فارس

حکایت کشاورز نمونه لارستانی؛ از رنج خشکسالی تا گنج رونق تولید

به گزارش برگزیده های ایران از لارستان، جایگاه بخش کشاورزی و کشاورزان به‌ عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی ‌از جمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث و اظهار نظر کارشناسان بوده است.

کشاورزان و فعالیت کشاورزی نقش فراوانی در تولید ناخالص ملی، امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی، اشتغال و کاهش مشکلات اقتصادی-اجتماعی کشور دارند که توسعه آن می‌تواند به عنوان ناجی رونق و اقتصاد کشور باشد. 

بابیار رسول پور از کشاورزان نمونه و موفق  اهل عمادشهر لارستان است که بیش از ۲۵ سال است شروع به کار کشاورزی نموده است در گفتگو با خبرنگار فارس از حکایت شروع کشاورزی و موفقیتش خواهد گفت.

از بابیار رسول پور در حالی به عنوان کشاورز موفق و نمونه یاد می شود که حدود ۲۵ سال پیش کشاورزی را از نقطه صفر آغاز کرده است و با همت و توانش امروزه یک کشاورز موفق شده است و علاوه بر سهمی که در رونق تولید و زیرساختهای اقتصادی کشور دارد باعث ایجاد اشتغال گسترده برای افراد بسیاری شده است.

رسول پور در گفتگو با خبرنگار فارس از سابقه فعالیت کشاورزی اش می گوید: از سالهای قبل با توجه به شیوه های سنتی که در کشت محصولات کشاورزی وجود داشته شروع به فعالیت کرده است تا امروز که به شیوه های نوین و صنعتی کشت رسیده است.

این کشاورز نمونه لارستانی که در زمینه کاشت گندم، جو، پنبه،کنجد و محصولات صیفی جات فعالیت دارد در خصوص روش هایی که در زمینه کشاورزی به کار می برد، برایم گفت: شیوه های کشاورزی تا چندین سال گذشته به صورت  سنتی و آبیاری غرقابی استفاده می شد اما با توجه به خشکسالی‌های مداوم این شیوه‌ها منسوخ و روش‌هایی با صرفه تر از جمله آبیاری قطره ای جایگزین شد.

رسول پور در مورد مزیت‌های این شیوه کاشت و آبیاری محصولات کشاورزی اظهار می دارد: در این روش بسیار در مصرف آب و هزینه ها صرفه جویی می شود و از طرف دیگر درآمدها افزایش پیدا می کند.

از این کشاورز نمونه خواستم برایم بگوید آنچه درد دل کشاورزان است و از آن ناراحت هستند چیست و او پاسخ داد: کمبود بارش و خشکسالی پی در پی، باعث بغض و درد کشاورزان شده است، چشم انتظاری برای باران و تأمین آب موضوعی است که همیشه ذهنمان را به خودش مشغول کرده است.

رسول پور از نبود بارندگی‌ها در حالی که بغض در دل دارد می‌گوید: به دلیل نبود بارش عمق چاه‌ها به شدت پایین رفته است و به آب‌های شور رسیده است که همین آب‌های شور هم معضلی برای ما کشاورزان شده است.

البته این کشاورز موفق از گرانی ابزار و تجهیزات به عنوان ضلع دیگری از مشکلاتی که پیش روی کشاورزان است نیز نام برد وگفت: هزینه تأمین ابزار آلات کشاورزی بالا است و  از کشاورزان به عنوان عوامل مؤثر در رونق تولید و اقتصاد، آن چنان که باید حمایت نمی شود.

بابیار رسول پور در مورد کاشت و برداشت محصولات با توجه به شرایط و آب وهوایی در لارستان اینطور می‌گوید: کشت گندم و جو از آبان ماه در این منطقه به شیوه‌های مختلف آبیاری یا به صورت دیم، تا اوایل دی ماه آغاز می شود و در فروردین و اردیبهشت ماه محصولات برداشت می شود.

محصولات صیفی جات هم به صورت گلخانه‌ای کشت آنها  از دی ماه آغاز می شود در و فرودین و اردیبهشت به مرحله برداشت می رسد.

او در مورد بازار فروش محصولات کشاورزی از توجه خاصی که به محصولات می‌شود نیز سخن می گوید و می‌افزاید: در زمینه فروش محصولات مشکلات چندانی وجود ندارد، دولت محصولات گندم و جو را با قیمت مناسب خریداری می‌کند و نقش دلال‌ها از اینجا حذف می شود، دیگر محصولات مانند صیفی‌جات‌ نیز بازار مصرف و فروش خوبی در سطح منطقه دارد.

 رسول پور در مورد سطح زیرکشت محصولات کشاورزی و آنچه که برداشت می شود باز هم با اشاره ای که تأثیر خشکسالی در آن دارد گفت: به طور تقریبی پانزده هکتار را به کشت گندم و جو  و چهار هکتار  نیز به کشت صیفی جات اختصاص می‌دهم و سالهای قبل با توجه به بارش‌های خوبی که وجود داشت برداشت در هر هکتار به چهار تا پنج تن می‌رسد، اما در سالهای اخیر با توجه به کاهش بارندگی این میزان برداشت به یک تن تا سه تن رسیده است و هزینه‌ها نیز بالا رفته است.

کشاورزی و تاثیر مهم در رونق اشتغال و تولید

این کشاورز نمونه لارستانی که خودش از نقطه صفر شروع به کشاورزی کرده بود الان به مرحله ای رسیده است که با تیکه بر همین کشاورزی توانسته است علاوه بر اینکه با خرید تجهیزات و ابزارالات مختلف درآمد و کشاورزی خودش را گسترش دهد، برای تعداد بسیاری بالغ بر دویست نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کند.

رسول پور دارای دوستگاه تراکتور است که در زمینه کار با تراکتور برای چهار نفر مستقیمأ شغل ایجاد شده است، در زمینه کشت و برداشت صیفی‌جات هم چهار نفر در اشتغال به طور مستقیم سهیم هستند.

او با خریداری دستگاه کمباین برای دو نفر نیز ایجاد اشتغال کرده است، اما در زمینه اشتغال غیر مستقیم بیش از ۲۰۰ نفر دارای شغل هستند که عمده اشتغال‌ها در زمینه برداشت پنبه و کاشت وبرداشت محصولات صیفی جاتی است.

بابیار رسول پور به عنوان کسی که توانسته است در کشاورزی به سطح مطلوب و نمونه ای برسد  کسانی را که در این مسیر قرار دارند و یا می خواهند به حوزه کشاورزی وارد شوند تشویق می کند و به آنها توصیه می کند به خودشان تکیه داشته باشند و مطمئن باشند با تلاش موفق می شوند حتی کسانی که می خواهند از صفر شروع کنند هم امیدوار باشند که به مراحل خوبی می رسند.

اما رسول پور اگرچه خودش توانسته با تکیه بر همت و فعالیت خودش موفق شد درخواستی هم از مسؤولان داشته است که بی توجه مانده است، او می گوید: برای دریافت کمباین از سوی جهاد کشاورزی لارستان به اتحادیه کمباین داران نامه زده شد و درخواست حمایت از من بیان شد   اما اتحادیه کمباین داران موضوع را به جهاد مرکزی استان حواله داد و سپس روند طولانی قرار گرفتن در نوبت شروع رسید و هیچ اتفاقی نیفتاد، علاوه بر این برای وام کشاورزی هم درخواست دادم تا بتوانم سطح فعالیتم را گسترده‌تر کنم اما موانع بسیاری از جمله گیر و دارهای ضمانتی هم سبب شد که به این درخواستم توجهی نشود.

انتهای پیام/ف


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا