کردستان

تیم جدید مذاکره‌کننده حق ملت را خواهند گرفت

مهدی حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سنندج در خصوص انجام مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید دارای چند نکته مهم است که برآمده از اصول حاکم بر مذاکرات در سطح بین‌الملی است که خوشبختانه رئیس جمهور و تیم وزرات امور خارجه به خوبی پیگیر این موضوعات هستند.

وی با بیان اینکه یکی از این اصول بحث فضای مذاکره است، افزود: مسؤولین تیم مذاکره کننده در دولت جدید به دنبال فضایی متعادل و برابر همراه با احترام هستند که در نهایت منجر به نتیجه‌‌ای مطلوب و گرفتن حق مردم و نفع ملت شود.

حاتمی بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که در موضوع مذاکرات هسته‌ای  باید حتما مدنظر قرار گیرد این است که طرف مقابل بتواند تضمین‌هایی را در باب رعایت توافقنامه‌ای که مبتنی بر منافع ایران و جهان است را ارائه دهد.

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: امریکا در مذاکرات پیش‌رو به دنبال نوعی ایجاد اجماع در سطح بین‌الملی علیه ایران است که دولت قبلی امریکا با خروج از برجام در انتهای کار خود نتوانست این اجماع را ایجاد کند.

وی گفت: دولت جدید ایالات متحد امریکا با طرح مذاکرات جدی به دنبال این است که ایران را مسئول عدم مذاکره معرفی نماید، این در حالی است که تیم مذاکره‌کننده به صراحت این را اعلام کرده که ایران در خصوص مذاکرات هسته‌ای هیچ محدودیتی نداشته و در واقع چیزی بیش از آنچه که قبلا مورد مذاکره قرار گرفته را نخواهد پذیرفت.

حاتمی بیان کرد: نکته مهم در مورد مذاکرات پیش‌رو این است که ایالات متحده امریکا به دنبال این بود که خود را به عنوان یکی از طرفین برجام جدید مطرح نماید و این در حالیست که ایران این را نپذیرفته و اعلام کرد که در قالب قبلی مذاکرات وین این مذاکرات را ادامه خواهد داد.

وی بیان کرد: در حال حاضر نکته مهمی که در فضای داخلی قابل توجه و اعمال نظر ویژه است گره‌نزدن مذاکرات هسته‌ای به منافع، سفره و نیازهای اساسی مردم است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه در دولت قبلی التهابات بسیاری در سفره مردم و نیازهای اساسی مردم ایجاد شد که عمدا با اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای ارتباط داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چنین ارتباطی به طور جدی وجود ندارد و تلاش عمده سیاست‌گزاران داخلی و خارجی تامین نیازهای اساسی مردم و عدم فشار به اقتصاد خانوده و اقتصاد ملی و بالا بردن ارزش پول ملی است.

حاتمی اظهار داشت: نکته نهایی در بحث مذاکرات هسته‌ای و فضای اقتصادی جامعه، حمایت از تولید داخلی است.

وی بیان کرد: طی ماه‌های گذشته مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخلی دستورات مهمی به مقامات مسئول اعلام و ابلاغ کردند که یکی از آنها عدم اجازه واردات لوازم خانگی از کره جنوبی بود.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی نیازمند کمک و حمایت دولت و عدم واردات کالاهایی هستند که در داخل تولید می‌شوند، افزود: اگر قرار باشد کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود از خارج کشور نیز به صورت وارداتی وارد کشور شود طبیعتا ما با ورشکستی صنایع داخلی روبه رو خواهیم شد.

حاتمی گفت: دولت روی کار آمده در این زمینه باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کند هر چند خوشبختانه در سفرهای استانی رئیس جمهور به استان‌های مختلف شاهد بازدید وی از کارخانه‌ها و صنایع داخلی هستیم. 

وی با تاکید بر اینکه مجلس قطعا در این رابطه وظایف ویژه و خاصی برعهده دارد افزود: باید سمت و سوی قوانین تصویبی در مجلس جهت حمایت از صنایع نو پا و صنایعی که به دلیل تحریم‌ها تحت فشار بودند سوق یابد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا