اخبار روز

تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین

تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نهادها به دلیل حمایت از “تلاش‌های مدرن‌سازی نظامی چین” به خصوص آن‌هایی که با برنامه‌های هوافضای این کشور در ارتباط بوده‌اند، در لیست سیاه قرار گرفتند. این تحریم‌ها شامل کشتی‌های هوایی، بالون‌ها و مواردی از این دست است که در امور “اطلاعاتی و تجسسی” پکن استفاده می‌شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به این محدودیت‌های جدید، خرید فناوری‌های آمریکایی برای این شرکت‌های تحریم‌شده چینی “دشوارتر” خواهد شد. همچنین از جمله نهادهای تحریم‌شده می‌توان به ” فناوری هوافضای پکن نانجینگ” و  یک “موسسه تحقیقاتی شرکت گروه فناوری الکترونیک چین” اشاره کرد.

«آلن استوز» معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعتی و امنیتی با انتشار بیانیه‌ای عنوان داشت: استفاده چین از بالون‌های با ارتفاع بالا حاکمیت ما را نقض و امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را تهدید می‌کند. این تحریم‌ها صراحتا نشان می‌دهند، نهادهایی که به دنبال تضعیف امنیت ملی آمریکا باشند، از دسترسی به فناوری‌های آمریکایی منع خواهند شد.

همچنین وزارت امور خارجه چین ضمن بیان اینکه “پکن هرگز حاکمیت هیچ کشوری را نقض نکرده است”، اعلام کرد: برخی سیاستمداران آمریکایی و رسانه‌ها این اتفاق را “بزرگ و غلوآمیز” نشان داده‌اند و از آن به عنوان بهانه‌ای برای “حمله و رسوایی چین” استفاده می‌کنند.

ابتدا پنتاگون از رویت اولین “بالون جاسوسی چینی” بر فراز مونتانا خبر داد. سپس پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که دومین “بالون جاسوسی چینی” این بار بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شد. پیشتر پکن اعلام کرده بود که بالون اول که بر فراز آمریکا مشاهده شد، “ماهیت غیر نظامی” داشته و برای “تحقیقات علمی” استفاده می‌شد. پس از این اتفاق، جنگنده‌های آمریکایی، بالون چینی را که بر فراز سواحل کارولینای جنوبی در حال پرواز بود، ساقط کردند. پنتاگون در راستای این اقدام تاکید کرد، این “بالون جاسوسی چین” را با موشک هوا به هوا که از جنگنده اف-۲۲ شلیک شد، منهدم کرده است. علاوه بر این، یک مقام آمریکایی دیروز اعلام کرد که یک جنگنده اف-۲۲ این کشور “پرنده ناشناسی” را در آسمان آلاسکا ساقط کرده است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا