مازندران

تولیدکننده‌ای که مدعی کسب و کار تضمین شده برای جویندگان کار است/ هیچ فارغ‌التحصیل کشاورزی در شمال نباید بیکار باشد

برگزیده های ایران  مازندران ـ سرویس اقتصادی|  افزایش تولید محصولات کشاورزی به دو طریق مسیر می شود که یکی از طریق افزایش سطح زیرکشت و دیگری از طریق افزایش عملکرد محصول در واحد سطح است که باید از طریق تکنولوژی‌های جدید نسبت به افزایش میزان تولید در واحد سطح اقدام کرد و تولید سبزی و صیفی و پرورش گل و گیاه در محیط های کنترل شده یکی از مصادیق تولید بیشتر در واحد سطح کمتر است و اجرای این طرح گامی به سوی خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی است.

به همین منظور ساخت سازه‌های گلخانه‌ای مدرن و پیشرفته این روزها حرف اول را در تولید باکیفیت می‌زند و کشورهای خارجی به دنبال محصول باکیفیت و ماندگاری بالا هستند که ضرورت دارد توجه به ساخت گلخانه‌های پیشرفته به دست کارشناسان‌ این امر سپرده شود.

ساخت گلخانه‌های مدرن و مکانیزه تنها راه تولید گل و گیاهان رقابت‌پذیر و صادراتی کشور است که بازارهای جهانی را ترغیب به خریداری گل‌های ایرانی می‌کند.

ایران موقعیت بسیار ممتازی در صادرات گل به اروپا از جمله کشور روسیه دارد اما اگر ما خواهان صادرات گل هستیم باید ویژگی‌های استاندارد صادراتی را هم داشته باشیم و این روزها متخصصانی را مشاهده می‌کنیم که اقدام به ساخت سازه‌هایی کردند تا تولیدکنندگان گل و گیاه محصول خود را نه تنها می‌توانند تجاری سازی کنند بلکه در هر فصلی از سال بدون هیچگونه هزینه‌ای می‌توانند تغییر الگوی کشت دهند.

این روزها بالا بودن هزینه های تولید، سنتی بودن تولید، نبود بازارهای فروش، دخالت افراد غیرمتخصص، کم توجهی به تحقیقات و حمایت نشدن از جمله عواملی بوده که دست به دست هم داد تا خطر رکود هرچه سریعتر این صنعت را تسریع بخشد اما افرادی مانند آقای مهدوی با تلاش و خلق ایده‌های جدید پای کار آمدند تا کمکی به بخش کشاورزی و پرورش دهندگان گل و گیاه کنند و بتوانند محصولی مشتری‌پسند منطبق یا سلیقه بازارهای خارجی تولید و روانه بازار مصرف کنند.

آقای عزیزاله مهدوی یکی از تولیدکنندگان ساخت صنعتی، مکانیزه، شیشه‌ای و گرانیت گلخانه ای است که برای اولین بار تکنولوژی این صنعت را از هلند به ایران وارد کرد و به همین منظور تواسته به خوبی موفق شود و این نوع سازه گلخانه‌ای را در ایران بومی‌سازی کند و با کمک دانشگاه‌های کشور قالب‌های شیشه‌ای گلخانه ای احداث کند.

او می‌گوید؛ هدف من از انجام این کار این بود تا گلخانه‌ای داشته باشیم که تمام آیتم‌هایی را که یک گیاه  از لحاظ کنترل تغذیه و سایر نیازهای گیاهی دارد داشته باشد و همانند سایر گلخانه‌هایی که ای روزها مشاهده می‌کنیم با یک پلاستیک به گلخانه درآمده‌اند و فاقد تجهیزات گلخانه‌ای هستند نباشد و به همین منظور تصمیم گرفتم اقدام به طرح‌ریزی گلخانه با سازه‌های مکانیزه کنم.

این کارآفرین عنوان می‌کند: هدفم از اجرای اینگونه سازه‌های گلخانه‌ای این بود فعالیت در صنعت گل و گیاه را از سنتی و بازار روزی خارج کنم تا بتوانیم در تجاری‌سازی محصول گام برداریم و به همین منظور این کار نیازمند این بود گلخانه‌هایی طرح‌ریزی و احداث شود که تمامی فاکتورهای مورد نیاز گیاه را داشته باشد.

 مهدوی بیان می‌کند: برای اینکه محصول ما در بازارهای بین‌المللی رقابت کند نیازمند این هستیم گلخانه‌هایی با امکانات کامل داشته باشیم و به همین دلیل برای اینکه به علاقمندان این صنعت کمک کنم مشاوره‌های رایگان به متقاضیان می‌دهم تا بتوانند محصولی تولید کنند که در بازارهای بین‌المللی قابل رقابت باشد.

وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه شهرک‌های کشاورزی در مازندران وجود دارد این توانمندی را دارم بتوانم برای متقاضیان این بخش گلخانه‌های مدرن و مکانیزه با طرح هلندی و اسپانیایی احداث کنم تا شاهد تولیدات با کیفیت مطلوب باشیم.

 مهدوی می‌گوید؛ شعارم این است هیچ فارغ التحصیل کشاورزی در شمال نباید بیکار باشد چرا که همه مردم شمال چه بخواهیم چه نخواهیم حتی به اندازه اندک، زمین خالی دارند که می‌توانند برای خود گلخانه‌ای احداث کنند و به خوبی امرار معاش کند.

وی اضافه می‌کند: به عنوان نمونه در صد مترمربع با حداقل هزینه می توان یک خانواده چهار نفره را اداره کرد.

 

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر در حال احداث گلخانه طرح ۲۰۲۰ هستم که  این گلخانه یکی از طرح‌های به روز دنیا است و قابلیت این را دارد تا شوک گرما و سرما را کاهش دهد و با همان مقدار فضا بیشترین محصول را تولید کند.

مجری طرح گلخانه‌ای مدرن بیان می‌کند: ویروس کرونا سبب شد بازار گل دچار رکود شود و تنها راه برای کسب درآمد و خروج از این روند این است که تغییر کشت داده شود و این کار با احداث سازه‌های گلخانه‌ای مدرن امکان‌پذیر است.

 

وی ادامه می‌دهد: برخی از گلخانه‌های صنعتی را می‌توان به پرورش سبزی و صیفی اختصاص داد و بهترین درآمد را هم کسب کرد و در این راستا در ابتدا باید ببینیم چه محصولی را می‌خواهیم کشت کنیم تا سبب تجاری‌سازی شود و نباید خطاهایی را که گذشتگان داشتند را امروزه ما تکرار کنیم تا دچار ضرر و زیان شویم و من مشاوره های رایگان به علاقمندان می دهم تا بتوانند گلخانه ای مدرن همراه با تولید انبوه و با کیفیت داشته باشند تا رقابت با بازارهای جهانی داشته باشند.

مهدوی می‌افزاید: بخش کشاورزی همراهی خوبی با متقاضیان گل و گیاه دارد اما در بحث استعلامات دردسرهایی را برای این افراد ایجاد می‌کند و اگر این روند تسهیل نشود علاقمندان به این صنعت دچار مشکل می‌شوند و در این راستا بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات باید سنگ‌اندازی‌ها را کم کند و از تولید و تولیدکننده حمایت کند.

وی ادامه می‌دهد: گلخانه‌سازی هستم که به دنبال این هستم  به علاقه‌مندان کمک کنم تا محصول تجاری تولید کنند و در بازارهای جهانی رقابت کنند چرا که در حال حاضر تولید میلیاردها گل در روستاها اشباع شده است و زنگ خطری است که اگر نادیده گرفته شود سرمایه‌های مردم به هدر می‌رود و صادرات نیازمند ایجاد گلخانه های مدرن و پیشرفته است تا بازاریابی خوبی داشته باشد.

مهدوی اظهار می‌کند: درست است احداث گلخانه‌های اسپانیایی ۲.۵ برابر سایر گلخانه‌ها هزینه دارد اما مادام العمر است و در مقابل باران، طوفان و برف مقاومت دارد و خسارتی به گلخانه وارد نمی‌شود و حتی می‌توان در هر زمان تغییر الگوی کشت داد.

وی در پایان اضافه می‌کند: یکی دیگر از مزایای گلخانه اسپانیایی این است که بازارهای هدف مشخص است و اگر در این مدل گلخانه‌ها تولید داشته باشیم می توان بازار خوبی را به دست آورد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا