بوشهر

ثبت ۱۱ هزار و ۸۰۰ معدن در کشور/ ۵ هزار معدن غیر فعال است

به گزارش برگزیده های ایران از بوشهر، رضا محتشمی‌پور صبح امروز در نشست با استاندار بوشهر با اشاره به اینکه استان بوشهر از ظرفیت‌های معادن‌ مهمی برخوردار است اظهار داشت: استان بوشهر در عرصه صنعت، معادن و تولید مواد صنعتی از ظرفیت‌های مهمی برخوردار است که این استان به‌عنوان پایتخت انرژی معرفی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان بوشهر را موید توانمندی استان بوشهر دانست و بیان کرد: دسترسی به آب‌های آزاد، وجود مرکز صادرات نفت خام و صادرات مواد مختلفی صنعتی، پتروشیمی و تولیدی از مزیت‌های مهم استان بوشهر است.

معاون معادن و فرآوری وزارت صمت، توجه به توسعه زیرساخت‌های معادن در استان‌ها را یکی از سیاست‌های مهم امسال دانست و خاطر نشان کرد: توجه به مطالبات مردم در مناطق پیرامونی معادن یکی از برنامه‌ها است که در این راستا آسیب‌شناسی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آسیب‌های معادن به مناطق پیرامونی باید ریشه‌یابی شود افزود: در صورت ورود آسیب به مناطق پیرامونی معادن باید از محل درآمدهای معدنی جبران و مشکلات برطرف شود.

محتشمی‌پور با قدردانی از توجه استاندار بوشهر به امور معادن و برطرف شدن دغدغه معدن‌کاران خاطر نشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های مهم از جمله خط ریلی بوشهر، می‌تواند رونق اقتصادی و صنعتی به استان بوشهر فراهم کند و اجرا پروژه راه‌آهن بوشهر به سایر نقاط کشور منفعت لازم ایجاد می‌کند.

معاون معادن و فرآوری وزارت صمت، توجه به حوزه معادن سایر نقاط کشور از جمله استان‌ها را یکی از برنامه‌های مهم دانست و خاطر نشان کرد: حمایت ویژه از صنعت‌گران و اکتشاف معادن و رفع موانع مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید موانع اکتشاف برداشته شود گفت: متوسط عمق اکتشاف مواد معدنی در کشور بسیار پایین است که این میزان در نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای پیشرفته بسیار بالا است که باید عمق اکتشافات معدنی ایران با استفاده از ابزار و امکانات پیشرفته از جمله پهپادهای اکتشافی افزایش یابد.

محتشمی‌پور تعداد معادن در کشور را ۱۱ هزار و ۸۰۰ معدن اعلام کرد و افزود: از این تعداد معدن شش‌هزار و ۸۰۰ معدن فعال و ۵ هزار معدن غیرفعال است و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از عوامل غیرفعال بودن برخی از واحدهای معدنی کشور وجود معارضان محلی یا دستگاهی است که منجر شده تا سرمایه‌گذار امکان فعالیت نداشته باشد.

وی توجه به حوزه‌های منابع طبیعی و محیط زیست، رفاه و توجه به نیازهای مردم و اقتصاد کشور را  مورد تأکید در توسعه پایدار دانست و افزود: توجه به حوزه محیط زیست خط قرمز در حوزه فعالیت‌های معدنی محسوب شده و باید از تحمیل هر نوع خسارتی به محیط زیست به طور جد جلوگیری شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه برخی وقت‌ها دستگاه‌ها تنها نگاه بخشی به حوزه معدن دارند گفت: در راستا بهره‌برداری از منابع نیاز است نگاه بین بخشی به حوزه معدن شود.

محتشمی‌پور با بیان اینکه براساس ظرفیت قانونی، ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن در مناطق هزینه می‌شود خاطر نشان کرد: این ظرفیتی برای توسعه زیرساخت‌های حوزه معدن است.

معدن کربنات کلسیم امسال وارد مدار تولید می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز یکی از معادن مهم را کربنات کلسیم دانست و اظهار داشت: این معدن امسال با حضور مسئولان عالی کشور افتتاح و وارد مدار فعالیت می‌شود.

سید حسین حسینی از اجرا طرح صنعتی کارخانه آهک شرکت ساروج خبر داد و بیان کرد: توسعه اکتشاف معادن در برنامه‌ها قرار دارد و در این راستا با گواهی کشف معدن بیتومین با ۸.۵ میلیون تن ذخیره در اولویت اکتشاف قرار دارد.

وی ماده معدنی دولومیت را از دیگر ظرفیت‌های معدنی استان بوشهر دانست و بیان کرد: معدن دولومیت با ذخیره بیش از ۵۰ میلیون تن در استان بوشهر شناسایی شده است که مصارف گوناگون آهنی و غیرآهنی دارد.

انتهای پیام/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا