زنجان

جنبش دانشجویی ماهیت ضد استکباری دارد/ثبت اختراع توسط دانشجویان بسیجی

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، به مناسبت روز ۱۶ آذر و روز دانشجو امروز دانشجویان به عنوان سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه به ایراد سخن پرداختند.

 

جنبش دانشجویی در کشور با ماهیت ضد استکباری تشکیل شده است

مهدی مولایی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان در خطبه‌های نماز جمعه زنجان به تاریخچه شکل‌گیری جنبش دانشجویی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شکل‌گیری جنبش دانشجویی در کشور با ماهیت ضد استکباری، ضد سلطه، ضد دیکتاتوری و طرفدار عدالت همراه بوده و جنبش دانشجویی ایران از همان آغاز بر این مشی استوار است.

وی با بیان اینکه ۱۶ آذر یاد آور شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران در تاریخ ۱۳۳۲ در اعتراض به سفر نیکسون معاون رئیس جمهور امریکا به ایران است که مهر تاییدی بر هویت ضد استکباری دانشگاه و دانشجو بر همگان است، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی دوره‌ای جدید از رفتار دانشجویان را شاهد بودیم که از جمله آن می‌توان به حضور در تشکیل سپاه، حرکت‌های جهاد سازندگی و تسخیر لانه جاسوسی امریکا در سال ۱۳۵۸ و در سال‌های بعد نیز جنبش دانشجویی در سراسر کشور تلاش کرد تا با ورود در برخی عرصه‌های مهم کشور، به نقش آفرینی بپردازند.

 مولایی با بیان اینکه پس از تشکیل بسیج دانشجویی به فرمان رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) در دوم آذر ۱۳۶۷، این مجموعه عظیم دانشجویی تلاش کرد تا با تکیه بر دو اصل کادرسازی و نقش آفرینی، هم به تربیت جوانان مستعد انقلابی پرداخته و هم در مسائل مهم کشور اثر گذار باشد، ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای (ره) «بسیج دانشجویی در عین آنکه یک تشکل نظم یافته و برخوردار از سازماندهی است، نه در جناح‌های سیاسی هضم و حل می‌شود و نه خود را رقیب سازمان‌های دانشجویی متعارف می‌شناسد و هر دانشجویی با هر سلیقه سیاسی اگر پایبند به ارزش‌های انقلاب و آماده حضور در عرصه مبارزه فرهنگی و سیاسی با استکبار و ایادی آشکار و نقابدار آن است، می‌تواند در خیل بسیجیان دانشگاه و عضوی از بسیج دانشجویی باشد.»
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان در ادامه با بیان اینکه می‌توان نقش اصلی جنبش دانشجویی را  علاوه بر موارد ذکر شده به عنوان پیشران حرکت‌های جهادی و تحولی جستجو کرد، تصریح کرد: این مجموعه‌های دانشجویی با تولید فکر در راستای بهبود جامعه، دستگاه‌های اجرایی را یاری کرده و با شناسایی و ارائه راه حل به مسئولان، نقش خود را در جامعه دنبال می‌کنند.

 

دانشجویان بسیجی در رخدادهای مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار بوده‌اند

محمدرضا محمدی، مسئول بسیج دانشجویی شهرستان خرمدره نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با بیان اینکه اینک نیز بسیج دانشجویی با سرمایه‌گذاری بر شناسایی مسائل کلان جامعه به دنبال یافتن راه حل و مطالبه آنها از دستگاه های ذی‌ربط برای حل این مسائل است، گفت: در استان نیز سالهاست دانشجویان بسیجی در بزنگاه های مهم و اثر گذار به نقش آفرینی می‌پردازند و امروزه اثرگذاری بسیج دانشجویی صرفا منحصر در چارچوب دانشگاه‌ها نیست، بلکه دانشجویان دغدغه مند بسیجی در بسیاری از رخدادهای مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان اثرگذار بوده اند.
مسئول بسیج دانشجویی شهرستان خرمدره افزود: در دوسال اخیر اگر چه شیوع ویروس کرونا بر بسیاری از مسائل کشور اثر منفی گذاشت؛ اما دانشجویان بسیجی در بسیاری از استان حضور داشته و نقش خود را به نحو احسن ایفا کردند.

وی تولید ماسک و شیلد محافظ صورت برای کادر درمان بیمارستان‌ها و توزیع در مناطق کم برخوردار شهر، توزیع پک لوازم بهداشتی در مناطق هدف، شهری و روستایی، حضور در طرح شهید سلیمانی که طرح قرنطینه خانگی مبتلایان بود، حضور مداوم دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در مناطق کم برخوردار و اجرای طرح پرونده تحصیلی و کمک علمی به دانش آموزان آسیب دیده از کرونا در رده ابتدایی، از اقدامات دیگر دانشجویان بسیجی بود که تاکنون نیز ادامه دارد.وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان در حوزه‌های مختلف جغرافیا محور و محله محور جهادی، دانشجویان را وارد کار کرده و در ابتدای همه گیری ویروس کرونا حدود ۱۶۰ نفر از دانشجویان خواهر بسیجی مخصوصا در ایام تعطیلات نوروز، با حضور در مراکز بهداشت به مدت یک ماه بدون هر گونه منت و هزینه‌ای، در تکمیل سامانه سیب به کمک وزارت بهداشت آمدند، افزود: برادران دانشجوی بسیجی در حال اجرای پویش رزمایش همدلی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی از کارخانجات و شرکت‌های خصوصی و نیمه خصوصی برای تهیه ارزاق برای خانواده‌های هدفی بودند که بابت کرونا آسیب دیده بودند. 

محمدی حضور مداوم دانشجویان دانشگاه زنجان در مناطق کم برخوردار و کار روی دانش‌آموزان متوسطه و راهنمایی و اجرای طرح هدایت تحصیلی و کلاس کنکور و تربیتی و مهارتی برای این دانش آموزان و همزمان اجرای طرح پایش مشکلات و مسائل مناطق هدف در اجرای طرح‌های کم برخوردار شهری و ترمیم شبکه مسائل این مناطق و اجرای طرح های اقدام میدانی و مطالعاتی نیز از دیگر اقدامات بسیج دانشجویی در ایام کرونا بود.
مسئول بسیج دانشجویی شهرستان خرمدره با بیان اینکه در ادامه دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های استان تصمیم گرفتند تا با انتخاب یک منطقه محروم در استان و فعالیت مستمر و چند ساله به حل برخی مسائل مهم و اولویت‌دار بپردازند، اظهار داشت: برای این منظور و پس از بررسی های متعدد و مطالعه و مشورت با بسیاری از کارشناسان، منطقه پری در ماهنشان انتخاب گردید و شروع فاز مطالعاتی و پژوهشی از اوایل تابستان و حضور ده روزه گروه های دانشگاه های مختلف در منطقه و تکمیل شناسنامه های روستا و شناسنامه خانوار منطقه پری و ترسیم شبکه مسائل و مشکلات و اولویت بندی مسائل و به امید خدا طراحی راهکار و مرحله بندی اجرا و پای کار آوردن نهادها و مردم از طریق مطالبه گری و گفتمان سازی در منطقه از اقدامات در دست انجام است.

 

برگزاری ۳۰ تریبون آزاد در شهرهای استان زنجان

علی داداشی، مسئول رشد و کادرسازی دانشگاه فرهنگیان زنجان نیز در خطبه‌های نماز جمعه سلطانیه با بیان اینکه در مسائل سیاسی نیز بسیج دانشجویی در استان زنجان همواره فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است، افزود: بسیج دانشجویی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و روستا و ریاست جمهوری، با برگزاری بیش از ۳۰ تریبون آزاد در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره، ماهنشان، ایجرود و سلطانیه مردم را برای حضور پای صندوق‌های رای تشویق کرده است.

 مسئول رشد و کادرسازی دانشگاه فرهنگیان زنجان به دیگر اقدامات بسیج دانشجویی استان اشاره در راستای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در بیش از ۱۶۰ روستا نیز دانشجویان بسیجی حضور یافته و با گفتگوی چهره به چهره با مردم و اهالی، ضمن گفتگو و حل شبهات سیاسی مردم، ایشان را به شرکت در انتخابات تشویق کردند.

وی افزود: همچنین در شهرهای زنجان و ابهر، میزگردها و مناظرات مختلفی بین نامزدهای انتخابات شورای شهر و همچنین مجلس شورای اسلامی برگزار و تلاش شد تا مردم بدینوسیله نسبت به برنامه‌های کاندیداها آگاهی یافته و با بصیرت بهتری پای صندوق‌های حاضر شوند.
داداشی با بیان اینکه در فضای مطالبه‌گری نیز دانشجویان بسیجی همواره ورود جدی و مهم داشته‌اند، افزود: در مسائلی مانند مشکل شرکت روغن نباتی جهان، حق آبه استان زنجان از رود قزل اوزن، مشکلات کارگری در کارخانه های استان و… با صدور بیانیه، برگزاری نشست و میزگرد، تریبون‌های مطالبه گری مردمی و اقدامات متعدد رسانه‌ای نقش آفرینی کرده‌اند و به لطف خدا توفیقاتی هم صورت گرفته است.

داداشی با اشاره به اینکه در بحث علمی، امروز مرکز شهید شهریاری بسیج دانشجویی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان توانسته با ثبت اختراعات مختلف توسط دانشجویان نخبه بسیجی به یکی از مراکز برتر علمی و فناوری در کشور تبدیل شده است، اظهار داشت: همچنین دانشجویان بسیجی با انجام پروژه‌های علمی در حال احصای مهمترین مسائل استان در بخش‌های مختلفی همچون مدیریت شهری، کشاورزی، صنعت، محیط زیست و … هستند.

مسئول رشد و کادرسازی دانشگاه فرهنگیان زنجان با بیان اینکه در بحث فرهنگی در خلال برگزاری کنگره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان، کنگره ۳۳ شهید دانشجوی استان نیز به همت بسیج دانشجویی و با همراهی دانشگاه های مختلف استان برگزار شد، افزود: در این کنگره ضمن تولید آثار مختلف رسانه‌ای، کتاب، مصاحبه‌های اختصاصی با خانواده شهدای دانشجو به جمع‌آوری اسناد باقیمانده از شهدای دانشجو پرداخته شد و اجلاسیه پایانی کنگره شهدای دانشجوی استان زنجان نیز با شکوه خاصی برگزار شد..
وی با بیان اینکه باید توجه داشت در این دوره خطیر، همه دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن به دنبال القای حس نا امیدی به بدنه جامعه هستند، افزود: در این ۴۰ سال حرکت انقلاب با فراز فرودهای بسیاری رو به رو بوده است و دستاوردهای بیشماری نیز نصیب این ملت شده است و البته در عرصه‌هایی همچون عدالت نیز با توفیق کمتر روبه رو بوده‌ایم.
داداشی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال آن است که با انکار موفقیت‌ها، و پر رنگ کردن ضعف‌ها، دستاوردهای نظام را تخریب کند و روحیه خود کمتربینی و عدم اعتماد به نفس را به جامعه القا کند، ادامه داد: حال آنکه باید توجه داشت که استکبار به مراتب نسبت به ۴۰ سال گذشته اقتدار خود را از دست  داده است و آن روزها که انقلاب نو پا بود نتوانستند این نهال را ریشه کن کنند، چه رسد به امروز که درخت تنومند ۴۳ ساله ای شده است.

مسئول رشد و کادرسازی دانشگاه فرهنگیان زنجان تصریح کرد: اما باید هوشیار بود که در طلیعه گام دوم انقلاب، خدایی نکرده با کم کاری، خون هزاران شهید این راه را با خطای در محاسبات نفروشیم که در این صورت باید منتظر ذلت در این دنیا و آتش دوزخ الهی در آن دنیا باشیم.

 

ماهنشان منطقه‌ای با منایع عظیم اما محروم

عرفان حافظی، معاون جهادی بسیج دانشجویی فرهنگیان زنجان نیز در خطبه‌های نماز جمعه ماهنشان با اشاره به اینکه عزیزان امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که لازم است جمهوریت و بازگشت امور به مردم، به عنوان رویکردی کلان در حکمرانی کشور اتخاذ شود، اظهار داشت: ما دانشجویان نسل پنجم انقلاب از رهبر عزیز این مملکت آموختیم که نظر مردم در هر شرایطی مفید و لازم است، اما نگاه منحط به جمهوریت در فضای حکمرانی‌مان به‌گونه‌ای‌ است که نقش مردم تنها در روز انتخابات، راهپیمایی و مواسات یادآوری می‌شود؛ حال آنکه نظام انقلابی باید در تمام سطوح برای تهیه ساز و کار در راستای احراز و اعمال خواستِ مردم تمهیداتی بیندیشد.

معاون جهادی بسیج دانشجویی فرهنگیان با بیان اینکه در یک نظام انقلابی مردم باید بتوانند در توقف یک سیاست و عزل یک مسئول مستقیما نقش بیافرینند، افزود: برای این منظور نیز باید مقدمات لازم برای رصد و نظارت همچون شفافیت وجود داشته‌ باشند. این‌ها فقط ابتدائیات نظام انقلابی است؛ حال‌آنکه مسئله جمهوریت علاوه بر عقب‌ماندگی، از تبعیض نیز رنج می‌برد؛ در حالی‌که بسیاری از بهره‌مندان همچون وکلا و پزشکان به‌سهولت توان تشکل‌یابی و استیفای حقوق‌شان را دارند؛ مستضعفانی همچون کارگران و رانندگان از تشکل‌یابی برای دفاع از بدیهی‌ترین حقوق‌شان نیز عاجزند! وی با بیان اینکه مردم وقتی امیدوار می‌شوند که خود را در تغییر وضع موجود توانا ببینند، افزود: اساسا گسترش ابزار و تسهیل ساز و کار‌های جمهوریتی، خود از مهم‌ترین عوامل امیدآفرینی در بین مردم خواهدبود. 

وی با بیان اینکه مردم شریف و عزیز ماهنشان آیا توصیه به تقوای فردی و جمعی جزوی از ماهیت نماز جمعه نمی باشد؟ آیا عدالت خواهی و امر به معروف و نهی از منکر و انتقاد به دور از هرگونه تهمت و دروغ و مطالبه‌گری از مسئولان این کشور و این شهر توصیه به تقوای جمعی محسوب نمی‌شود؟ آیا پرسشگری حق مردم و پاسخگویی تکلیف مسئولان نیست؟! ادامه داد: تک تک مسؤولین موظف‌اند تصمیم‌ها و روابط غیر شفاف خود را برای موکلان و ولی نعمتان خود شفاف کنند این مملکت این شهر و دیار با همه منابع و ذخایراش مال ماست ما مردم و مسؤولین نهایتا نماینده ما برای مدیریت آنها.

حافظی با بیان اینکه همشهریان عزیز ما در منطقه‌ای قرار داریم با ظرفیت‌های عظیم صنعتی و معدنی و کشاورزی و دامپروری و شیلات و گردشگری و منابع طبیعی و مردمی بسیار نجیب و پرتلاش تصریح کرد: چرا ما باید با این همه منابع عظیم شاهد مردمانی باشیم که از شدت فقر و نبود درآمد مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرهای مجاور می‌شوند. چرا ما باید شاهد روستاهایی باشیم که از نبود راه مناسب مواصلاتی رنج دوچندان ببرند نبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در بعضی از مناطق نبود زیرساخت‌های آموزشی در اکثر مناطق روستایی که عامل ترک تحصیل دانش‌اموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی و هزار جور مسئله و مشکلات عدیده که گروه‌های جهادی دانشجویی شاهد آن بوده اند و به امید خدا پیگیر و مطالبات آن را از مسؤولین شهرستان تا حصول نتیجه پیگیر خواهند بود.

انتهای پیام/۲۳۰۸


 2021-12-13 10:05:17

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا