Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
حدود ٩٠ درصد جامعه عشایری شاهرود واکسن کرونا زدند - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

حدود ٩٠ درصد جامعه عشایری شاهرود واکسن کرونا زدند

رضا نقی زاده روز جمعه در گفت و گو با برگزیده های ایران با بیان این که  ۴۵درصدجامعه عشایری  شهرستان شاهرود نیز دز دوم واکسن را دریافت کردند، افزود : بیشتر عشایر واکسن آسترازنکا تزریق کردند که دوره تزریق دز دوم آن سه ماهه است و در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد. 

 وی تغییر وضع معیشت زندگی عشایر را از برنامه های مهم دولت سیزدهم خواند و گفت : هفت برنامه کشوری برای این منظور و افزایش درآمد عشایر تدوین شد که در این شهرستان  نیز  پیگیری می شود. 

وی تاکید کرد : طرح زنجیره تولید گوشت قرمز،شیر ، بافت صنایع دستی ، توسعه کشت گیاهان دارویی ، گردشگری ، طرح توسعه باغات و محصولات زراعی و تغییر الگوی مصرف خوراک دام از جو به کنسانتره از جمله این طرح هاست .

 به گفته رییس عشایری شاهرود ، در برنامه ششم، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز و تغییر الگوی مصرف خوراک دام از جو به کنسانتره از برنامه های دارای اولویت این اداره است.

 وی ادامه داد: در این راستا از سال۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ مبلغ ۶۷ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با سود چهار تا ۱۴ درصد با بازپرداخت دوره پنج ساله به ۲۸۵ تن از عشایر پرداخت شد.

  نقی زاده تاکید کرد : با پرداخت این تسهیلات افزایش ۶۵۰ تنی تولید گوشت قرمز عشایر در شهرستان شاهرود هدفگذاری شد. 

رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت : در تغییر مصرف خوراک دام پارسال ۷۱۶ تن کنتانسره مصرف شد که در ۶ ماه نخست سالجاری به یکهزار تن افزایش یافت. 

وی ادامه داد: باتوجه به فقدان دسترسی آسان عشایر به نهاده دامی جو و تغییرات  و نوسان قیمت آن ،  کنسانتره جایگزین بسیار مناسبی  از نظر کمی و کیفی برای تامین خوراک دام محسوب می شود. 

نقی زاده افزود: از ابتدای امسال ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار عمرانی و تملک دارایی مصوب شد که  هفت میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال تخصیص یافت. 

به گفته وی،این میزان برای ۲ طرح تامین آب و نگهداری راه‌های عشایری هزینه شد. 

رییس اداره امور عشایری شاهرود گفت: پارسال بیشترین میزان آبرسانی سیار طی چند سال گذشته به مناطق ییلاقی ،قشلاقی و مسیر کوچ عشایربا ۳۲ میلیون لیتر انجام شد.

به گفته وی در ۶ ماهه نخست امسال نیز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر آب به مناطق ییلاقی ،قشلاقی و مسیر کوچ عشایر با ۲ دستگاه تانکر آب رسانی سیار شد. 

نقی زاده اظهار داشت : ۶ ماهه نخست امسال درحوزه راه‌های عشایری یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مرمت و بهسازی شد.

وی ابراز داشت : ۴۰۰ خانوار عشایر بومی و مهمان در این شهرستان در این بازه زمانی از آبرسانی سیار بهره مند شدند.

وی تاکید کرد: ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات به ۵۴ تن از عشایر برای تامین نهاده های دامی از ابتدای سال برای تولید گوشت قرمز تخصیص یافت که بیش از ۸۰ درصد آن تاکنون پرداخت شد.

نقی زاده افزود : یکهزار و ۲۰۰ تن جوی خام  توسط تشکل های عشایر در مناطق عشایری پرداخت شد.

وی با اشاره به طرح خرید دام حمایتی عشایر در ۹ استان از جمله سمنان، تاکید کرد: تاکنون ۲هزار و ۳۰۰ راس دام مازاد خریداری و به کشتارگاه ها فرستاده شدند.

وی با اشاره به اینکه این طرح کاستی‌هایی دارد که با استقبال عشایر روبه رو نشد،تاکید کرد: یکی از این موارد مبلغ کم خرید دام مازاد بود و دیگری زمان برگشت سرمایه به عشایر که بیش از سه ماه است. 

به گفته وی ،  تامین نهاده دامی که بابت فروش دام مازاد عشایر از طریق پشتیبانی امور دام تحویل این قشر می شود باید نقد پرداخت شود که انجام نشدن آن عشایر را با مشکلاتی مواجه کره است.

رییس اداره امور عشایری شاهرود تاکید کرد: اگر فروش دام مازاد عشایر با نهاده دامی  به صورت  تهاتری انجام شود نگرانی عشایر کاهش می یابد. 

 نقی زاده با اشاره به اینکه تامین سوخت عشایر در فصل سرما از طریق سامانه وزارت نفت انجام می شود ، گفت : بیشتر عشایر استان سمنان نیمه کوچنده و ساکن هستند و سهمیه نفت مناطق روستایی از مناطق عشایری بیشتر است ، و  عشایر سهمیه ماهانه ۵۰لیتر نفت سفید را بسیار کم می دانند. 

رییس اداره امور عشایری شاهرود اظهار کرد : مکاتباتی برای افزایش سهمیه سوخت جامعه عشایری استان سمنان با وزارت نفت به انجام رسیده و امید است هر چه سریعتر نتیجه بخش باشد.

جمعیت عشایر شهرستان شاهرود بر اساس آخرین سرشماری ۲ هزار و ۹۶۵ تن است، ۹ طایفه عشایری شهرستان دارای ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ راس دام سبک، بیش از یک هزار راس دام سنگین و یکهزار و ۷۰۹ نفر شتر هستند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا