Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
جشنواره تئاتر مریوان و ظرفیت توسعه گردشگری هنری در کردستان - خبرگزاری برگزیده های ایران
کردستان

جشنواره تئاتر مریوان و ظرفیت توسعه گردشگری هنری در کردستان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از مریوان، گردشگری هنری زیرمجموعه گردشگری فرهنگی است و رابطه تنگاتنگی نیز با گردشگری علائق ویژه دارد. این مفهوم جدید، حرکت متفاوتی را در حوزه اقتصاد هنر و اقتصاد گردشگری و اقتصاد فرهنگی در استان کردستان به‌وجود آورده است؛ آمیزه‌ای که بیش از یک صنعت را شامل می‌شود و می تواند تحولی در حوزه اقتصاد استان را به‌وجود بیاورد.

هنرهای مختلف، مدت‌هاست که محرکی برای سفر مردم شهرهای مختلف کشور به کردستان است، گردشگران اشتیاق فراوانی برای بازدید از آیین‌های سنتی و تاریخی مردم کردستان نشان می‌دهند. بناهایی که در کردستان محل برگزاری اجراهای هنری بودند، به اندازه خود اجراها جذابیت دارند و بسیاری از این مکان‌ها اساس «گردشگری هنری» هستند.

جشنواره‌های فصلی، آئینی، هفته‌های فرهنگی و موضوعی، کارگاه‌های زنده هنری، نمایش نحوه تولید آثار هنری و صنایع دستی و البته فستیوال‌های گروهی، تورهای تخصصی آموزشی، خلاقیت‌پردازی، تاریخ هنر، نمایشگاه فرهنگ و معماری، شناخت ارکان هنری، سبک‌شناسی هنری، موسیقی شناسی، تولید صنایع دستی، کارگاه ها و نمایشگاه‌های عکاسی موضوعی، تئاترها و پرفورمنس‌ها از نمونه‌های موفق تورهای هنری هستند.

نکته بسیار مهم در این نوع گردشگری اختصاصی بودن هنر و ریشه داشتن آن در فرهنگ منطقه است. کردستان به واسطه تاریخ کهن و ظرفیت‌های فرهنگی بسیار از این نمونه ها سرشار است.

ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان، ثبت جهانی هورامان، ثبت جهانی مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش، ظرفیت‌های بالا در حوزه فیلم‌سازی و تئاتر و اقلیم هنرپرور این دیار سبب شده به آینده توسعه گردشگری هنری امیدوار بود. از نمونه‌های بارز و قابل سرمایه‌گذاری در این بین برگزاری پانزده دوره موفق جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی در مریوان است.

حضور گروه‌های هنری تئاتر در شهر مریوان برای شرکت در جشنواره تئاتر خیابانی ظرفیت بزرگی برای الگوبرداری توسعه گردشگری هنری و گردشگری رویداد محور در استان کردستان است.

چند پیشنهاد برای توسعه مولفه گردشگری در رویداد تئاتر خیابانی مریوان

در دوره‌های آتی برگزارکنندگان که همت بلندی برای غنای این رویداد فرهنگی دارند می‌توانند با همراهی نهادهای دولتی حوزه گردشگری و نیز دعوت از بخش خصوصی فعال گردشگری بر شکوه تئاتر خیابانی مریوان بیافزایند.

۱: برگزاری استقبال تشریفاتی از گروه‌های حاضر در جشنواره

استقبال از هنرمندان در شهر مریوان در روز اول در کنار مراسم افتتاحیه که بیشتر در قالبی دولتی و به سخنرانی و … ختم می‌شود می‌تواند سرآغاز حرکت در مسیر رویدادی در سطح جهانی باشد.

پهن کردن فرش قرمز در ورودی هتل محل اقامت هنرمندان در بدو حضور می‌تواند علاوه بر ایجاد فضای بصری مناسب برای این رویداد، خاطره‌ای خوش را برای این هنرمندان رقم بزند و میل حضور در سال‌های آتی را صدچندان کند. غیر از آن انتشار عکس‌های این مراسم استقبال در رسانه‌ها می‌تواند مشوقی برای حضور مردم باشد.

۲: توزیع بسته‌های معرفی جاذبه‌های گردشگری کردستان و مریوان در قالب پک‌های فرهنگی
تهیه بسته‌های گردشگری مخصوص جشنواره با طراحی و المان‌سازی هنری می‌تواند به معرفی جاذبه‌های مریوان کمک کند و بتواند بهانه سفرهای این هنرمندان در مناسبت‌های مختلف باشد.

محتوای این بسته‌ها می‌تواند با همفکری کارشناسان میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی تهیه گردد و با استفاده از نمادهای منطقه کردستان طراحی و چاپ شود.

۳: همراهی راهنمایان گردشگری با گروه ‌ای نمایشی

هنرمندان حاضر در جشنواره بین‌المللی مریوان می‌توانند با همراهی راهنمایان محلی پس از اجرای اثر خود و در زمان قبل از اختتامیه در قالب تورهای هدفمند از اماکن گردشگری منطقه بازدید کنند. حضور راهنمایان گردشگری می‌تواند سبب ارائه اطلاعات دقیق از ظرفیت‌های استان و نیز کیفی‌سازی این رویداد باشد.

۴: تشدید نظارت‌ها بر اسکان و پذیرایی

گلایه‌های شرکت‌کنندگان به کیفیت پایین اسکان و پذیرایی در طول این سال‌ها وجود داشته است. ستاد برگزاری جشنواره با همراهی میراث فرهنگی و گردشگری استان و شهرستان می‌توانند در قالب کمیته‌ای مشخص علاوه بر هماهنگی‌های لازم در طول برگزاری اجراها، نظارت دقیقی بر اسکان و نحوه ارائه غذا، میان وعده و پذیرایی داشته باشند و نیازمندی‌های هنرمندان را در کمترین زمان تهیه نمایند.

حضور هنرمندان، داوران، خبرنگاران و … در شهر مریوان در ایام برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی، بستر ویژه‌ای را برای توریسم این منطقه فراهم می‌کند و ضروری است با برنامه ریزی دقیق از آن بهره برد.

رابطه بین هنر و فرهنگ و گردشگری یکی از منابع اصلی رشد گردشگری کردستان در دهه‌های اخیر بوده است. نگاه فرابخشی به این موضوع واستفاده از بخش خصوصی خلاق و توانمند استان در حوزه راهنمایان گردشگری، آژانس ها و اقامتگاه ها می تواند به جهانی شدن نام کردستان در حوزه هنر منجر شود.

تنوع اقلیمی و فرهنگ غنی و همچنین دستاوردهای تاریخی فرهنگ و هنر کردستان، مقولاتی هستند که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت. اما وجود این سابقه و پیشینه فرهنگی امری لازم است که کافی نیست. عواملی مانند هدایت و کنترل است که این پتانسیل‌های بالقوه را به فعلیت می‌رساند.

یاسین شریعتی روزنامه‌نگار

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا