کردستان

جشنواره پانزدهم تئاتر خیابانی مریوان/ از حضور عروس و داماد با لباس عروسی تا روایتگری فشار اقتصادی بر اقشار ضعیف

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از مریوان، دومین روز از برگزاری فستیوال بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هم با اجرای چندین نمایش و البته با استقبال گرم‌تر مردم نسبت به روز اول به پایان رسید.

«هلونه» اثرمحمدرضا جعفری از آستانه اشرفیه، «خودم را اینگونه می‌شناسم» اثر مینا رمضانی و تشکری‌نیا از تهران، «یوکایدی ماجراجوی جنگل» آزاده شهریاری فر و سجاد آقابابایی، «طوطی و بازرگان» اثر حیدر رضایی از دهلران، «از همه جا بی‌خبر» اثر نازیلا امینی از بوکان، «سمفونی برای عبور» اثر نورا الک از خمینی شهر، «رکاب‌زن» اثر نسا سلیمانی از خمینی شهر، «کروکی» اثر علی زیستی از کرمانشاه و «دریا زمین ماهی‌هاست» اثر فاطمه بحرینی در دومین روز این جشنواره در نقاطی از شهر مریوان به اجرا درآمد.

شور شیرین شادی‌های کودکانه در تئاتر خیابانی مریوان

بازار کودکان در دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از سایر گروه‌های سنی داغ‌تر بود، چند نمایش در پارک ملت، شانو و کانی‌دینار مریوان برای کودکان اجرا شد و گل لبخند را خلاصه روی لبان کودکان مریوانی نشاند، نمایش‌هایی که جدای از ایجاد شادی و نشاط برای کودکان، برای بزرگترها هم لحظات خاطره‌انگیزی را به یادگار گذاشت.

به همراه گروه خبری اینبار راهی کانی‌دینار در ۱۰ کیلومتری مریوان می‌شویم. پیدا کردن گروه نمایشی در این شهر کوچک با حضور عروسک‌های غول‌پیکری که کارکترهای نمایش بودند در آن محیط نسبتا موچک کار سختی نبود، مردم با شنیدن صدای موسیقی رفته‌رفته دور گروه‌ حلقه زدند و همراه داستان هنرمندان آبادانی شدند.

فرقی نمی‌کند موسیقی کدام گوشه از ایران و جهان باشد، کردها وجودشان با طبیعت و نواها و آواهای زیبای موسیقی عجین شده و گره خورده است، روحشان با موسیقی‌های شاد هم‌زیستی عجیبی دارد و همچون طبیعت زیبای بهاری پر از طراوت و حس زندگی می‌شود.

صدای موسیقی آبادانی‌ها مردم را برای دیدن نمایش دعوت می‌کند و حتی افرادی هم با تلفن همراه افراد دیگری را به تماشای این نمایش فرا خواندند و اینگونه شد که کودکان در کنار پیر و جوان همنوای موسیقی و همراه داستان این گروه نمایشی به خوزستان سفر کردند.

مراقبت از محیط زیست موضوع کار هنرمندان خوزستانی بود که با هنرمندی بالا همراه با رقص و موسیقی شاد تلاش می‌کردند به مردم انتقال دهند.

حکایت صیاد و ماهی 

مردی که به دریا می‌زند و همسرش هر روز ساعت‌ها چشم به دریا می‌دوزد و برای دیدن دوردست‌ترین نقطه آب چهارپایه‌ای بلند می‌سازد و روبه دریا ساعت‌های روز را به امید بازگشت همسرش به آب خیره می‌ماند.

بعد از یک هفته انتظار، نامه‌ای از این مرد توسط ماهی به دست دختر و همسرش می‌رسد و این نامه و نامه‌رسان آغاز حکایت شیرینی است، که هدفش فرهنگ‌سازی در مورد اهمیت دادن به محیط زیست و حفظ این سرمایه ارزشمند است.

فاطمه بحرینی کارگردان نمایش «دریا زمین ماهی‌هاست» در گفت‌وگو با برگزیده های ایران گفت: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از مهمترین جشنواره‌های کشوری است و استقبال بسیار خوب مردم مریوان باعث شده گروه‌هایی از اقصی‌نقاط کشور در این جشنواره شرکت کنند. 

وی افزود: تجربه چند ساله مریوان در برگزاری این جشنواره باعث شده کیفیت جشنواره سال به سال بالاتر برود و هنرمندان با رغبت بیشتری حضور پیدا کنند. 

بحرینی در خصوص تاثیر تئاتر عروسکی بر نحوه رفتار و زندگی کودکان گفت: با توجه به اینکه کودکان ما امروز از درک بالاتری نسبت به مسائل و مشکلات اجتماعی برخوردار هستند، اجرای یک کار عروسکی ساده می‌تواند بیشترین بازخورد در بین کودکان داشته باشد و به راحتی مفاهیم مختلف را به آنان منتقل کرد.

 از تجربه شغل‌های کاذب تا فروش کلیه

نمایش «از همه جا بی‌خبر» اثر نازیلا امینی هم در کانی‌دینار به نمایش درآمد و دقایقی مردم این شهر را سرگرم کرد. این نمایش حکایت دغدغه‌های اجتماعی مردمانی است که با مشکلات اقتصادی و برخی ناملایمات روزگار مواجه شده‌اند.

داستان این نمایش شرایط نابسامان و فشارهای اقتصادی برخی از اقشار جامعه را حکایت می‌کند که برای تامین معاش تن به هر شغل کاذبی همچون دست فروشی بزنند و حتی نیاز مالی برخی‌ها را مجبور به فروش «کلیه» می‌کند.

افزایش اجاره‌بهای منزل، بیکاری، کرونا و بی‌توجهی‌های مردم به رعایت نکات بهداشتی از دیگر مسائل و موضوعاتی بود که در قالب این نمایش به آن پرداخته شد.

سه نفر تنها بازمانده این نسل صده ۱۴۰۰ هستند که در شرایط کرونایی تمام نکات بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کرده و از ترس کرونایی شدن به غاری پنهاه آورده و حال در سال ۱۵۰۰ پیدا می‌شوند.

بی‌توجهی‌های مردم و ترس کاذب از تزریق واکسن کرونا موضوعات خوب و به روزی است که بازیگران این گروه نمایشی در بخش دیگری از این نمایش به زبان شعر و آواز به مخاطب یادآوری می‌کنند و آنها برای نجات یک نسل به رعایت نکات بهداشتی و تزریق واکسن دعوت می‌کنند.

نازیلا امینی کارگردان نمایش «از همه جا بی‌خبر» در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار کرد: چهارمین دوره‌‌ است که با این گروه در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کند و موضوع نمایش‌ هم بیشتر بیان معضلات اجتماعی، مشکلات معیشتی و اقتصادی با زبان هنر است.

وی افزود: در یکی از نمایش‌ها که بیشتر جنبه اعتراضی به وضعیت موجود اقتصادی است، زندگی افرادی به نمایش درآمده که بخاطر کسب درآمد و امرار معاش، حاضر است هر کاری بکند و حتی کلیه خود را بفروشد.

امینی استقبال مردم از تئاتر مریوان را بسیار خوب ارزیابی و اضافه کرد: شاهد هستیم که برخی از شهروندان همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ویروس کرونا بی‌تفاوت هستند که امیدواریم با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و گروه‌های نمایشی رعایت‌ها بیشتر شود.

عروس و داماد تماشاچی تئاتر خیابانی شدند 

همراه تیم رسانه‌ای به پارک ملت شهر مریوان برمی‌گردیم، حضور عروس و داماد با لباس عروسی در این پارک جلوه ویژه‌ای خلق کرده بود، آنها آمده بودند تا شادی عروسی‌شان‌ را با مردم و هنرمندان تقسیم کنند.

داماد، سوران حسینی از هنرمندان نام‌آشنای کردستان است که بازبینی آثار پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را هم به عهده داشت. 

وی گفت: دوست داشتم هنرمندان هم در مراسم عروسی‌ام حضور داشته باشند و اینکه امروز در این جمع شادی خود را با هنرمندان تقسیم کرده‌ایم بسیار خوشحالم.

حسینی تصریح کرد: ملت‌ها با هنرمندانش شناخته می‌شوند، چرا که این نام هنر و هنرمند است که همیشه زنده می‌ماند. آرزومند هستم هنرمندان موفق و توانمند بتوانند در عرصه هنر نقش‌آفرینی کنند چراکه هنرمند صدای مردم است و با انتقاد و نشان دادن مشکلات مردم تلاش می‌کند  دغدغه‌های جامعه را به گوش مسئولان برساند.

«نه» به شکار و قطع درختان دغدغه هنرمندان 

«یوکایدو و ماجراجویی در جنگل» دیگر نمایشی بود که در دومین روز پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در پارک ملت اجرا شد.

این نمایش ماهیت کودکانه داشت، موضوعی که در تلاش است تا اهمیت جنگل‌ها و حفظ آن و حیوانات را در کودکان فرهنگ‌سازی کند.

قصه‌ای که با زبان بی‌زبانی یک دلقک کوچک و آواز و شعرخوانی یک خانم داستان زیبای «نه» به شکار حیوانات، قطع درختان و از بین بردن گونه‌های گیاهی حکایت می‌کند.

آزاده شهریاری کارگردان «یوکایدو و ماجراجویی در جنگل» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نخستین دوره‌ است که در جشنواره تئاتر خیابانی و با کار عروسکی شرکت می‌کنیم.

وی افزود: این نمایش یک کار مشارکتی، حرکتی و موزیکال بود که مخاطب آن کودک و خود تماشاچی هم در کار ایفای نقش داشت.

شهریاری با بیان اینکه جذابیت این اثر در این است که بازیگران با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند و تماشاچی بخشی از کار می‌شود، عنوان کرد: بدون تماشاچی اصلا کار معنی و مفهومی ندارد و کل کار با مشارکت تماشاچی انجام می‌شود تا در نهایت برای کودکان یک اتفاق شاد رقم بخورد.

وی افزود: ایجاد دقایق شاد برای کودکان و تماشاگران بهترین بازخوردی بود که از زمان شروع تا پایان اجرا گرفتیم.

مهم‌ترین شاخصه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان که به واقعیت من و کل گروه را تحت تاثیر قرار می‌دهد اشتیاق بسیار زیبای کودکان مریوانی برای دیدن تئاتر و همنواشدن با آن است.

بچه‌های مریوان خیلی مشتاق دیدن تئاتر هستند شاید اگر ما این اجرا را در پایتخت هم داشتیم هرگز شاهد این همه تماشاچی نبودیم و کودکان تا این اندازه درگیر نمایش نمی‌شدند.

صدای خنده‌ها و انرژی کودکان تماشاچی در حین اجرا انرژی ما را مضاعف می‌کرد.

گفتنی است؛ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از پنجم تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان برگزار می‌شود.

۴۱ اثر به پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافته که ۱۶ اثر در بخش آزاد، ۶ اثر در بخش آیینی و سنتی، پنج اثر در بخش کودک و نوجوان، سه اثر در بخش دگرگونی‌های اجرایی و پنج اثر هم در بخش ویژه(ایثار و شهادت) به مرحله نهایی راه یافت. ضمن اینکه بخش برگزیده جشنواره(جشنواره جشنواره‌ها) هم برگزار خواهد شد. ۲۷ اثر خارجی هم متقاضی نمایش بودند که تعدادی از آنها در فضای مجازی و به صورت آنلاین پخش خواهد شد. 

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا