فارس

تولید صابون‌های دست‌ساز با فرآوری ریزجلبک‌ها توسط بانوی خلاق لارستانی

به گزارش برگزیده های ایران از لارستان، کسب علم با هدف به کارگیری آن در راستای پیشرفت فردی و استفاده بهینه از آن در ابعاد کارآفرینی و ورود به چرخه اقتصادی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وجیهه مصری، بانوی ۳۵ ساله لارستانی، دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه که اکنون به عنوان مدرس مدعو دروس و آزمایشگاه شیمی با دانشگاه پیام نور اوز همکاری می‌کند، توانسته با پشتکار و تلاش خود، علم و مهارت را با یکدیگر تلفیق کند و با یک خلاقیت فردی نسبت به تولید صابون دست‌ساز سازگار با محیط‌زیست اقدام کند.

برای آشنایی با نحوه فعالیت این بانوی کارآفرین خبرنگار فارس در لارستان گفت‌وگویی را با این تولیدکننده صابون ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانیم:

لطفا درباره ورود خود به عرصه تولید صابون‌های دست‌ساز توضیح دهید:

در ابتدا با گذراندن دوره هایی در خصوص پرورش ریز جلبک اسپیرولینا به این کار علاقه مند شدم و با همکاری همسرم مزرعه پرورش این ریزجلبک را در حجم ۳ هزار لیتر در لار راه اندازی کردم و در ادامه راه با توجه به رشته  تحصیلی‌ام و همین طور ارزش بیشتر «اسپرولینای» فرآوری شده،  به فرآوری این ریزجلبک علاقه مند شدم.

دوره صابون سازی به روش سرد را در تهران گذراندم. در مورد این ریزجلبک باید بگویم آن را سوپرفت(Super Fat) نامیده اند چون ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این محصول به لحاظ پروتئین، املاح معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ ها بسیار غنی است پس در محصولات آرایشی بهداشتی و غذایی بسیاری کاربرد دارد و از این پس بیشتر به این نام بر خواهید خورد.

تولیدات کنونی شما چه محصولاتی را شامل می‌شود؟

در حال حاضر مشغول تولید دو نوع محصول شامل پودر اسپرولینا و صابون دست ساز  هستم.

تفاوت صابون‌های صنعتی با دست‌ساز چیست؟

صابون های صنعتی در واقع از نوعی پاک‌کننده‌های  شیمیایی و عوامل سخت کننده کف آور تشکیل شده است. مزیت اصلی صابون های صنعتی قیمت به نسبت ارزانتر آنها است چرا که برخلاف صابون های دست ساز عاری از روغن های مغذی و پاک کنندگی طبیعی هستند اما صابون های تولید شده به روش سرد، با روغن ها و کره های بکر گیاهی مثل روغن نارگیل، زیتون، کنجد، کرچک، هسته انگور، هسته انار همچنین مواد افزودنی موثر مانند زرد چوبه، قهوه، کاکائو، اسپرولینا، انواع خاک های رس، ذغال فعال ساخته شده‌اند.

مزیت دیگر صابون های دست ساز نسبت به صابون های صنعتی این است که گلسیرین تولید شده در صابون صنعتی استخراج می شود، حال آنکه این ماده مفید که باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود در صابون دست ساز حفظ می شود.

 البته باید متذکر شوم که همه محصولات دست ساز کیفیت لازم را نداشته چراکه گاهی افراد با تخصص ناکافی یا با اهداف نامطلوب اعتبار این صنعت را خدشه دار می کنند.

ارزش دیگر این شوینده‌ها به ایمن بودن آنها برای محیط زیست است. در واقع این شوینده ها هیچ پسماندی برای آسیب زدن به محیط زیست ندارند.

محصولات خود را چگونه عرضه می‌کنید؟

در حال حاضر عمده فروش محصولات تولیدی را از طریق عطارهای به دست مصرف کنندگان می رسانم. اخیرا تبلیغات و فروش از طریق بسترهای فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

برای توسعه کار خود چه برنامه ای دارید؟

گسترش فعالیت آرایشی –بهداشتی و ثبت برند تجاری مستلزم برخورداری از امتیازات و مجوزهای قانونی مانند تائیدیه استاندارد و تائیدیه وزارت بهداشت است. درصدد هستم که در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهم.

مهم‌ترین مشکلات پیش روی شما چیست؟

قرار نگرفتن صنعت صابون دست ساز در رسته مشاغل خانگی و غیر شفاف بودن قوانین صدور تائیدیه های بهداشتی برای این محصول.

با مسئولان چه صحبتی دارید؟

بررسی‌های بنده در کنار تجربه‌ها و مشاهدات میدانی‌ام نشان می دهد که  در خطه جنوب کشور جوانان خلاق با ایده های بکر و سودآور فراوانی زندگی می کنند.  برای بهره گیری و تبدیل به فعل کردن این پتانسیل عظیم، هدف گذاری، برنامه ریزی و تدوین استراتژی سازمانی  حلقه مفقوده است که باید توسط مسئولین منطقه هر چه سریعتر انجام شود در غیر این صورت متاسفانه هر روز باید با آسیب مهاجرت نیروهای بومی نیز مواجه شویم. 

درخواست می‌شود ضمن ارائه راهکارهایی برای رفع نیازهای مالی و رفع موانع قانونی،  برای تغییر نگرش مصرف کنندگان بومی نسبت به مصرف کالای داخلی تلاش مضاعفی انجام شود.

آیا علاوه بر شهر لار در سایر نقاط کشور فعالیت دارید؟

بله. بر اساس برنامه بازاریابی، در حال حاضر مصرف کنندگان فعال در استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر بعنوان گروه بازار هدف صابون‌های دست ساز اسپیرولار(SpiruLar) مورد توجه هستند.

ایده های خود را برای تنوع و جذابیت کار از کجا می گیرید؟

مطالعه منابع و مقالات زبان اصلی در حوزه تولید صابون و جستجودر بسترهای فضای مجازی

به نظر شما برای ایجاد درآمد پایدار چه باید کرد؟

برای ایجاد درآمد پایدار نیاز به تغییر فرهنگ مصرف مردم یک منطقه است؛ در حال حاضر سطح درآمد ایجاد شده، مطلوب نیست اما باور دارم که می توانم برای بارور شدن فرهنگ بومی پروری(انتخاب و مصرف محصولات بومی)  تلاش کنم. بدون شک آینده بخش کوچکی از آن ایجاد درآمد پایدار می باشد از آن تولید کنندگان منطقه من است.

چه توصیه ای به بانوان هنرمند در هر رشته ای برای ورود به بازار کسب و کار و بدست آوردن درآمد دارید؟

اساس موفقیت امروز بر پایه دانش و مهارت شکل می گیرد. پس به همشهریانم توصیه می کنم که با در نظر گرفتن علایق و توانمندی‌های شخصی خود، ابتدا به مطالعه و تحقیق پرداخته و پس از گزینش نسبت به امر آموزش اهتمام لازم را به خرج دهند.

چه پیشنهادی برای فروش بهتر و شناساندن محصولات مشاغل خانگی موجود در لارستان دارید؟

تشکیل نمایشگاه‌های فصلی، تاسیس بازارهای جذاب بانوان، تشکیل NGOهای حمایتی در خصوص محصولات تولیدی بانوان، حمایت رسانه های صوت و تصویری و نوشتاری از فعالیت های ارزش‌آفرین.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا