فارس

تمام زوایای جسم و نفس در طب اکبر مورد توجه قرار دارد

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، آیت الله احمد بهشتی در آئین آغاز به کار پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی(ص) در طب، گفت: در قرآن آمده است که بهترین ساختار ما آفرینش انسان و مقام انسان، احسن المخلوقین است.

او با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) مبنی بر شناخت طب و درد اظهار کرد: انسان باید علاوه بر طب، درد خود را هم بشناسد تا بتواند آن را درمان کند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تقسیم بندی طب به سه قسمت طب اکبر، اوسط و اصغر افزود: طب اکبر یک طب جامع است که هم به نفس انسان توجه دارد و هم به جسم انسان؛ در این دیدگاه نباید بین نفس و جسم فاصله وجود داشته باشد.

آیت الله احمد بهشتی رویکرد محوری طب اوسط را نیز توجه به روح عنوان کرد و گفت: طب اصغر نیز طب متداول امروزی است که تنها به جسم نگاه می شود.

پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی(ص) در طب، چهارم آبان در مجتمع فرهنگی آموزشی ولایت و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز آغاز شده و تا ششم آبان به صورت مجازی، ادامه دارد.

رویکرد علمی در راستای ارتقای سلامت معنوی، از ضروریات دوران کرونا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  نیز در این همایش، رویکرد علمی به ارتقای سلامت معنوی را از ضروریات دوران کرونا دانست که در این همایش مورد توجه قرار گرفته است.

مهرزاد لطفی در این همایش با ابراز خرسندی از تداوم برگزاری این رویداد علمی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مباحث مطرح شده در این همایش را از جمله مسایلی برشمرد که در دنیای امروز نیاز به آن احساس می شود.

او با اشاره به گذشت حدود ۲۰ ماه از دوران کرونا، یکی از پیامدهای این پاندمی را ضرورت ارتقای سطح سلامت معنوی برشمرد و افزود: از جمله مباحث مورد توجه طی دوره های برگزاری این همایش نیز توجه به موضوع ارتقای سلامت معنوی بوده که اکنون در جوامع دنیا یک ضرورت محسوب می شود.

لطفی هم اندیشی پیرامون تجربیات موجود در زمینه سلامت معنوی با حضور صاحب‌نظران این عرصه را از دستاوردهای این همایش بین المللی برشمرد و افزود: همچنین با توجه به بررسی های انجام شده در این حوزه و نیازسنجی شرایط کنونی جامعه، شرکت کنندگان به تبادل نظر پیرامون محورهایی نظیر مراقبت متعالی در منزل، علوم بین رشته ای و جایگاه روح و روان و نفس، تجارب سلامت معنوی و همه گیری کرونا می پردازند که اهمیت بسیاری در عرصه سلامت معنوی به همراه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پرداختن به موضوع دانشگاه حکمت بنیان را از دیگر محورهای مورد بحث در این همایش برشمرد که در گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته و ابراز امیدواری کرد برگزاری این همایش با استفاده از تجربیات و کمک به هم‌افزایی مباحث علمی در این حوزه، نویدبخش ارتقای سلامت معنوی در سطح جامعه باشد.

پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی(ص) در طب، در مجتمع فرهنگی آموزشی ولایت با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، دست اندرکاران برگزاری همایش، اساتید و صاحب‌نظران دانشگاه و حوزه و محققان، آغاز شد و تا ششم آبان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، ادامه دارد.

نگاه هستی‌شناسی به طب می‌تواند به مشکلات پزشکی مدرن پاسخ دهد

مسوول نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان فارس  نیز در این آیین گفت: نگاه هستی شناسی به طب می‌تواند به مشکلات پزشکی مدرن پاسخ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقامی افزود: طی ۱۰ سال گذشته، این همایش به صورت هر دو سال یک بار برگزار می‌شود؛ به نظر می‌رسد این رویداد علمی در پاسخ به این پرسش است که آیا در دین مبین اسلام طب وجود دارد که بتوانیم از طب اسلامی یا سیره نبوی(ص) استفاده کنیم؟

 وی بیان کرد: در نگاه معرفت شناسی تنها با ذهن افراد مواجه هستیم و دانش را به آنها منتقل می‌کنیم، اما در نگاه هستی شناسی تمام وجوه انسانی هم در خصوص بیمار و هم پزشک مدنظر قرار دارد؛ بنابراین پزشکی که با این نگاه تربیت می‌شود، همه وجود انسان را بررسی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقامی همچنین قرار دادن موضوع آموزش حکمت طب به دانشجویان پزشکی در دوره های آینده برگزاری این همایش را مورد تاکید قرار داد و از نامگذاری جایزه سیره نبوی(ص) در طب، در پنجمین دوره از این همایش به نام مرحومه دکتر قمرالسادات حسینی الهاشمی به عنوان اقدامی برای گرامیداشت این بانوی فرهیخته یاد کرد.

 توجه به پژوهش‌های میان رشته‌ای علوم انسانی و پزشکی 

رئیس پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی(ص) با اشاره به پیشینه برگزاری این رویداد علمی از ۱۰ سال پیش تاکنون گفت: یک دهه پیش مدعیان دموکراسی به شیرازه اسلام و شخصیت پیامبر اکرم(ص) هتک حرمت کردند و این مساله باعث شد نشستی با مسوولان و رییس وقت دانشگاه برگزار و از این فرصت برای تبیین سیره نبوی پیامبر(ص) استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی با اشاره به رویکرد این همایش و پرداختن به سیره پیامبر(ص) از منظر طب افزود: پس از بهره مندی از رهنمودهای اساتید و صاحب نظران حوزه و دانشگاه، شورای سیاستگذاری همایش سیره نبوی(ص) در طب راه اندازی و محور نخستین دوره از همایش نیز تبیین سیره نبوی(ص) برگزیده شد.

او موضوع محوری دومین دوره برگزاری را تبلیغ و ترویج سیره نبوی(ص) و دوره های سوم و چهارم را نیز نظریه پردازی و تولید علم برشمرد و گفت: در پنجمین دوره نیز پژوهش های میان رشته ای علوم انسانی و پزشکی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس همایش بین المللی سیره نبوی(ص) در طب با اعلام ارسال ۲۰۰ مقاله علمی به این همایش ادامه داد: از این تعداد بیش از ۱۰۰ مقاله در قالب سخنرانی و پوستر ارایه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمودی سیره را یک طلیعه مبارک برای معرفی انسان دانست که از بعد روح و نفس تشکیل شده است و ابراز امیدواری کرد این همایش که مزین به نام پیامبر(ص) است، یک ارتباط وسیعی بین مراکز آموزش عالی با سیره نبوی(ص) ایجاد کند.

 دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی سیره نبوی(ص) در طب نیز دیگر سخنران این آئین بود که با اشاره به برگزاری این همایش با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و پیش بینی نشست های تخصصی در طول مدت برگزاری، از نامگذاری جایزه سیره نبوی در طب ۱۴۰۰ با نام و یادمان مرحومه دکتر قمرالسادات حسینی الهاشمی خبر داد.

محمود نجابت، با تبیین خصوصیات و اقدامات ارزشمند مرحومه دکتر قمرالسادات حسینی الهاشمی گفت: این بانوی فرهیخته از لحاظ علمی و دینی الگوی جامعه پزشکی بوده است و در تربیت دانشجویان نقش بسیاری داشته است.

 او تبدیل منزل مسکونی دکتر حسینی الهاشمی به حسینیه را بخشی از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی آن مرحومه برشمرد و افزود: امسال این جایزه به دکتر «محمدباقر لاریجانی» عضو فرهنگستان علوم پزشکی و از صاحب‌نظران حوزه اخلاق پزشکی، همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین «سعادت مصطفوی» از اساتید حوزه اهدا می شود.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا