فارس

توکل، توسل و تلاش سه رمز موفقیت جوان کارآفرین فیروزآبادی

به گزارش برگزیده های ایران از فیروزآباد، وقتی واژه کارآفرین را به کار می بریم عده ای تصور می کنند که سرمایه های هنگفت باعث می شود تا یک کارآفرین موفق شویم اما همیشه باید در ذهن داشته باشیم که عامل اصلی موفقیت امید و پشتکار است و این اصل را جوان کارآفرین موفق فیروزآبادی ثابت کرده است.

به دلیل مشغله کاری زیاد این جوان کارآفرین، بارها خواستم تا مصاحبه ای با این جوان موفق داشته باشم تا این که زمان مناسبی را یافتم و از این فرصت استفاده کردم و دلیل موفقیت این کارآفرین موفق را از زبان خودش جویا شدم.

این جوان موفق مجتبی قاسم زاده متولد ۱۳۶۹ اهل شهرستان فیروزآباد و کارشناس گیاهان دارویی و معطر است که با امید و پشتکار قوی توانست عنوان موسس مزرعه تخصصی تکثیر و تولید گیاهان دارویی در شهرستان فیروزآباد را به دست آورد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:  من هم مانند همه جوان ها دوست داشتم که  کارمند باشم اما اتفاقی برای من پیش آمد که تصمیم گرفتم کارآفرین شوم اما نه کارآفرین بزرگ؛ با این که ۲۰ سال بیشتر نداشتم با کمک برادر بزرگترم محمدسجاد که متولد ۱۳۶۷ است تمام اینترنت را زیرورو کردیم؛ از اشتغال خانگی گرفته تا مشاغل صنعتی و نیمه صنعتی.

تلاش شبانه‌روزی برای کارآفرینی

قاسم زاده ادامه داد: رشته من مکانیک بود اما تغییر رشته دادم و با این که از خاک متنفر بودم و هیچ تجربه ای از کشاورزی و زمین نداشتم به همراه برادرم محمدسجاد سال ۹۲ همزمان با ثبت نام در مقطع کاردانی رشته گیاهان دارویی و معطر، مقدار زمینی را در فیروزآباد اجاره کردیم و با کشت ۸ گیاه دارویی فعالیت مان در این حوزه شروع شد.

وی گفت: مهم ترین مشکل ما نبود دانش فنی کشت و کار دارویی با اقلیم ایران بود؛ چون مطالبی که در دانشگاه ها تدریس می شد اکثرا ترجمه مقالات با اقلیم های اروپایی و آمریکایی و آسیایی شرقی بود؛ ایران اقلیم های متفاوتی دارد و هم چنین همه گیاهان دارویی را صرفا دارویی می دانند در صورتی که از گیاهان دارویی در صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی و نساجی استفاده می شود.

این جوان موفق اظهار داشت: «استویا»، گیاه شاخص مزرعه بود که برای اولین بار در استان فارس کشت می‌شد و این گیاه  ۳۰۰برابر شیرین تر از شکر و قند آن طبیعی است و بیماران دیابتی به راحتی می توانند استفاده کنند؛ در سال دوم اولین تولید کننده بذر این گیاه با قوه نامیه بالای ۷۵درصد در کشور شدیم و کارهای پژوهشی را شروع کردیم و مشکل اساسی واردات بذر بود که در این چند سال توانسته ایم بذر چندین گیاه دارویی اقتصادی را در مزرعه تولید و با این اقدام ما واردات بذر به شدت کاهش یافته است.

کشت انبوه و بازارسازی

این کارآفرین جوان می گوید: برخی از گیاهان دارویی شرایط خاصی برای تکثیر دارند و مخصوصا موقع جابه جایی گیاه دچار تنش می شود و ما هر ساله بیش از ۲ میلیون نشا در گلخانه های تکثیر مزرعه تولید و به سراسر کشور با بهترین کیفیت ارسال می کنیم و تا کنون بیش از ۲۰ گیاه دارویی را براساس اقلیم‌های استان فارس و شهرستان کشت و بومی سازی کرده ایم؛ یعنی بر اساس شرایط هر منطقه الگوی کاشت، داشت، برداشت و پسا برداشت (خشک کردن، انبارداری و بسته بندی عمده، ارسال محصول کارتنی و…) را طراحی کرده ایم.

وی ادامه داد: هر ساله گیاهانی را از سراسر دنیا جمع آوری می کنیم و بعد از چند سال بررسی که مراحل بومی سازی و بازارسنجی تکمیل شد وارد مرحله کشت انبوه و بازارسازی می کنیم و عمدتا گیاهان پرورش می دهیم که بازار جهانی داشته که در ایران کشت و تولید نمی‌شوند و ما در واقع هر سال یک گیاه جدید برای کشت در کشور داریم و به عنوان مزرعه پیشرو و الگویی در سطح کشور فعالیت می کنیم؛ در واقع مهم ترین فعالیت های ما در این زمینه اولین کشت گندم سیاه در ایران، اولین کشت دانه چیا در ایران و بزرگترین تولید کننده گیاه و اسانس علف لیمو در ایران، کشت آزمایشی زنجبیل، سه رقم کارلا و کشت آزمایشی ۷ رقم مختلف اسطوخودوس برای اولین بار در ایران بود.

اشتغالزایی

قاسم زاده اظهار داشت: ما ابتدا با ۵۰۰ هزار تومان شروع کردیم که البته آرندی مزرعه با من و سرپرستی مزرعه و البته سنگینی کارها روی دوش برادرم بود؛ شعارکارمان را توکل، توسل و تلاش قرار داده و توانستیم سالانه برای بیش از هزار نفر به صورت روزمزد و برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم در مزرعه ایجاد اشتغال کنیم.

وی ادامه داد: بیش از هزار ساعت مشاوره تلفنی و حضوری داشته و بیش از ۲۰۰ مزرعه در سراسر کشور تحت مشاوره و آموزش های ما راه اندازی شده اند و همه این مشاوره ها به صورت رایگان بوده و برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ به برگزاری چندین دوره آموزشی از قبیل معرفی ۱۰ گیاه دارویی اقتصادی، در چندین کلان شهر همچون شیراز، تهران، مشهد، اهواز،  بوشهر و… کرده ایم.

تولید علم

این کارآفرین موفق گفت: فعالیت‌هایی که برای بومی سازی گیاهان دارویی انجام می‌دهیم را در غالب طرح‌های آماری مکتوب و به صورت مقاله به مراجع علمی ارائه می‌دهیم و تاکنون چندین مقاله در مجلات علمی داخلی و خارجی ثبت کرده و هم چنین همکاری علمی و عملی با دانشگاه‌ها و اساتید مطرح کشور جهت انجام پروژه‌های دانشجویی مقاطع ارشد و دکتری نیز جزو اقداماتی بوده که هم در مزرعه و هم در دانشگاه انجام شده است.

حضور در رسانه‌ها و نمایشگاه‌ها

وی بیان می کند: تا کنون ضبط و پخش چندین مستند از فعالیت مزرعه در شبکه های یک، سه، آموزش، تهران، و..انجام شده و هم چنین حضور فعال در نمایشگاه های داخلی برای معرفی بیشتر فعالیت مزرعه داشته‌ایم و من با این وجود که از خاک متنفر بودم اکنون به شغلم عشق می ورزم و عاشق کارم هستم و فرصت را غنیمت می شمارم تا تشکر ویژه ای از سازمان بسیج جهاد‌ سازندگی و جهادکشاورزی شهرستان فیروزآباد داشته باشم.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا