فارس

حوزه علمیه فارس در پرورش اندیشمندان عملکرد درخشان دارد

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی صبح امروز در نخستین جلسه هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور رؤسای دانشگاه‌های مستقر در شیراز و مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه‌های فارس، برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه بیان کرد: نگاه ما به این جلسه یک نگاه عملیاتی و کاربردی است، چرا که نقطه نظرات می‌تواند به تعاملات حوزه و دانشگاه برای فعال کردن ظرفیت‌ها، منجر شود.

او با بیان اینکه بیش از سه هزار طلبه در حوزه علمیه استان فارس مشغول به تحصیل هستند و بیش از همین میزان یعنی حدود ۴ هزار نفر روحانی هم وارد عرصه‌های اجرایی، تبلیغی و فرهنگی اجرایی شده‌اند، افزود: این تعداد طلاب برادر هستند و حدود ۴ هزار نفر نیز طلبه خواهر وجود دارد،۵۰ مدرسه علمیه و ۴ مرکز آموزش تخصصی نیز در استان فعال است.

به گفته مدیر حوزه علمیه فارس، ۳ هزار طلبه‌ای که در استان تحصیل می‌کنند در شمار طلابی هستند که دروس پایه یک تا درس خارج را فرا می‌گیرند.

استوار میمندی به وجود حدود ۶۰۰ مبلغ طرح هجرت، مبلغان آزاد، روحانیون مستقر و ۲۰۰ مبلغ طرح امین در مدارس اشاره و عنوان کرد: ۳۲۰ استاد در حوزه علمیه در استان نیز مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

وی با اشاره به سابقه درخشان حوزه علمیه فارس و تربیت بزرگانی از عرصه علم و دانش سخن گفت که برخی تبدیل به چهره بین‌المللی شده‌اند و افزود: افتخار می‌کنیم که حوزه کهن و پرستاره‌ای داشته‌ایم که همچنان می‌درخشد.

استوار میمندی اظهار کرد: شیراز در میان اندیشمندان به دلیل حوزه علمیه فارس معروف به دارالعلم شده است و اگر امروز دانشگاه‌های شیراز جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارند، حوزه علمیه فارس نیز ۴۰۰ سال اعتبار شیراز محسوب می‌شود که از بزرگانی می‌آمدند تا علوم خود را تکمیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه ما امروز با گذشته فاصله داریم، اگر چه شاهد افول هستیم اما ظرفیت‌های مطلوبی داریم، به عنوان مثال امروز ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه استان فارس در شهر قم مشغول به فعالیت‌های علمی و دینی هستند.

مدیر حوزه علمیه فارس با بیان اینکه امروز استان فارس پس از خراسان و قم، در میان همه استان‌ها دومین استان پرتعداد است، در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: حداقل چهار و پنج تفسیر برای حوزه و دانشگاه وجود دارد، البته همه این‌ها مطلوب است اما آیا کافی است یا نه؟ تفسیر نخست که از فرمایشات ابتدایی امام راحل محسوب می‌شود این است که باید در کنار هم زیست مسالمت آمیز داشته باشند.

استوار میمندی با بیان اینکه وحدت بر محور دغدغه‌ها و اهداف مشترک یکی دیگر از تفاسیری است که در خصوص حوزه و دانشگاه وجود دارد، اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها و سمینارها می‌تواند تحقق بخش این معنا باشد. همچنین تفسیر سوم نیز وحدت با محوریت کارویژه‌های مشترک است که نه تنها یک همایش گرفته شود و دغدغه‌ها را فریاد بزنند بلکه کار عملیاتی نیز انجام شود.

وی ادامه داد: تفسیر چهارم وحدت میان حوزه و دانشگاه، وحدت با محوریت فلسفه واحد است. همه علوم یک فلسفه‌ای دارند، علومی که دارای فلسفه غربی هستند باید با فلسفه توحید اسلامی محقق شوند همانگونه که قرآن و عترت را فلسفه واحد تعریف می‌کند.

مدیر حوزه علمیه فارس عنوان کرد: امروز در ۱۶ حوزه دانشی بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش تخصصی تعریف شده که طلاب بتوانند در این رشته‌ها تخصص لازم را کسب کنند.

انتهای پیام/ف


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا