سیستان و بلوچستان

جزئیات کامل از کشف یک لوحه گلی مستطیل شکل در شهر سوخته

مجتبی سعادتیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در زاهدان اظهار کرد: در نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته یک لوحه گلی مستطیل شکل در  عمق ۳۹۵ سانتی متری در اتاق شماره ۲۷ محله مسکونی شرقی به دست آمد.

مدیر پایگاه جهانی شهر سوخته افزود: لوحه مزبور شامل تعدادی علائم هندسی و اثر مهر است که  در قسمت بالای  لوحه و سمت راست آن  سه خط کنده موازی وجود دارد که نشانگر نوع کالای ارسالی است.

وی ادامه داد: در یک ردیف پائین تر و در زیر این خطوط  تعداد ۲۴ عدد مستطیل مقعر  به ابعاد متوسط ۴ در ۶ میلی متر در  ۴ سطر ، هر سطر ۶  حفره مستطیل در  فاصله های منظمی از یکدیگر وجود دارد، علاوه بر آن یک حفره مستطیل دیگر در سطر پنجم وجود دارد که تعداد کل حفره های موجود به ۲۵ عدد میرساند.

سعادتیان گفت: سه ضلع این لوحه سالم است و یک ضلع آن شکسته در ضلع شکسته اثر مستطیل های دیگری دیده می شود و با محاسبات انجام شده مشخص شده  تعداد مستطیل های هر سطر می توانسته ۱۰ عدد و حفره های مستطیل سطر پنجم ۵ عدد باشد که به این ترتیب تعداد کل حفره ها ۴۵ عدد می رسد،  این علائم از چپ به راست و به صورت افقی کنده شده اند.

مدیر پایگاه جهانی شهر سوخته تصریح کرد: در زیر این علائم و پائین سطر پنجم اثر یک مهر استوانه ای وجود دارد طول مهر ۴ سانتی متر بوده و دارای یک  نقش  گل چهار پر است،  مطالعات و مشاهدات مقدماتی نشان می دهد که  سه خط موازی بالای لوحه  نشان یک  نوع   کالا، حفره های مستطیل شکل تعداد یا مقدار کالا و اثر مهرتائید کننده اطلاعات بالا بوده و در مجموع یک رسید کالا و یا یک فاکتور بوده است.

 

 

وی گفت: این تابلت در پائین ترین لایه های شهر سوخته پیدا شده و با توجه به اثر مهر و قطعات سفالی همراه آن متعلق به ۲۹۰۰ پیش از میلاد یا ۴۹۰۰ سال پیش میباشد.

سعادتیان بیان کرد: اهمیت پیدا شدن این لوحه در آن است که  به جز استثنائاتی ، در تمام سرزمین های شرقی فلات ایران و کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان و ترکمنستان تا کنون متون نوشته پیدا نشده و این نخستین مورد پیدا شدن یک لوحه مرتبط با حسابداری است.

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا