اجتماعی

ثبت نام ۲۲۰۰۰۰ نفر در سامانه سماح/ رضایت ۸۲ درصدی زائران از حج امسال

ثبت نام ۲۲۰۰۰۰ نفر در سامانه سماح/ رضایت ۸۲ درصدی زائران از حج امسال

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب؛ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، حمیدرضا محمدی؛ معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی؛ رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره اقدامات اجرایی، خدماتی، فرهنگی و آموزشی پیاده‌‌روی اربعین امسال گزارش دادند.

معاون عتبات عالیات سازمان حج از ثبت‌نام مقدماتی ۲۲۰ هزار نفر تاکنون در سامانه سماح خبر داد و گفت: ۸۳ هزار نفر از این تعداد هزینه‌های اعلام شده را نیز پرداخت کردند.

وی همچنین با اشاره به باز طراحی سامانه سماح برای اربعین امسال گفت: در این روند بخشی از اطلاعات مورد نیاز از کمیته‌های مختلف دریافت و برای راهنمایی و سهولت فرایند ثبت‌نام و اعزام در اختیار زائران قرارگرفته است.

محمدی همچنین به رونمایی از سامانه تولید شده برای راهنمایی زائران و گمشدگان مراسم اربعین حسینی در هفته آینده اشاره کرد و گفت: در این ارتباط از ظرفیت مواکب نیز استفاده خواهد شد.

در ادامه این جلسه، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر اهمیت اطلاع‌رسانی در سفر اربعین تاکید کرد و از مسئولان سازمان حج و زیارت خواست درباره وظایفی که برعهده این سازمان است شفاف اطلاع‌رسانی کنند تا ضمن توجیه زائران مشکلات احتمالی زائران نیز برطرف شود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین نیز در گزارش خود به هماهنگی‌های صورت گرفته برای ورود زائران خارجی که از طریق خاک کشورمان به عراق می‌روند و استفاده از ظرفیت برخی وزارتخانه‌‌‌‌ها برای اعزام شماری از ورزشکاران و هنرمندان اشاره کرد و گفت: مجموعه‌های دانشگاهی نیز برنامه‌های متنوع و همایش‌های مختلفی را در ایران و عراق در ارتباط با اربعین حسینی تدارک دیده‌اند و با همکاری سازمان صدا وسیما ویژه برنامه ای برای ارائه آموزش ها و اطلاع رسانی به زائران تدارک دیده شده است.

این جلسه با گزارش غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در باره عوامل موثر در فرایندهای حج و سید علی مرعشی؛ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درباره آسیب‌شناسی صورت گرفته از فرایند معاینات پزشکی زائران حج ۱۴۰۲ ادامه یافت.

رئیس سازمان حج و زیارت هم با اشاره به اینکه کار آسیب‌شناسی عملیات حج و بررسی طرح‌های عربستان برای حج و عمره همزمان با موسم حج آغاز شده و در حال پیگیری است، اظهار کرد: با توجه به بازه زمانی مورد نظر کشور میزبان کار ثبت نام و جذب زائرین حج آینده انجام خواهد شد تا بتوانیم به انتظارات مردم پاسخ دهیم.

سید عباس حسینی درعین حال تاکید کرد با وجود همه مشکلات و مسائلی که در قبل و حین عملیات وجود داشت امسال حج قابل قبولی رقم خورد و ارزیابی‌ها نشان دهنده حدود ۸۲ درصد رضایتمندی است.

بر پایه این گزارش، سرپرست حجاج ایرانی هم از مسئولان سازمان حج و زیارت خواست در آسیب شناسی‌ها به نکات مطرح شده در کتاب فرایندهای حج و زیارت و میزان تحقق آن در اجرا توجه کنند و در ارتباط با خدمات هوشمند حج تلاش شود مواردی را که به سهولت، سرعت و انتقال بهتر امور منجر می‌شود ، اجرایی شود.

اعلام شرایط ثبت‌نام زائران اربعین در “سماح”/ چه افرادی نباید در سماح ثبت‌نام کنند؟
وی بار دیگر تاکید کرد: مسئولان حج و زیارت همچنان مطالبه مبالغی را که شرکت مطوفی حجاج ایران بدلیل نقص و یا عدم ارائه خدمات در حج ۱۴۰۱ و حج امسال باید عودت دهد، پیگیری کنند تا تحقق یابد و حقوق زائر حفظ شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا