خوزستان

جوابیه دانشگاه شهید چمران اهواز به یک خبر

به گزارش برگزیده های ایران از اهواز، دانشگاه شهید چمران اهواز با صدور بیانیه‌ای به خبر منتشرشده در برگزیده های ایران با عنوان «تجمع اعتراضی شهید چمران اهواز» پاسخ داد.

در بخش‌هایی از این جوابیه آمده است: برگزیده های ایران خوزستان با انتشار فیلمی از حضور اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز که از آن به‌عنوان «اعتراض به مشکلات مدیریتی این دانشگاه» نام‌برده شده است، به ذکر این نکته پرداخته که «دانشگاه شهید چمران اهواز از دانشگاه‌های شاخص کشور است که طبق آمار در سال‌های اخیر از دوران درخشان خود فاصله گرفته و همین موضوع موجب اعتراض دانشجویان آن شده است.» 

روابط عمومی دانشگاه بیان این نکته را لازم می‌داند که برخلاف تصور و ادعای دانشجویان تجمع‌کننده‌ عضو بسیج دانشجویی، پس از ارزیابی‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال ۱۳۹۹ این دانشگاه نه‌تنها از دوران درخشان خود فاصله نگرفته است، بلکه توانسته در جمع ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور قرار گیرد که این موفقیت بسیار ارزشمند حاصل تلاش اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و دانشجویان است.

گویا آنچه موجب شگل‌گیری این تصور نادرست شده است، کاهش رتبه‌ی دانشگاه از ۲۹ به زیر ۱۰ است که اتفاقاً کاملا مثبت و در جهت ارتقای جایگاه دانشگاه صورت گرفته است. 

همچنین افزوده شده: این ارتقای رتبه تنها دستاورد علمی در سال گذشته نبوده است و دانشگاه شهید چمران اهواز از سال ۲۰۱۹ تاکنون با حضور در رتبه‌بندی تایمز (از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها) توانسته روند رو به رشدی را سپری کرده و بر اساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ رتبه‌ی ۶۶ بخش ارتباط با صنت، رتبه‌ ۵۱۰ آموزش، رتبه‌ ۷۸۱ بخش پژوهش، رتبه‌ یکهزار و ۲۵۶ بخش ارجاعات و در بخش روابط بین‌الملل نیز رتبه‌ یک هزار و ۵۷۲ را به دست آورده و در میان یک هزار و ۶۶۲ دانشگاه و موسسه علمی که در رتبه‌بندی تایمز حضور دارند، رتبه‌ ۱۲۰۰- ۱۰۰۱ را کسب کند.

هم‌چنین، به‌منظور ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی، برخی سیاست‌های تشویقی برای افزایش چاپ مقاله در مجلات ISI طراحی و اجرا شد که نتیجه‌ی آن افزایش سهم مقالات ISI از ۳۴۹ مقاله در سال ۱۳۹۴ به ۶۵۸ مقاله در سال ۱۳۹۹ و کاهش مقالات ISC از ۶۶۵ مقاله در سال ۱۳۹۴ به ۵۹۵ مقاله بود و اکنون دو مجله‌ی علمی دانشگاه با عنوان‌های «زبان‌شناسی کاربردی» و « مکانیک کاربردی و محاسباتی» موفق به کسب نمایه‌ی بین‌المللی اسکوپوس شده‌اند. 

در حوزه‌ ارتباط با صنعت نیز دانشگاه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است به گونه‌ای که تعداد طرح‌های تحقیقاتی مشترک با دستگاه‌های اجرایی از ۸۳ طرح در سال ۱۳۹۴ به ۱۸۵ طرح در سال ۱۳۹۹ رسیده است. 

از سوی دیگر در ۶ سال گذشته بر اساس ظرفیت‌های این دانشگاه سه دانشکده‌ «نفت، گاز و پتروشیمی»، «مهندسی عمران و معماری»، «باستان‌شناسی» و «حقوق و علوم سیاسی» تاسیس شده است. شمار اعضای هیئت‌علمی از ۵۶۳ نفر در سال ۱۳۹۴ به ۶۰۶ نفر در سال ۱۳۹۹ رسید، به این ترتیب، نسبت دانشجو به هیئت‌علمی تمام‌وقت از ۵/۲۶ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۷/۲۱ درصد در سال ۱۳۹۹ ارتقا یافت. سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان از ۴۷/۳۳ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۸/۳۸ درصد در سال ۱۳۹۹ رسید.

در بخشی دیگر از این جوابیه نوشته شده: تعداد کل رشته‌گرایش‌های دانشگاه از ۳۲۱ در سال ۱۳۹۴ به ۳۳۹ رشته‌گرایش در سال ۱۳۹۹ رسید. همچنین ارتقای جایگاه دانشگاه در بخش روابط بین الملل به گونه‌ای است که سهم دانشجویان خارجی دانشگاه شهید چمران اهواز از عدد صفر در سال ۱۳۹۴، به ۸۰۰ نفر رسیده است.

در بخش حمایت‌های از شرکت‌های فناور نیز تعداد شرکت‌ها و هسته‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه از ۴۰ مورد در سال ۱۳۹۴ به ۷۷ مورد در سال ۱۳۹۹ و میزان فروش این شرکت‌ها از حدود ۱۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۴ به ۱۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده است و این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۹ توانسته‌اند برای به ۵۶۱ نفر ایجاد اشتغال کنند. 

افزون بر آغاز اجرای پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی، با آغاز پذیرش دانشجوی خارجی از سال تحصیلی ۱۳۹۵- ۱۳۹۶، اکنون شمار این دانشجویان به ۶۸۸ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. 

در بخش توسعه‌ فضاهای فیزیکی، با همت شبانه‌روزی همه‌ی همکاران در بخش‌های مختلف دانشگاه کوشش شد بخشی از عقب‌‎ماندگی‌های دانشگاه در زمینه‌ زیرساخت‌های موردنیاز و ارتقای سرانه‌های دانشگاه در قالب برنامه‌های مصوب پیگیری و به انجام برسد. بر این اساس، در بخش فضاهای «آموزشی»، «کمک‌آموزشی»، «فرهنگی»، «رفاهی، ورزشی و تفریحی»، و «خدماتی» احداث و تکمیل بیش از ۱۱۵ هزار مترمربع پیگیری شد که بیش از ۶۵ هزار مترمربع این فضاها به بهره‌برداری رسیده است. 

براساس همین روند روبه‌توسعه (که تنها به بیان گوشه‌ای اندک از فرایندها و اقدامات مربوط به آن بسنده شد) بوده است که در رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که معتبرترین مرجع رتبه‌بندی نظام آموزش عالی کشور است، دانشگاه شهید چمران اهواز پس از سال‌ها توانسته است در جمع ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفته است و این رویدادی است که البته مایه‌ی مباهات هر خوزستانی می‌بایست باشد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا