچستان را در دستور کار خود دارد.

* آغاز طرح‌های فصلی با پاییزه ۱۴۰۰/ بازبینی در توزیع یارانه

رمضانی در کنار برنامه‌های روتین سنوات گذشته به برگزاری طرح‌های فصلی هم اشاره کردو گفت: همزمان با این دوره از هفته کتاب، طرح پاییزه ۱۴۰۰ را در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور آغاز می‌کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب به شناسایی برخی مشکلات دوره های گذشته طرح های فصلی اشاره کرد و از برطرف کردن این مشکلات خبرداد و گفت: طرحهای سنوات قبل اصلاح خواهد شد و به نوعی بازبینی در توزیع یارانه‌ها را خواهیم داشت.ما با هدف گسترش عدالت فرهنگی تغییرات را خواهیم داشت‌.

* جشنواره کتاب و رسانه و تغییرات احتمالی

وی در پایان با اشاره به طرح کتابگردی و جشنواره کتاب و رسانه اشاره کرد و از تغییرات در آنها خبرداد و خاطرنشان کرد: جشنواره کتاب و رسانه باید با تغییراتی همراه شود تا بتواند بازنمای خدمات و تلاشهای اهالی رسانه در حوزه کتاب باشد. 

دبیر هفته کتاب در پایان از رونمایی ۷ رمان در حوزه ادبیات دفاع مقدس خبر داد.

در این مراسم با حضور مدیرعامل خانه کتاب و مشاور اجرایی وزیر ارشاد از پوستر هفته کتاب رونمایی شد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا