فارس

حکمت، پزشکی را به جامعیت می رساند/ توجه به وضعیت مالی و حفظ کرامت بیمار از ملزومات حکمت پزشکی است

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است و علاوه بر هموطنان نیمه جنوبی کشورمان، سالانه تعداد بسیاری بیمار از کشورهای همسایه، برای گرفتن خدمات پزشکی به شهر شیراز سفر می کنند.

در بیان اهمیت حرفه پزشکی همین بس که خداوند رحمان در کتاب خود می فرماید: “و من احیاها فکانما احیاالناس جمیعا” (هرکس انسانی را از مرگ نجات دهد؛ گویا همه مردم را از مرگ نجات داده است) (سوره مائده آیه ۳۲)

در اینکه پزشکان شهر شیراز، حاذق و مجرب هستند و لایق بهترین ها، هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد و سال های سال است که در بخش سلامت استان فارس، چه بسیار پزشکانی فعالیت کرده و می کنند که خودشان جزء خیرین بخش سلامت هم هستند و حتی از حق و حقوق قانونی و شرعی خود هم به خاطر رضای خدا و آرامش خاطر بیشتر بیماران، گذشت می کنند.

اما از آنجا که همیشه در هر گروه و جامعه آماری، تعدادی استثناء هم وجود دارد، متاسفانه برخی انگشت شمار از پزشکان هم هستند که به حق و حقوق قانونی خود راضی نیستند و از بیماران و خانواده های آن ها طلب هزینه های کلان می‌کنند که این رقم زائد، به زیرمیزی معروف شده است.

با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و وضعیت معیشت سخت خانواده ها، پرداخت این هزینه ها برای مردم مشکل ساز شده و بیشتر بیماران توان پرداخت این مبالغ را ندارند و بعضا عطای این سلامتی را به لقایش می بخشند و از خیر عمل جراحی و درمان می گذرند.

حلقه‌های گمشده در پزشکی امروز، بحث انسان شناختی و نگاه عمیق به فضای روحی و معنوی انسان است و اینکه مخاطبان پزشکان،  انسان هستند با تأمل کمتری به آن پرداخته می‌شود.

رد پای حکمت پزشکی در آثار حکما و دانشمندان طبیب

در طب قدیم وقتی ما آثار بزرگانی مانند رازی، ابن سینا و جرجانی را مرور می کنیم، می بینیم که در جای جای آثار این حکما علاوه بر بحث درمان و بالین، حکمت پزشکی با دامنه بسیار وسیعی دیده می‌شود.

اعتقاد جرجانی، دانشمند بزرگ، این است که: وظیفه اصلی پزشک، طبابت حکمت آمیز است و پزشک باید در درجه اول با حکمت خود به این روحیات و درون انسان، توجه کند.

حکیم در پزشکی این گونه تعریف شده که با دید چند جانبه و همه جانبه به درمان انسان نگاه کند.

آیت الله جوادی آملی در یکی از سخنرانی های خود گفته بود: “حکمت، می تواند پزشکی را به جامعیت برساند”.

از مباحث حکمت پزشکی، بی شک توجه به وضعیت مالی بیمار و حفظ عزت نفس و غرور او است.

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس، که خود از پزشکان حاذق و خوشنام این شهر بوده و سال های سال در صدر دستگاه بهداشت و درمان این شهر فعالیت کرده، خوشبختانه، شناخت و اشراف خوبی بر جامعه پزشکی و هنجار و ناهنجارهایی که در حال جریان است، دارد.

مردم را تهدید نکنید

از همین رو در جلسه ای که چندی پیش با حضور کارگران و تشکل های کارگری استان برگزار گردید و در پاسخ به گلایه یکی از کارگران مبنی بر انتقاد از دستمزد بالای برخی از پزشکان، که گفته بود: یکی از پزشکان متخصص خود را دارای دست شفابخش می داند و علاوه بر مبلغ دستمزد قانونی، از بیماران، تقاضای ۹۰ میلیون تومان هزینه به صورت زیرمیزی کرده و مدعی شده است که اگر روزی نتواند این مبالغ را از بیماران بگیرد، از کشور مهاجرت خواهد کرد، پاسخ داد: همه پزشکان باید مطابق با تعرفه های قانونی، خدمات پزشکی و عمل جراحی را انجام بدهند و مردم را تهدید به مهاجرت نکنند.

ظاهرا بعضی از مغرضین با تقطیع و تحریف سخنان به حق استاندار، سعی در جوسازی بر علیه وی کردند و به جامعه القا نمودند که ایمانیه هم موافق مهاجرت همه پزشکان است و هم در پی آن!

در حالی که استاندار فارس منظور خود را این گونه بیان می کند: تعرفه درمان کاملا مشخص است و هیچ پزشکی حق زیر میزی گرفتن ندارد؛ پزشکان، من را تهدید به مهاجرت نکنند، هر که می خواهد برود به سلامت! خودم برایش بلیط پرواز هم می گیرم، امروز ما پزشکان حاذق و متخصص زیاد داریم و دوره منحصر به فرد بودن به ۲۰ سال پیش بر می گردد.

پس مخاطب این پیام استاندار، تنها آن عده اندکی از پزشکان بوده که از بیماران، دستمزد بالاتر از تعرفه قانونی طلب می کنند یا اینکه مدام همه را تهدید می کنند که مهاجرت می کنیم و دست شما را در پوست گردو می گذاریم! و نباید عملکرد غلط و رویکرد اندک پزشکان انحصار طلب را به جامعه شریف پزشکی تعمیم داد.

استاندار فارس در رابطه با این موضوع و در تبیین آن برای مردم گفت: بنده در سخنان خود گفته بودم، تعداد اندکی از پزشکان که آمار ناچیزی از جامعه بزرگ و شریف پزشکی را تشکیل می دهند، توقع دستمزدهای چند ده میلیونی بابت یک عمل جراحی دارند که این امر خلاف قانون و تعرفه های مصوب است.

قدردان پزشکان متعهد هستیم

استاندار فارس با بیان اینکه اکثریت جامعه پزشکی به ویژه پزشکان عمومی با مشکلات زیادی مواجه هستند اما صبورانه و متعهدانه و طبق قانون به وظیفه خود عمل می کنند، گفت: ما همیشه قدردان این عزیزان هستیم و با جدیت به دنبال حل مشکلات آنها خواهیم بود و نباید اشتباه عده معدودی از پزشکان را به پای کل جامعه پزشکی کشور گذاشت.

متاسفانه وقتی به این افراد خاطی، تذکر داده می شود، مردم را تهدید به مهاجرت از کشور می کنند که باید گفت عدم فعالیت این چنین افرادی، فرصت فعالیت را برای پزشکان فهیم و مردم دوست و دانشمند جامعه پزشکی و همکاران جوان بهتر فراهم می کند و خوشبختانه دوران منحصر به فرد بودن با حضور خیل کثیری از پزشکان متخصص تازه نفس و جوان، تمام شده است و گاهی ممکن است عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد! و از طرفی گلایه های موجود به جامعه پزشکی که به طور عمده، به دلیل عملکرد آن تعداد محدود است را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

باید هشیار باشیم و در دام جو سازی و بازی های رسانه ای نیفتیم، زیرا دشمن با ابزار رسانه و فضاهای مجازی، سعی جدی بر تخریب دولت انقلابی را دارد و آرامش و روحیه امید در مردم را نشانه گرفته است، پس با افزایش سواد رسانه ای باید به مسائل همان گونه که هستند نگاه کنیم نه آن گونه که آن ها می خواهند و می گویند!

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا