فارس

جامعیت علمی آیت‌الله مصباح یزدی الگوی پژوهشگران علوم دینی است

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، در مراسم بزرگداشت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی که عصر امروز در شیراز برگزار شد، حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی، فرزند آن زنده یاد، گفت: مراسم بزرگداشت، گاه بخاطر بزرگداشت شخص است که هر مؤمن احترام و حق تکریم دارد و اینکه مرسوم است برای عزیزان مراسم چهلم و سالگرد برگزار می شود مطلوب و مورد سفارش دین است اما برخی افراد خصوصیاتی دارند که بزرگداشت آنها صرفاً تکریم یک فرد نیست بلکه بزرگداشت شخصیت، اندیشه‌ها و آثار آنهاست.

وی تصریح کرد: معمولاً مراسم بزرگداشت این افراد ازاین جهت گرفته می‌شود که از ویژگی‌های آنها که قابل الگوبرداری و درس گرفتن هستند، بهتر استفاده کنیم و اگر درباره علامه مصباح هم صحبتی می‌شود بهتراست بیشتر روی این ویژگی‌هایی که برای ما قابل استفاده است تمرکز کنیم.

فرزند مرحوم آیت الله مصباح با اشاره به شخصیت و کارنامه علمی علامه مصباح خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از دیدگاه‌های آیت الله مصباح تحت عنوان رهیافت‌ها و ره آوردها در علوم مختلف در چندجلد جمع آوری شده و برای علاقمندان قابل استفاده است مجموعه مقالات هم اخیراً تلخیص شده و در یک جلد بصورت فشرده و گزارش ارائه خواهد شد.

وی جامعیت نگاه علمی ایشان و توجه به نیاز روز و پیگیری علوم روز را از ویژگی‌های بارز علامه مصباح برشمرد و ابراز داشت: آیت الله مصباح همیشه تاکید داشت باید دقت کنیم که علم ما و چیزهایی که خواندیم به چه درد جامعه می‌خورد.

حجت الاسلام مصباح در ادامه به سیره پدر و خاطراتی از ساده زیستی و شاگرد پروری آیت الله پرداخت و ادامه داد: پرداختن به جنبه‌های علمی و مبارزاتی و اخلاص ایشان باعث شده بود خدابرکت به کارشان بدهد زمانی که در مدرسه حقانی تفسیر موضوعی قرآن داشت برای هر موضوع یک با قرآن را دوره می‌کرد و ایشان کتابخانه یا اتاق مطالعه جدا نداشتند همه کارهای علمی و تحقیقی شأن در کنار خانواده بود و تمرکز و دقت نظر عجیبی روی کار داشت و آثار و افکارشان برکت عجیبی داشت.

وی با اشاره به تواضع و ارادت قلبی عمیق آیت الله مصباح به مقام معظم رهبری اظهار داشت: جمله معرفی در این باب دارند و زیاد عنوان می‌کردند که هرچه بگردید مثل آقای خامنه ای پیدا نخواهید کرد همچنین توصیه دائمی ایشان به اخلاص و توسل به وجود اهل بیت زبانزد بود.

حجت الاسلام مصباح تاکید کرد: علامه می‌فرمودند کار برای غیر خدا هیچ فایده‌ای ندارد و همیشه وقتی کسی التماس دعا داشت دعا می‌کردند خدا توفیق بدهد که وظایف تان را بشناسید و با اخلاص انجام بدهید.

لازم به ذکر است که آیت الله محمد تقی مصباح یزدی بنیانگذار و رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رىیس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت بودکه ۱۲ دی ماه سال ۹۹ در سن ۸۵ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

انتهای پیام/ ج/ز


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا