سیستان و بلوچستان

حل یک معضل چندین ساله در کنارک

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کنارک، روایت های رسمی، عقبه بزرگترین حاشیه نشینی شهرستان کنارک یعنی محله«چادران» را حدود ۳۰ سال ذکر می کند و روایت های غیر رسمی آغاز چادرنشینی در چادران را به سال ۱۳۴۸ نسبت می دهند.

اما هر چه بوده ۳۰ سال یا نیم قرن،سال به سال به تعداد حاشیه نشینان این محله افزوده و آسیب های و مشکلات شان هم به فراخور حاضران در این کپرها بیشتر و بیشتر شده است.

سیاست ها و برنامه های ساماندهی حاشیه نشینی شهرستان کنارک طی سال های گذشته همواره مطرح بود، اما در عمل توفیقی حاصل نشد تا اینکه در سال ۱۳۹۹ و در پی خواست و اجماعی ملی پرونده این معضل بزرگ اجتماعی برای همیشه بسته شد.

 

حاشیه ای که روز به روز بزرگتر شد

فرماندار کنارک در زمینه عقبه این معضل اجتماعی به خبرنگار برگزیده های ایران،گفت: یکی از آسیب های اجتماعی جدی در این شهرستان بحث حاشیه نشینی است و منطقه چادران هم مرکز این زندگی حاشیه نشینی بود.

حمیدالدین یوسفی، اظهار کرد: طی سه تا چهار دهه گذشته جمعیتی معادل ۱۰ خانوار که عموما بی خانمان بودند به این منطقه آمدند اما طی چهار دهه این جمعیت به بیش از ۳۰۰ خانوار افزایش پیدا کرد که همگی به امید خانه دار شدن به این منطقه آمده بودند و حاشیه بزرگی برای کنارک ایجاد کردند که این شکل زندگی حاشیه نشینی هم آسیب های زیادی به دنبال داشت که اهالی آن منطقه و هم شهرستان کنارک را تهدید می کرد.

 

حل معضل حاشیه نشینی شبیه به یک جراحی حساس

فرماندار کنارک ساماندهی حاشیه نشینان محله چادران را به یک جراحی حساس تشبیه کرد و افزود: ورود به مقوله ساماندهی کپرها و حاشیه این شهرستان پروسه بسیار بزرگ و حتی خطرناک بود که ذره ای خطا و تاخیر در پیشبرد برنامه می توانست وضعیت این محدوده را وخیم تر کند.

یوسفی تصریح کرد: به واقع این پروسه به مانند یک جراحی حساس بود که یا بهبودی را به همراه داشت یا شرایط را بسیار بحرانی تر می کرد با این حال و به منظور بهبود کیفیت زندگی در شهرستان کنارک و حل این آسیب و معضل اجتماعی،فرمانداری وارد شد و توانست این معضل بزرگ را ریشه کن کنند.

وی ادامه داد: فرمانداری کنارک بنا به ماموریت از پیش تعریف شده برای به ساماندهی کردن وضعیت حاشیه نشینی و کپرنشینی ورود کرد و دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت را طراحی کرد و گام اول با همراهی استانداری،ستاد بازآفرینی کشور در وزارت راه و شهرسازی به عنوان طرح ساماندهی و عملیاتی شد.

این مسؤول تصریح کرد: در گام بعدی و همزمان با طرح ساماندهی، زمین به این خانوارها اختصاص پیدا کرد و اکنون واحدهای مسکونی در حال ساخت است، چنان که با تصویب و تخصیص زمین،مجموعه به بیناد مکسن تحویل داده شده و بنیاد مسکن در حال ساخت واحدهای مسکونی می باشد.

فرماندار کنارک با اشاره به تامین مالی این واحدها،خاطرنشان کرد: با همراهی دولت و نهادهای نظارتی زمین به صورت رایگان به این مجموعه اختصاص پیدا کرد و منابع مالی ساخت هم به دو صورت کمک های بلاعوض و تسهیلات بلند مدت و ارزان قیمت تامین شد تا شاهد حل این معضل بنیادی و ریشه ای در شهرستان کنارک باشیم.

وی ادامه داد: این واحدهای مسکونی با استانداردهای لازم و در متراژهای ۶۰ متری در حال احداث است.

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا